Efter en beskeden start har den ultra lusuøse automobil­fa­brikant  Bugatti spee­det op for pro­duk­tionen af den kraftige V-16 Veyron. Det be­tyder i prak­sis, at man her i 2007 for­venter at producere om­kring 70 enheder af den kostbare su­per­bil.

Oprindeligt lød produk­tion- og salgsmålet på 300 ialt, men med de solgte 50 sidste år og målet på 70 enheder i 2007 vil fabrikken hur­tigt nå slutmålet på 300 enheder. I følge Thomas Bscher, der står i spid­sen for Volkswagen-datteren, er man da også i gang med at over­veje, om antallet skal forøges, og han håber på en beslutning  midt på året.

Samtidig tilføjer han, at man trods mange ryg­ter i branchen, fort­sat arbejder med en ny model - en model, der ligeledes produceres i et stærkt begrænset antal og til priser, der sender modellen op i super­klassen.

Men muligvis går man i en anden retning, hvor en af mulig­hederne er at fremstille biler til lavere priser - ikke for lave priser, for det kan Bu­gatti ganske enkelt ikke, men til priser på f.eks. $150.000. En sådan model kan bygges af Volkswagens anden datter - Bentley, som har produk­ti­onskapacitet til overs.

Bscher tilføjer, at med en begræsning i antal­let af producerede biler bliver begræns­ningen i den driftsøknomiske fordel indskrænket jo la­vere pris mo­dellen sælges til, så derfor er sandsynligheden for en model til $300.000 mere sandsynlig.

Bscher kan afsløre, at for Veyrons ved­kom­mende er avancen ganske, ganske lille - vel at mærke, når man kun medregner den direkte pro­duktionsomkostning. Tager man alle udviklingsomkostninger med i regnearket, bliver det rødt som blod.

Så nu er det op til den øverste ledelse i Volkswagen at beslutte sig for en ny model, som naturligvis skal passe ind til resten af den store koncerns modelsortiment.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Ketners hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.