Det samlede bilsalg har aldrig været større.
En foreløbig opgørelse over bilsalget viser, at der i løbet af 2006 blev solgt i alt 225.378 person-, vare- og lastbiler i Danmark. Selv når man går 20 år tilbage i tiden til det hidtidige rekordår – 1986 – nåede det samlede bilsalg ikke op på det samme niveau. Tilbage i 1986 blev der solgt i alt 213.468 person, vare- og lastbiler i Danmark.
Stagnation i personbilsalget.
- I 2006 blev der solgt 156.760 personbiler, men der er meget, der tyder på, at salget af personbiler er stagnerende. I 2005 steg salget af personbiler med 21 %, mens stigningen i 2006 kun var på 5 %. Og i december 2006 var salget af personbiler faktisk 3,9 % lavere end i december 2005.
Salget af nye biler i 2006 | ||||||
Ændring | ||||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2005-2006 | ||
Personbiler | Dec. | 9.528 | 12.558 | 13.446 | 12.928 | -3,90% |
Jan – Dec. | 96.757 | 122.721 | 148.819 | 156.760 | 5,30% | |
Varebiler | Dec. | 3.874 | 5.181 | 5.872 | 6.042 | 2,90% |
Jan – Dec. | 31.870 | 44.730 | 55.778 | 62.631 | 12,30% | |
Lastbiler | Dec. | 306 | 339 | 841 | 374 | -55,50% |
Jan – Dec. | 4.249 | 4.655 | 5.990 | 5.987 | -0,10% |
I 2006 har det især været virksomhederne, der har tegnet sig for stigningen i salget af personbiler. Salget til virksomheder steg med 9 %, mens salget til private kun steg med 3 %.
Flere dieselbiler og flere helt små biler
I de senere år har de stigende brændstofpriser bidraget til, at stadig flere vælger at købe en dieselbil. I 2006 steg salget af dieselbiler med hele 18 %, og 28 % af de solgte personbiler var dieselbiler. For 5 år siden udgjorde salget af dieselbiler en femtedel af det samlede personbilsalg. Der er dog fortsat langt til det europæiske niveau, hvor halvdelen af alle personbiler er dieselbiler.
Mere end hver tredje bil, der blev solgt i 2006, tilhører klassen af de helt små biler, og tallene indikerer, at denne udvikling er sket på bekostning af den lille mellemklasse (mellemklasse 1). I 2006 steg salget af den lille klasse med 16 %, mens salget af den lille mellemklasse faldt med 12 %.
”Det er uden tvivl den høje danske registreringsafgift som bevirker, at mange danskere vælger at købe en af de helt små biler. Der er også mange, som fortsat kører rundt i en gammel bil. Mere end hver tredje bil i Danmark er faktisk mere end 10 år gammel" siger adm. direktør Bent Mikkelsen, og fortsætter:
”Den høje bestand af gamle biler er et stort problem i forhold til miljø og trafiksikkerhed. Vi opfordrer derfor politikerne til at få gjort noget ved problemet, og som lovet i regeringsgrundlaget få gennemført et udvalgsarbejde om bilbeskatningen i Danmark, så salget af nye miljøvenlige og trafiksikre biler fremmes” udtaler Bent Mikkelsen.
Salget af varebiler steget mest
2006 blev et godt år for salget af varebiler med i alt 62.631 solgte varebiler, men også for varebilerne har væksten i 2006 været mindre end i 2005. I 2006 blev der solgt 12 % flere varebiler end i 2005, hvor væksten var hele 25 %.
”Det går fortsat utrolig godt i dansk erhvervsliv, og det kan man også mærke på salget af varebiler, hvor virksomhederne fortsat tegner sig for købet af 3 ud af 4 varebiler,” udtaler Bent Mikkelsen.
Stagnation i lastbilsalget
Den foreløbige opgørelse viser, at der i 2006 blev solgt lidt færre lastbiler end i 2006. Det gælder særligt i december måned, hvor salget var 55,5 % lavere end i december 2005.
”I 2006 er lastbilsalget stagneret, men i 2005 lå lastbilsalget også på et forholdsvist højt niveau. Det var især tilfældet i december 2005, hvor kravet om digital fartskriver, som trådte i kraft 1. januar 2006, formentlig har spillet ind. Man kan i hvert fald konstatere, at lastbilsalget i januar og februar 2006 var ret lavt,” siger Bent Mikkelsen og fortsætter:
”Meldinger fra branchen indikerer dog, at 2007 vil blive et godt år for lastbilbranchen,” slutter Bent Mikkelsen.
