Motoren i XC60 Concept er optimeret til E85 (85 procent bio-etanol, 15 procent benzin).  Dette giver 265 hk, 340 Nm drejningsmoment samt en acceleration fra 0-100 på 8,2 sekund, og en tophastighed på cirka 228 km/timen.Da Volvo's nye­ste koncept­bil, XC60 Con­cept, havde verdens­­premiere i Detroit i begyn­delsen af januar var den udstyret med en sekscylin­dret, 3,2 liter bio-etanol motor kombi­neret med firehjuls­træk.

Motoren, som yder 265 hk og et drejnings­moment på 340 Nm, udle­der 80 procent mindre fossilt kuldioxid under kørsel end den tilsva­rende motor i benzinudgave.

For øje­blik­ket kan tre af Volvo Cars ni modeller – C30, S40 og V50 – leveres  med bioetanol-motorer, kaldet FlexiFuel. Fælles for disse tre modeller gælder, at der er tale om en firecylindret FlexiFuel motor.

"Vi er overbeviste om, at der er et stort potentiale for FlexiFuel - også når det gælder de større motorer. Det er derfor vores plan at udvide vores program med flere bio-etanol drevne motorer i årene, der kommer," siger Magnus Jonsson, direktør for Research & Deve­lop­ment hos Volvo Cars.

Motoren i Volvo XC60 Concept er baseret på den nye sekscylin­drede benzin-række­motor, som blev intro­duceret i den nye Volvo S80 i 2006.  Motoren er optimeret til E85 (85 procent bio-etanol, 15 pro­cent benzin).  Dette giver 265 hk, 340 Nm drej­ningsmoment samt en acceleration fra 0-100 på 8,2 sekund, og en tophastighed på cirka 228 km/timen.

Brændstoføkonomien, når man kører på E85 er 8,1 km/liter, hvilket er et konkurrencedygtigt forbrug for denne type bil, idet energiindhol­det i etanol er ca. 40 procent lavere end i benzin. Bio-etanol er sam­tidig et bæredygtigt  brændstof, som kan produceres på basis af stort set enhver form for biomasse, det være sig korn, hvede, suk­ker­rør eller cellulose. Det betyder, at udledningen af fossilt kuldioxid falder op til 80 procent, når man kører på E85 bioetanol sammenlig­net med, hvis man havde kørt i samme bil på benzin.

Bioetanol på vej
Bioetanol er et brænd­stof, som er i vækst i Europa, og Volvo Cars har præsenteret FlexiFuel modeller på adskillige nye marke­der sidste efterår og fort­sætter i 2007. Volvo Cars regner med at sælge 7.000 Flexi­Fuel biler i 2007. For øjeblikket er der 23 fabrikker, der produce­rer etanol i Euro­pa, og tallet forventes at stige til lige over 60 i 2008. Årligt produ­ceres der 2,7 milliarder liter etanol inden for EU, primært fra sukker­ro­er og forskellige kornsorter, og denne kapacitet forven­tes at blive tredoblet i år 2008.

Miljømæssige fordele
"En enkelt bæredygtig brændstoftype er ikke nok til at erstatte da­gens fossile brændstoffer, og rækken af alternative brændstoffer bliver sikkert meget større i fremtiden. Mange forskellige brændstof­ty­per og teknologier er derfor ved at blive udviklet sideløbende. Etanol nedbringer afhængig­heden af fossile brændstoffer, og Volvo Cars' FlexiFuel program yder et værdifuldt bidrag til vores strategi for miljømæssig bære­dygtighed," konkluderer Fredrik Arp, koncernchef i Volvo Cars.