Mitsubishi: Den 8-dobbelte Dakar-vinder, Stephane Peterhansel i Mitsubishi Pajero, fører fortsat årets rally, men team-kammeraten, Luc Alphand er få minutter efter.Inden årets Dakar rally var der lagt op til tve­kamp mel­lem Volks­wa­­gen og Mitsu­bishi. I løbets første halvdel levede de to fabriks­teams helt op til for­ventnin­gerne – men efter en række tekniske pro­ble­mer er Volkswa­gens mu­ligheder, når det handler om det overordnede resultat, blevet redu­ceret væsent­ligt. Og tvekampen i rallyet er for­vandlet til en ren intern dyst mellem Mitsubishis to top-kørere, den 8-dobbelte Dakar-vinder, Stephane Peterhansel, og sidste års vinder, Luc Alphand.

De to Mitsubishi Pajero’er er helt alene i spidsen – og afstanden imellem dem er blot seksethalvt minut. Spændingen i rallyet, som afsluttes, når deltagerne på søndag kører over målrampen i Dakar i Senegal, findes nu i den interne tvekamp mellem Mitsubishi kørerne, som utvivlsomt har fået strenge ordre til ikke at begå fejl i forsøget på at besejre hinanden. Sidste år begik netop Peterhansel en køre­fejl i løbets sidste fase, hvilket overdrog sejren til Alphand, mens veteranen måtte lade sig nøje med 4. pladsen.

Hvis en lignende fejl begås i år, er der en helt stribe kørere parat til at overtage topplaceringerne – ikke mindst Volkswagens Mark Miller, der under torsdagens 257 kilomter lange hastighedsprøve avance­rede til 5. pladsen. Miller er dog fortsat over 2 timer efter Peter­han­sel.

Alt imens Mitsubishi forsøger at holde et højt tempo uden at over­satse, har Volkswagen et erklæret mål: At vinde flest mulige etape sejre. Derfor var det ikke overraskende, at Carlos Sainz, der førte rallyet i dets første fase, tog førstepladsen på torsdagens etape. Men i den samlede stilling er han uendelig langt tilbage. Officielt lig­ger den tidligere rallyverdensmester på 9.pladsen i rallyet – men de 7 timer og 34 minutter, han er bagud, kan på ingen måde ind­hen­tes.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Spændingen i rallyet ligger også et andet sted – set med danske øjne. For spørgsmålet, alle stiller lige nu, er: Vil VW’s Motorsports­direktør, danskeren Kris Nissen, få mulighed for at fortsætte endnu et år med VW’s Dakar projekt. For selvom Nissen forud for rallyet gang på gang har understreget, at det først og fremmest gælder om at levere en god motorsportsindsats og at kravet om sejr ikke eksi­sterer (men målet naturligvis gør det) er det et åbent spørgsmål, om VW’s ledelse fortsat vil have den samme holdning.

Omvendt er det i international motorsport på absolut topniveau ofte set, at vejen til titlerne er meget lang. Og når man først er der, sid­der man solidt på toppen, hvad Mitsubishis resultater siger alt om. Det er 25. gang den japanske fabrik deltager i Dakar rallyet – 11 gan­ge har man vundet det – og en sådan dominans er også svær at rokke ved.

VW: Amerikaneren Mark Miller i VW Race Touareg avancerede til fem­te­pladsen i Dakar-rallyet efter torsdagens  tredjesidste regulære etape.Svaret på, om det vil lykkes Mitsubishi at score sin 12. sejr – som i givet fald bliver den syvende i træk – får vi på søndag i Dakar. Men svaret på, om Volks­wagen vil forsøge sig endnu engang, ligger for­mentlig længere ude i fremtiden.

Hvad angår den danske MC-deltager i Dakar rallyet, Marc Dullum, scorede han en placering som nr. 123 på torsdagens etape og er i den samlede stilling er han avanceret til 120. pladsen.

Fredag mødes deltagerne af snævre grusede spor på vejen til Tam­bacounda. Ialt køres der 458 kilometer etape hvoraf 260 kilometer er hastighedsprøve.


Stillingen i Rallye Dakar den 18. januar 2007:

  1. Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 40t42m34s
  2. Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 40t49m03s
  3. Jean-Louis Schlesser/Debron (FRA/FRA), Schlesser-Ford, 42t16m36s
  4. Nasser Al Attiya/Allan Guehennec (QAT/FRA), BMW X3, 42t40m38s
  5. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/USA), VW Race Touareg 2, 42t58m29s
  6. Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (JAP/FRA), Mitsubishi Pajero Montero Evolution MPR13, 43t09m44s
  7. Carlos Sousa/Andreas Schulz (POR/GER), VW Race Touareg 2, 45t58m55s