Personbiler opdelt på segmenter | ||||
Antal | Segmentandel | |||
Segment | dec-06 | dec-06 | 05-dec 06 | 04-dec 05 |
Lille klasse | 2.986 | 23,70% | 36,00% | 32,70% |
Mellemklasse | 2.226 | 17,70% | 19,70% | 23,60% |
Mellemklasse | 4.359 | 34,60% | 23,50% | 24,60% |
Stor klasse | 744 | 5,90% | 3,90% | 3,00% |
Luksus | 36 | 0,30% | 0,20% | 0,10% |
Sport | 21 | 0,20% | 0,30% | 0,30% |
MPV | 1.549 | 12,30% | 11,20% | 12,00% |
Øvrige | 679 | 5,40% | 5,30% | 3,80% |
El-biler | - | - | - | - |
Personbiler i alt | 12.600 | 100,00% | 100,00% | 100,00% |
Campere | 328 | |||
I alt | 12.928 |
|
- Lille klasse: SKODA FABIA, SUZUKI SWIFT, PEUGEOT 206
- Mellemklasse 1: - SKODA OCTAVIA, PEUGEOT 307, SUZUKI LIANA
- Mellemklasse 2: TOYOTA AVENSIS, VOLKSWAGEN PASSAT, PEUGEOT 407
- Stor klasse: VOLVO C/S/V-70, BMW 5'ER, AUDI A6
- Luksus: MERCEDES-BENZ S-KLASSE, MERCEDES-BENZ CLS, CHRYSLER 300C
- Sport: MAZDA MX-5, OPEL TIGRA, PORSCHE 911
- MPV: VOLKSWAGEN TOURAN, CITROEN XSARA PICASSO, CITROEN BERLINGO
- Øvrige: SUZUKI GRAND VITARA, SUZUKI SX 4, FIAT DUCATO
Her følger top 20 statistikken:
Top 20 for personbiler, Dec. 2006 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | VOLKSWAGEN PASSAT | 805 | 6,2% |
2 | PEUGEOT 407 | 575 | 4,4% |
3 | FORD MONDEO | 564 | 4,4% |
4 | PEUGEOT 207 | 447 | 3,5% |
5 | SKODA OCTAVIA | 440 | 3,4% |
6 | PEUGEOT 307 | 405 | 3,1% |
7 | TOYOTA AVENSIS | 382 | 3,0% |
8 | OPEL VECTRA | 378 | 2,9% |
9 | SKODA FABIA | 302 | 2,3% |
10 | MAZDA 6 | 263 | 2,0% |
11 | CITROEN C5 | 244 | 1,9% |
12 | FORD FOCUS | 228 | 1,8% |
13 | AUDI A4 | 208 | 1,6% |
14 | OPEL CORSA | 206 | 1,6% |
15 | FIAT PUNTO | 204 | 1,6% |
16 | SUZUKI GRAND VITARA | 191 | 1,5% |
17 | SAAB 9-3 | 189 | 1,5% |
18 | SUZUKI SWIFT | 185 | 1,4% |
19 | BMW 5'ER | 176 | 1,4% |
20 | PEUGEOT 107 | 174 | 1,3% |
Total top 20 | 6.566 | 50,8% | |
Øvrige | 6.362 | 49,2% | |
Total | 12.928 | 100,0% | |
Top 20 for personbiler, Jan. - dec. 2006 | |||
Plac. | Mærke/model | Antal | Andel |
1 | TOYOTA AVENSIS | 5.747 | 3,7% |
2 | VOLKSWAGEN PASSAT | 5.355 | 3,4% |
3 | SKODA FABIA | 4.786 | 3,1% |
4 | SKODA OCTAVIA | 4.423 | 2,8% |
5 | SUZUKI SWIFT | 4.379 | 2,8% |
6 | PEUGEOT 307 | 4.301 | 2,7% |
7 | PEUGEOT 206 | 4.130 | 2,6% |
8 | PEUGEOT 407 | 4.014 | 2,6% |
9 | FIAT PUNTO | 3.876 | 2,5% |
10 | FORD MONDEO | 3.517 | 2,2% |
11 | SUZUKI GRAND VITARA | 3.333 | 2,1% |
12 | TOYOTA YARIS | 3.210 | 2,0% |
13 | HYUNDAI GETZ | 3.063 | 2,0% |
14 | SUZUKI LIANA | 2.574 | 1,6% |
15 | SUZUKI IGNIS | 2.549 | 1,6% |
16 | MAZDA 6 | 2.545 | 1,6% |
17 | PEUGEOT 207 | 2.468 | 1,6% |
18 | RENAULT CLIO | 2.418 | 1,5% |
19 | OPEL ASTRA | 2.320 | 1,5% |
20 | KIA PICANTO | 2.221 | 1,4% |
Total top 20 | 71.229 | 45,4% | |
Øvrige | 85.531 | 54,6% | |
Total | 156.760 | 100,0% | |