For at fejre verdenspremieren på den helt nye type bil, som KIA’s designteam stolt kan præsentere, når Paris Motor Show i dag den 2. oktober 2008 slår dørene op for pressen, vises ikke mindre end 7 versioner af bilen i et speciallavet område kaldet ”Soul World”.
- Verdenspremiere på KIA’s livsstilsbil KIA Soul
- Verdenspremiere på den økonomiforlængende cee’d ISG (Idle Stop&Go)
- Verdenspremiere på KIA cee’d Hybrid og KIA Soul Hybrid Koncept
- Europapremiere på testversionen af brintbilen Sportage FCEV
- KIA presse konference den 2. oktober kl. 16:45 på Stand 520 i hal 5
Med KIA Soul har designteamet, med den anerkendte chefdesigner Peter Schreyer i spidsen, fået frie tøjler til at designe en bil, hvor designet har fået første prioritet. Netop for at tiltrække den såkaldte generation Y, den nye generation af bilkøbere, der i stigende grad efterspørger produkter, hvad enten det er ure, tasker, mobiltelefoner eller biler, der ikke blot har en praktisk funktion, men i lige så høj grad kan afspejle ejernes personlighed. De 7 forskellige versioner af den nye model vil vise blot nogle af de utallige muligheder, der bliver for at gøre bilen unik så den kan afspejle sin nye ejers personlige stil og sjæl.
Udover den nye Soul viser KIA fire nye modeller i den grønne zone
KIA cee’d ISG, cee’d Hybrid, Sportage FCEV samt Soul Hybrid vises alle i KIA’s grønne zone på biludstillingen i Paris, og er de seneste resultater af en kontinuerlig og massiv investering i fremtidens miljøvenlige teknologier.
Fremtidens produktionsmodeller vil blive udstyret med teknologier, som tidligere er blevet vist i de to eco_cee’d konceptbiler, der tidligere i år blev vist på biludstillingen i Geneve samt i Rio Hybrid, der blev vist i 2007.
”Den korte tid der er gået, fra eco_cee’d konceptbilen blev vist til de nu produktionsklare modeller, viser KIA’s vision for en grønnere fremtid”, siger Mogens Lyngsø, kommerciel direktør hos KIA Import Danmark AS. ”Vores nye grønne fremtid vil også være en bekræftelse på KIA’s indsats for at skabe endnu mere miljøvenlige og brændstofeffektive produktionsmodeller – uden at vi mister fokus på kundernes forventninger til biler med et sportsligt design, køreglæde og en stærk appeal til personer med et ungt sind”.
KIA cee’d med ISG fra starten af 2009De to første miljøvenlige teknologier, der overføres fra konceptbiler til produktionsmodeller, bliver KIA’s nye ISG-system (Idle Stop&Go) og dæk med lav rullemodstand, som har verdenspremiere i Paris, og som vil kunne fås til benzinmodellerne i KIA cee’d fra starten af 2009.
Det innovative ISG-system standser automatisk motoren, når bilen holder stille eller ruller fremad med under 4 km/h, gearkassen er i frigear, koblingspedalen er trådt ned, og motoren kører i tomgang. Ved typisk bykørsel i tæt trafik og konstant stop-start-kørsel reducerer ISG-systemet brændstofforbruget og emissionerne markant – helt op til 15 %.
Den nye KIA cee’d med ISG-system vil som standard også være udstyret med en ny generation af lettere 5-trins manuelle gearkasser og dæk med lav rullemodstand, hvilket reducerer forbruget yderligere. I løbet af 2009 vil en lignende ISG-teknologi også kunne fås til KIA cee’d med 1,6-liters dieselmotor, og ISG vil i de kommende år også kunne fås til andre modeller.
KIA cee’d Hybrid er allerede kørendeKIA cee’d Hybrid er konstrueret hos KIA R&D med henblik på testaktiviteter i den virkelige verden. KIA cee’d er udstyret med en opgraderet drivlinje, der er udviklet på baggrund af den tidligere Rio Hybrid. cee’d Hybrid er nu udstyret med KIA Gamma 1,6-liters benzinmotor og en 20 hk (15 kW) synkroniseret vekselstrømsmotor med et drejningsmoment på 105 Nm samt KIA’s egen CVT-gearkasse (continuously variable transmission)
Elmotoren yder det maksimale drejningsmoment (105 Nm) fra kun 1.500 omdr./min., og Li-Poly 180 volt, 5,3 Ah batteriet er placeret i siden af bagagerummet. Det computerstyrede ISG-system (Idle Stop&Go) giver også mulighed for brændstofbesparelser ved stop-start-kørsel.
KIA’s udregninger viser, at cee’d Hybrid kan accelerere fra 0-100 km/h på 11,8 sek. og nå en tophastighed på 185 km/h. Prototypen opnår et brændstofforbrug på 20,8 km/l og en CO2-emission på 114 g/km. Det er en reducering af CO2-emissionerne på 25 % i forhold til cee’d med den almindelige 1,6-liters benzinmotor. KIA har allerede fremstillet en flåde bestående af 9 KIA cee’d Hybrid prototypebiler, der skal testes og evalueres i Europa.
