Mitsubishi: Stephane Peterhansel vandt Rallye Dakar for niende gang. For Mitsubishi er det syvende år i træk og 12. gang totalt at man kommer først i mål i verdens hårdeste rally.Mitsubishi vandt årets Ral­lye Dakar. Og ikke nok med det. Den ja­pan­ske fabrik tog begge de to øverste podie­pla­ce­ringer, da den nu 9-dobbelte Dakar-vinder, Ste­pha­ne Peter­hansel fra Frankrig sammen med co-drive­ren Jean-Paul Cottret, også fra Fran­krig scorede sej­ren i årets mara­ton-rally foran sidste års vinderhold, landsmændene Luc Alphand/Gilles Picard, ligeledes i Mit­subishi.

For Mitsubishi var triumfen dermed total. Den japanske fabrik har nu vun­det Dakar-rallyet ialt 12 gange – de sidste 7 gange i træk – og sejren kom i ”jubilæums-året”, for det var i år 25. gang, at Mit­subishi deltog i verdens hårdeste rally.

”Jeg var lykkelig over, at det lykkedes igen i år,” siger Stephane Pe­ter­hansel. ”Jeg må indrømme, at jeg var lidt nervøs lørdag morgen, for sidste år var navigationen ikke let og vi mistede 20 minutter, så jeg lagde forsigtigt ud.”

Den strategi lykkedes og da Peterhansel nåede målrampen efter søn­dagens korte etape på blot 93 kilometer var hans Mitsubishi Pa­je­ro Evolution præcis 7 minutter og 26 sekunder foran team-kam­me­raten Luc Alphands tilsvarende bil.

Mens Mitsubishi glæder sig over sejren i Rallye Dakar forsøger VW Motorsportsdirektør, danskeren Kris Nissen, at holde fanen højt. For selvom den bedst placerede Volkswagen Race Touareg kom i mål som nr. 4 – hvilket var to placeringer lavere end i sidste års Dakar-rally – formå­ede Volswagen at vinde 10 ud af de ialt 15 etaper, alt imens Mitsubishi ikke vandt en eneste.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


”Vi ser tilbage på årets Dakar-rally med blandede følelser,” siger Kris Nissen. ”Årets rally har givet os en masse store øjeblikke, men rally­et efterlader også en dyb skuffelse. VW har haft 10 fantastiske dage, hvor vi vandt etaperne, fem dage, hvor vi sluttede i toppen, men også en enkelt dag, hvor en helt identisk fejl i motorens ventil­styring betød, at begge vores højest placerede biler tabte så meget tid, at de ikke havde en chance for at komme tilbage og vinde løbet.”

”Det var et fantastisk rally for mig selv og for teamet,” mener den tidligere dobbelte rallyverdensmester, spanieren Carlos Sainz. ”Jeg er meget tilfreds med den udviklingen af Race Touareg’en og den omstændighed, at Volkswagen har kunnet score 10 sejre i et stærkt varieret terræn siger alt om bilernes styrke.”

Den danske MC-Kører, Marc Dullum, der var eneste danske deltager i Dakar rallyet 2007, nåede målet i Dakar. Han opnåede en placering som nr. 120 efter søndag at være avanceret endnu en placering. Dullum deltog i år i ”Dakar” for fjerde gang. De tre af gangene har han nået målrampen og en placering som nr. 120 er rigtig pænt for en privat anmeldt deltager i et rally, hvor det, at nå målet, i sig selv må betegnes som en sejr.

VW: Volkswagen vandt 10 ud af Dakar rallyets ialt 15 etaper og den bedst placerede VW Race Touareg, kørt af Mark Miller, kom i mål som nr. 4 (billedet).Årets Dakar-rally var præget af et langt højere sikkerheds­niveau end de forgå­ende år. Løbsledelsen havde i samarbejde med de lokale myn­digheder gen­nemført en inten­siv ”uddan­nelse” af befolk­ningen i de områder, ral­lyet passerede. Der var indført kraftige ha­stig­­hedsbe­græns­ninger med det formål at hindre ulykker, som den, der i fjor kostede flere tilskuere livet. Det bar frugt og ingen tilskuere kom til skade i år.

To deltagere mistede imidlertid livet under Dakar-rallyet. Den ene som konsekvens af et grimt styrt ved høj fart, den anden ved et hjer­teslag under lørdagens transportetape efter dagens hastig­heds­prøve – dvs. under lav fart og uden direkte tilknytning til rallykørslen.


Slutstillingen i Rallye Dakar 2007:

  1. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 45t53m37s
  2. Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 46t01m03s
  3. Jean-Louis Schlesser/Debron (FRA/FRA), Schlesser-Ford, 47t27m34s
  4. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2, 48t03m53s
  5. Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 48t38m08s 
  6. Nasser Al Attiya/Allan Guehennec (QAT/FRA), BMW X3, 49t25m26s 
  7. Carlos Sousa/Andreas Schulz (POR/GER), VW Race Touareg 2, 51t04m31s