Audi in­tro­ducerer en ny, top­moderne V6 motor med en slag­vo­lu­men på 2,8 liter til Audi A6 og A6 Avant. Motoren yder 210 hk, og den har et drej­ningsmoment på 280 Nm i området fra 3.000-5.000 omdr./min.

Ud over det direkte indsprøjtningssystem, FSI, indeholder V6-moto­ren et særdeles effektivt og samtidigt overraskende simpelt ventil­styringssystem – Audi valvelift system. For føreren af en Audi med denne motor betyder dette en endnu større køreglæde med et væ­sentligt lavere brændstofforbrug.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ny teknologi
Med den nye teknologi aktiveres ventilslagene variabelt i to trin. Til dette anvender Audi valvelift system såkaldte knaster, der sidder på ind­sug­ningsknastakslen og kan forskydes i længderetningen. Der sidder to knaster ved siden af hinanden. Den ene sørger for et lille ventil­slag, og den anden sørger for et stort ventilslag. Alt efter kna­sternes positionen åbnes indsugningsventilerne via rullevippe­armen i over­ensstemmelse med den aktuelle belastning.

Sammen med en række andre ændringer, der har reduceret friktio­nen på mange komponenter, giver Audi valvelift system et ca. 10% lavere brænd­stofforbrug. Den høje ydelse og det høje drejningsmo­ment i 2,8-liters FSI motoren gør, at føreren altid har rigeligt kraft­overskud til rådighed. På trods af dette ligger det gennemsnitlige brændstofforbrug på hele 11,5 km/l.

Audi A6 2,8-liters FSI accelererer fra 0-100 km/t på kun 7,9 sek., og top­hastigheden er hele 243 km/t.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.