Hvert år uddeler det anerkendte tyske motormagasin "auto, motor und sport" den prestigefyldte Paul Pietsch Award, og i 2009 er æren gået til Volvo Cars, som har modtaget prisen for det innovative sikkerhedssystem City Safety.
Stephen Odell, administrerende direktør og koncernchef for Volvo Car Corporation, fik overrakt prisen i Stuttgart. I sin takketale sagde Odell bl.a.: "Vi er stolte over at modtage denne pris, fordi den står for teknisk udvikling, der er kommet for at blive. Videreudvikling af bilsikkerhed har i adskillige årtier været af stor betydning for Volvo og er en hjørnesten i vores virksomhedsfilosofi".
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Under overrækkelsesceremonien betonede chefredaktør på "auto motor und sport", Bernd Ostmann, vigtigheden af den nye udvikling: "Juryen, der uddeler Paul Pietsch Award, finder, at Volvo City Safety er så banebrydende et system, at det vil gøre det muligt at mindske uheldstallene i bykerner væsentligt. Den nuværende udgave af systemet har som hovedmål at forebygge kollisioner bagfra. Endnu et positivt aspekt er, at dette system er standardudstyr i alle udgaver af Volvo XC60".
Volvo City SafetyCity Safety er et nyt system, der hjælper føreren med at forhindre eller hvert fald mindske konsekvenserne af kollisioner bagfra. Systemet er standardudstyr i Volvo XC60.
Volvo City Safety forbedrer sikkerheden, særlig i tæt bytrafik og i typiske stop-og-kør situationer. Systemet er aktivt ved hastigheder op til 30 km/timen. Det fungerer ved hjælp af en optisk laser, der løbende overvåger trafikken. Således opfanger systemet, hvis en forankørende pludselig bremser op. Hvis føreren ikke reagerer og er ved at kollidere med den forankørende, bremser systemet automatisk.
Hvis den relative hastighed mellem de to køretøjer er under 15 km/timen, kan en kollision helt undgås. Mellem 15 og 30 km/timen drejer det sig primært om at sænke kollisionshastigheden så meget som muligt og derved minimere konsekvenserne af uheldet. Sikkerheden bliver større, fordi systemet, som fungerer både dag og nat, samarbejder med de elektroniske styringsenheder til airbags og sikkerhedsselernes kraftbegrænsere.
Paul Pietsch Award
"auto motor und sport" har uddelt Paul Pietsch Award som belønning for innovativ udvikling inden for bilbranchen siden 1989. Ud over æren får modtageren 12.500,00 euro. Et af kravene er, at den nye teknologi allerede skal være i serieproduktion. Det er det redaktionelle personale hos det tyske motormagasin, der sammen med 21 internationale partnere afgør, hvem der skal modtage prisen.