Peugeot blev Danmarks mest købte personbil igen i 2006
De danske bilkøbere har i 2006 bragt Peugeot tilbage på førstepladsen som Danmarks mest købte personbil – efter et enkelt år på andenpladsen i 2005. Hele 18.000 valgte en sig ny model med løve på fronten.
Peugeot har erobret en markedsandel på 11,7 % og har et overbevisende forspring på hele 3.700 biler ned til markedets nr. 2, der har en markedsandel på 9,3 %.
Peugeot ligger også som en klar nummer 1 i det efterspurgte og konkurrenceprægede B-segment og viste ved årets slutning vejen videre frem med en flyvende start for den nye 207. Også 307 og 407 står som nogle af de mest populære i deres segmenter.
De danske bilkøbere holder fast ved Peugeot: Branchens opgørelse af bilsalget i 2006 viser, at Peugeot er tilbage på førstepladsen som danskernes foretrukne personbil. Det sker for syvende gang, kun afbrudt af et enkelt år på en tæt andenplads i 2005.
”Det er en placering, vi er meget glade for. Efter så mange år i spidsen må man jo have lov at tro på, at danskernes forkærlighed for Peugeot ikke er noget modelune. En bil er i høj grad en hjertesag, et lille stykke livskvalitet i det daglige, som betyder meget. Men køberne vælger også efter en nøje fornufts-overvejelse. De undersøger tingene. Så vi opfatter også de flotte placeringer som en udfordring og en opgave: Jo flere, der udvælger sig vores biler, des mere skal vi strække os op på tæerne for at leve op til de mange Peugeot-ejeres tillid. Det er noget, vi tager alvorligt,” siger kommunikationschef Janne Bock.
Markedets stærkeste i kompakte biler
Mest iøjnefaldende er Peugeots position i det spændende og konkurrenceprægede B-segment af kompakte biler. Det er den type biler, hvor der er størst fokus og innovation netop nu, fordi der er en stærkt forøget køberinteresse. Men det er en ny slags købere med nye og større krav. De søger en bil, der rummer den lille familie, en kvik bybil, en bil til den kræsne single eller familiens nummer to. De vil ikke gå på kompromis med hverken køreoplevelse, komfort, sikkerhed eller praktiske detaljer.
Peugeot dominerer dette segment som klar markedsleder. Mærkets salg steg med hele 66 % til 8758 biler, hvilket er markant mere end gennemsnittet.
Årsagen er, at Peugeot har ” fire esser” på hånden, som udgør markedets bredeste og måske stærkeste palet af kompakte biler samtidigt med, at de med Peugeots stærke og stilsikre design skiller sig ud på landevejen: Den lille og dynamiske 107’er, der fik en sen introduktion i 2006, men nåede med op blandt de mest solgte. Den sporty og tidløse 206’er, som næsten er blevet en lille kultbil; den har fulgt med tiden, er stadig meget efterspurgt – og fortsætter derfor også i programmet. Oven i ligger den helt anderledes livsstilsbil 1007, en kompakt city-MPV med elektriske skydedøre. Og så endelig årets største nyhed – 207’eren:
207 kom flyvende fra start
I årets sidste måneder nåede den nye Peugeot 207 for alvor de danske forhandlere. Den fik en fantastisk modtagelse og blev én af de absolut bedst sælgende modeller i det sidste kvartal af 2006. Den koster lidt mere end mange andre i B-segmentet, men holder også en høj kvalitet med et bredt udvalg af kraftige motorer, mere sikkerhed, mere plads, mere stil, mere udstyr og mere sporty køreoplevelse. Og det er altså det, danskerne går efter. Lægges tallene for 206 og dens ”afløser” 207 sammen, står de som Danmarks mest solgte model på tværs af alle segmenter.
