Kærlighed ved første blik -
Øjnene er sjælens spejl.
Motorcyklister ved præcis, hvad der menes, når man efter at have prøvekørt en cabriolet, forsøger at sætte ord på den helt særlige følelse, det er at mærke vinden, høre omgivelserne og nyde duften af dug som fordamper i morgensolen eller de gule rapsmarker, der bølger som havet.
Køreoplevelsen intensiveres og påvirker mange i en sådan grad, at de har svært ved at undvære de sanselige indtryk, som kun en åben bil kan give.
I april introduceres Audi A3 cabriolet, som bringer helt nye dimensioner i klassen af kompakte cabrioleter. Designindtrykket er først og fremmest nyt og præges af sportslige og elegante linjer, med udgangspunkt i den klassiske stofkaleche, der er et af grundelementerne når Audi designer en cabriolet. I modsætning til et foldetag i stål tilføjer den traditionelle stofkaleche en cabriolet sit helt eget udtryk og charme, ligesom det har en lavere vægt og giver bedre pladsforhold til både bagage og bagsædepassagerer.
DesignetAudis designafdeling med Walter da Silva i spidsen er verdensberømt for nytænkende, sportslige og yderst elegante designs, og den nye Audi A3 cabriolet er absolut ingen undtagelse. Med taget nede kommer specielt silhuetten fra for- til baglygte, på den 4,23 m lange og 1,76 m brede bil, til sin ret og ”strækker” det visuelle indtryk. Med kalechen oppe, ændrer bilen karakter og får den 1,42 cm høje cabriolet til at fremstå ligeså frækt som en coupé. De store flader og den høje skulderlinje giver sammen med de store skærmkasser et særligt dynamisk indtryk, når bilen ses fra siden. Forfra går kølerhjelmen over i Audis faste designelement: Singleframe kølergrillen. Bagfra mødes øjnene af en ny identitet. De store baglygter viderefører silhuetten i et knæk, som går over i bagklappens integrerede spoiler i ”tear off” design.
Interiør
”Stig ind og føl dig godt tilpas”. Denne overordnede målsætning gælder selvfølgelig også for Audi A3 cabriolet. Uanset om kalechen er oppe eller nede, har kabinen en atmosfære af sportslig elegance. Det understreges af materialer af høj kvalitet, en kompromisløs forarbejdning og ikke mindst sammensætning. Den høje skulderlinje
fra karrosseriet afspejles i kabinen, hvor det bekræfter fornemmelsen af at sidde sikkert og trygt. Designet i kabinen er roligt og består af store flader – præcis som det ydre design. De fire luftdysser og den bløde polstring til højre knæ er inspireret af Audi TT. Ergonomi og betjening er som altid i højsædet, og instrumenterne er let aflæselige under alle lysforhold, hvilket er specielt vigtigt, når der er tale om en cabriolet, hvor solens stråler har frit spil i kabinen. I Ambition-udgaven er førerinformationssystemet (FIS) integreret imellem speedometer og omdrejningstæller. Med skarp hvid skrift giver dette system information om bl.a. rækkevidde og forbrug.
KalechenAudi A3 cabriolet, som har plads til fire personer, tilbydes med halv- eller helautomatisk kaleche, hvoraf sidstnævnte har et ekstra tykt lydisolerende lag på 5mm imellem de to lag, som er standard. Kalechen åbnes på kun 9 sekunder, og kan betjenes under kørsel med op til 30 km/t. Den halvautomatiske kaleche skal åbnes det første stykke ved hjælp et manuelt håndtag i taget, hvorefter automatikken med hydraulikpumper tager over og folder taget i Z-form. Den optager kun lidt plads i bagagerummet, som kan rumme 260 liter eller hele 674 liter, hvis ryglænene klappes frem – disse forhold er gældende uanset om kalechen er åben eller lukket. Selve kalechen er 218 cm lang og dermed 19 cm længere end den, vi kender fra Audi A4 cabriolet. Bagruden er af glas med varmetråde, og konstruktionen giver en perfekt pasform.