KIA’s brintbil Sportage FCEVSom en del af KIA Motors Corporation’s kontinuerlige udvikling af biler med brændselsceller (FCEV) bliver KIA Sportage FCEV hele tiden testet og videreudviklet. Nu har KIA bragt denne hårdtarbejdende prototype til Europa, hvor den får europæisk premiere på biludstillingen i Paris.
Intensiv forskning har resulteret i adskillige tekniske innovationer som blandt andet en højtydende brændselscelle på 100 kW og et nyt lithium-ion polymer 152 volts batteri, som giver Sportage FCEV en højere ydelse, en meget større aktionsradius samt gode startegenskaber i koldt vejr, så den performer bedre i frostvejr. Motoren i Sportage FCEV er placeret i bilens normale motorrum, og den yder 136 hk (100 kW) og har en tophastighed på 155 km/h – til sammenligning havde første generation en ydelse på 109 hk (80 kW) og en tophastighed på 150 km/h. Med en 152-liters brinttank lavt placeret foran baghjulene har den nyeste KIA forskningsmodel en rækkevidde på 300 km.
Sportage FCEV er udstyret med brintdrevne brændselsceller og næste generation af E-drivlinje, elmotor og styreenhed udviklet internt af KMC. Takket være anvendelse af letvægtskomponenter af aluminium til karrosseriet i stedet for den stålkonstruktion, der ellers har været anvendt til Sportage, svarer forholdet mellem ydelse og vægt på Sportage FCEV nu til den serieproducerede bil, selv om motoren er tungere. FCEV modellen har også samme rummelige kabine, lave støjniveau og gode køreegenskaber som de benzin-/dieseldrevne modeller.
Forskningsinstitut for eco-teknologi skal tackle klimaudfordringerne
KIA har 5 R&D-centre, som er placeret rundt om i verden med i alt over 10.000 medarbejdere og et årligt budget på ca. 3,0 milliarder euro – svarende til 5-6 % af den årlige omsætning.
Eco-Technology Research Institute, som er placeret i Yongin, Korea, er på ca. 3 hektar, og det er et udtryk for koncernens fokus på miljøet. Det er opført med dobbelte vægge, som skaber en drivhuseffekt om vinteren og en neutral ventilation om sommeren, et geotermisk varmevekslingssystem og et gennemgående design, som giver et maksimum af naturligt lys. Indvendigt er instituttet udstyret med topmoderne faciliteter som fx en 700 bar brintpåfyldningsstation, faciliteter til kontrol af brændselscellers holdbarhed, testkamre til varme-/kuldetest, laboratorier, der arbejder på reducering af emissioner, og en robotstyret fabrik til adskillelse og genbrug af biler.
Både hos KIA i Yongin og i Namyang i Korea er medarbejderne drivkraften bag forskning og udvikling, hvor man studerer produktionsprocesserne til biler med lave emissioner, biler af letvægtsmaterialer og materiale- og energibesparende produktion af biler og komponenter. Teknologien, der giver lave emissioner, omfatter katalysatorer, der kan modstå ultrahøj varme, dobbelte udstødningssystemer, der maksimerer katalysatoreffekten ved lave temperaturer, når motoren startes, en luftrensende køler, der fjerner ozon fra luften, samt en række udstødningsrensningssystemer til dieselmotorer. Efter planerne vil KIA inden 2010 have et dieselkatalysatorsystem, der fjerner 90 % af NOx-emissionerne.
KIA Soul Hybrid som konceptbil
Den nyeste model i KIA’s voksende række af miljøvenlige biler er KIA Soul Hybrid, som også har verdenspremiere i Paris – komplet med elektrisk panoramafoldetag i stof.
Soul Hybrid er nu udstyret med KIA Gamma 1,6-liters benzinmotor og en 17,7 hk (13 kW) synkroniseret vekselstrømsmotor med et drejningsmoment på 105 Nm samt KIA’s egen CVT-gearkasse (continuously variable transmission)
Den permanente magnetmotor med højt drejningsmoment er monteret mellem svinghjulet og den kompakte CVT-gearkasse, og den supplerer benzinmotoren ved start, acceleration og kørsel op ad bakke. Idle Stop&Go-systemet er forbundet til både benzinmotoren og elmotoren. Elmotoren yder det maksimale drejningsmoment (105 Nm) næsten konstant fra 1.500-6.300 omdr./min. Ved kørsel med ensartet hastighed afbrydes elmotoren, og ved deceleration aktiverer den en regenererende opbremsning for at lagre strøm og genoplade motorens Li-Poly 180 volt, 5,3 Ah batteri, som er placeret under bagagerumsbunden.
Ved verdenspremieren på biludstillingen i Paris vil Soul Hybrid være udstyret med en gennemsigtig motorhjelm og bagklap i akryl, så man kan se den nye motor og den nye batterienhed, og en moderne udgave af det traditionelle foldetag af stof.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.