Allerede i februar kommer et nyt og spændende medlem af 207-familien: 207 GT med helt nyudviklet og avanceret benzinmotor på hele 150 hk. Den er skabt i samarbejde med BMW og udmærker sig bl.a. ved at forene store muskler over et bredt område med et lavt benzinforbrug. 2007 byder på flere spændende 207-udgaver bl.a. Stationcar med og uden glastag, RC og SW Outdoor.
307 holder sig stabilt i toppen
En andenplads – og kun 122 biler fra førstepladsen. I gruppen af familiebiler holder 307 den plads blandt danskernes mest købte, som den har haft stabilt lige siden den kom på markedet i 2001. Det er den nye faceliftede 307-familie, som slår igennem her, der har beholdt sin store rummelighed og sikkerhed, men som ud over et designløft har fået endnu mere livlig køreglæde og mere komfortudstyr.
407 til business og den kræsne familie
Allerede i dens første, fulde år på markedet har danskerne sendt 407 op på en flot tredjeplads i gruppen af businessbiler og luksuriøse familiebiler. Det er designet, sikkerheden, den lange liste over standard udstyr og så de sporty køreegenskaber, der trækker. Priserne er desuden sat på et attraktivt niveau, også når det gælder stationcarudgaven med glastag, 407 SW, som er meget efterspurgt.
Diesel-salget stiger
Peugeots HDi dieselmotorer er både lig med miljø og køreglæde: Man får en sporty bil med masser af power og samtidig kører man længere på literen, hvilket er en klar gevinst for miljøet. HDi´erne forbruger generelt 20-30 % mindre brændstof end en benzinmotor, udsender 20-30 % mindre CO2 og bringer med sin unikke partikelfilter teknologi partikeludslippet nær nul.
De effektive HDi dieselmotorer fås på hele Peugeots modelprogram, hovedparten med partikelfilter, og salgstallene taler sit tydelige sprog: Flere og flere danskere vælger en Peugeot HDi – hele 7.436 solgte Peugeot´er var i 2006 udstyret med en HDi dieselmotor under hjelmen. Den samlede dieselandel for totalmarkedet lå på 26,8 %, og dieselandelen udgjorde hele 41,5 % af Peugeots salg.
Nye varebiler
Peugeots varebilsprogram er under en gennemgribende fornyelse netop nu.
I august blev den helt nye udgave af den store Boxer introduceret – med en lang række vigtige forbedringer på design, sikkerhed, rummelighed, kraft og køreoplevelse. Samtidig blev bredden af Boxerprogrammet også udvidet. Leveringen kom først for alvor i gang i oktober, og i årets tre sidste måneder var efterspørgslen stor.
Og om få uger, i februar, sender Peugeot en lige så fornyet udgave af den mellemstore varebil Expert. En helt ny model med nyt design, mere fleksibilitet i programmet, mere plads og en større målgruppe.
”Usynlige” fornyelser overfor alle Peugeotejere
Men faktisk er et af de vigtigste indsatsområder for Peugeot Danmark i 2006 usynligt i statistikkerne over nybilssalget: Hele service- og eftermarkeds-området.
Peugeot Danmark introducerede to vigtige nyskabelser: MotorGaranti, der giver alle Peugeot’er uanset alder en garanti, som dækker alle de vigtigste og dyreste motorreparationer – helt op til at bilen har kørt 200.000 km. Man skal blot overholde eftersyn og tandremsskift på et autoriseret Peugeot-værksted. Desuden kom de nye ”FlexCare” serviceeftersyn for ældre biler, der skrædersys til den enkelte bil og ejer, og som giver autoriseret kvalitet og sikkerhed for en meget lav pris.
”Vi har gennem flere år sænket priserne på originale reservedele og andre ydelser. Men samtidig arbejder vi målrettet for stadig at højne kvaliteten i alle detaljer på hvert eneste værksted. Her skal vi bare ligge i top. Indsatsen bærer virkelig frugt, og vi vil fastholde højeste prioritet på det arbejde fremover også. Det skylder vi simpelthen vores kunder”, siger Peugeots eftermarkedsdirektør, Jens Andersen.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.