Volkswagen koncer­nen satte ny salgsre­kord i 2006. På ver­dens­plan solgte kon­cer­nen over 5,7 mil­lioner nye biler fordelt på kon­cernens seks mær­ker. Det var en stigning på 9,3%.

Stær­kest gik det i Kina, hvor salget nåede 711.000 biler og dermed steg det 24,3%. I Vest­europa solgte kon­cer­nen godt 3,1 millioner biler, en stig­ning på 5,8%.

Volkswagens per­sonbiler udgør den største andel af kon­cernens salg. I 2006 steg salget med 10% og nåede dermed op på 3,4 milli­oner biler. På hjem­memarke­det, Tysk­land, steg salget med 7,4% til 571.000 nye biler . Dermed er hver femte nye bil i Tysk­land en bil af mærket Volkswa­gen. Golf er fortsat Tysk­lands mest efterspurgte bilmodel.

Audi satte salgsre­kord for 13. år i træk. I 2006 blev der solgt 905.000 Audi biler i ver­den, hvilket er 9,2% flere end året før. Audi opnåede med en vækst på 38,8% den stør­ste stigning i Kina.

Med et salg på 550.000 nye biler - og dermed en stigning på 11,7% - slog også Skoda alle tidligere salgstal. Største stigning opnåedes på det tyske marked med 15,3% i forhold til året før.

SEAT leverede i alt 430.000 nye biler og opnåede en relativ stigning på 1,9%. I Vesteuropa alene steg salget med 2,8%.

Gearstangen i en Bentley ArnageBentley opnåede et salg på 9.200 biler, en stigning i forhold til året før på 7,1%.

Også Lamborghini opnåede med et samlet salg på 2.087 biler en betydelig stigning på ikke mindre end 30,4%.

Af adelsmærket Bugatti blev der solgt 47 nye biler i 2006.

Volkswagen Erhvervsbiler satte med 442.000 udleverede biler ny, historisk rekord. Relativt svarer det til en stigning på 10,0% i forhold til 2005.


 

 

 

 

… og for Semler gruppen

Også for Semler grup­pen, der importerer og distribuerer mærkerne fra Volkswagen kon­cernen, blev 2006 et rekordår. Stigningen i salget af nye biler i Danmark blev 9,3%, præcis samme stigning som koncernen opnå­ede på ver­­densplan. Og udvik­lingen var positiv for alle mær­kerne.

Stig­nin­gen i salget blev for Volkswagen 2,0%, nok til at Volkswagen for tredje år i træk blev største bilmærke i Danmark. Audi opnåede en stigning på 13,9%, for Skoda blev den på 7,6% og for SEAT 61,3%.

Skandinavisk Motor Co. A/S, som er bilimportfirmaet i Semler grup­pen, blev dermed også Danmarks største bilimportør. Med en mar­kedsandel på 20,5%, hvilket er en forbedring på 0,5 procentpoint i forhold til 2005, betyder det, at hver femte nye bil, der indregistre­res i Danmark, har et af mærkelogoerne fra Volkswagen koncernen på sig.