Nye øjne
Det er ikke kun tæt på, at designet af den nye Audi A3 cabriolet skiller sig ud – også lygter og lys har som i flere af Audis nye modeller fået sit helt eget udtryk. Som små kunstværker er lygte- og lysdesignet med til at påvirke indtrykket af detaljer og perfektion. A3 cabriolet leveres som standard med H7 halogen forlygter med et kørelysbånd af ”long life” glødepærer i underste del af lygten. Vælger man Xenon-plus som ekstraudstyr, er kørelysbåndet boomerang-formet i toppen af lygten og består af 7 LED lysdioder, som føjer yderligere en dimension til det visuelle udtryk. Det bekræftes ofte af forbipasserende, der sender lange blikke efter bilen – hvis de smukke ”LED øjne” fanger deres opmærksomhed. Det er som kærlighed ved første blik. Også baglygterne er små designdynamoer med LED lysbånd i en formation, som underbygger bilens sportslige hækdesign.
Mekanik
Audi var de første, som introducerede en dieselmotor i en cabriolet. Det skete i 1995 med en 1.9 TDI i Audi Cabriolet. Siden har diesel været at finde i Audi A4 cabriolet og nu også i A3 cabriolet, der fra starten tilbydes med fire forskellige motorer: To TFSI benzin- og to TDI motorer, der spænder fra 105-200hk. Kraftigste variant er hentet fra Audi TT og er en 2-liters TFSI motor med 200hk og et drejningsmoment på 280Nm allerede fra 1.800 omdr./min. Det giver den kompakte cabriolet en tophastighed på 231 km/t og en tid i disciplinen 0-100 km/t på kun 7,3 sek.
Modeller med 140hk eller mere leveres som standard med en 6-trins
manuel gearkasse, der med korte og præcise skift overfører kræfterne til forhjulene. Som ekstraudstyr leveres S tronic gearkassen, som har dobbelt kobling og ultra hurtige skift (0,2 sek). S tronic kan fungere som fuldautomatisk gearkasse eller betjenes manuelt via skiftekontakter på rattet, ligesom der kan vælges imellem autoprogrammerne ”drive” eller ”sport” afhængig af temperament. S tronic kan også sørge for, at man kommer hurtigst muligt fra start ved hjælp af det indbyggede ”launch control”.
Fantastiske køreegenskaberAudi A3 cabriolet byder på køredynamik ud over det sædvanlige. Det skyldes bl.a. valget af stofkaleche, der i forhold til det tidligere omtalte foldetag i stål, nedbringer vægten og forbedrer bilens tyngdepunkt. Sporvidden på forakslen måler præcis 1.534 mm, og Audi har valgt et klassisk McPherson konstrueret ophæng i trapezform. Den avancerede 4-ledede bagaksel opfanger alle indtryk og giver, i kombination med omfattende brug af aluminium, en perfekt vægtfordeling. Den direkte sammenkobling med karrosseriet giver en stivhed, som underbygger de sportslige køreegenskaber, som Audi fra starten har ønsket at give A3 cabriolet. Fjedrer, støddæmpere og stabilisatorer er specielt afstemt til den nye cabriolet. Den hastighedsafhængige tandstangsstyring giver et fast og præcist indtryk til føreren og har en sportslig udveksling. Negative indtryk fra en ujævn vejbane opfanges og udjævnes af systemet, så føreren uforstyrret kan nyde køreoplevelsen.
Bremserne er specielt udviklet til Audi A3 cabriolet og består af 15” indvendigt ventilerede skivebremser såvel for som bag. På topmodellen er skiverne hele 16”. Bremserne reagerer hurtigt og kontant og giver præcis respons til føreren, som dermed kan dosere trykket optimalt. Bremsesystemet arbejder sammen med det standardmonterede ESP og det specielle ”tør princip” system, der ved våd eller sjappet vej automatisk placerer bremsekaliberne tættere på skiven for at undgå, at bremserne ”fader”.
Udstyr
At Audi A3 cabriolet er markedets premium-cabriolet i kompaktklassen understreges af det omfangsrige standardudstyr, der ud over den halvautomatiske kaleche og el-ruder hele vejen rundt også omfatter bl.a. 17” alu-fælge, tågeforlygter, sportsundervogn, sportssæder, sportsrat og vindafviser, hvis man vælger en af Ambition-udgaverne.
Ud over de to forskellige udstyrsmodeller tilbyder Audi et væld af forskelligt ekstraudstyr, som gør, at en Audi A3 cabriolet nærmest kan skræddersys til sin kommende ejer: Navigationsystem, ski- og snowboard taske, læderindtræk, tilslutning af MP3 afspiller, BOSE stereoanlæg, kurvelys og S-line sportspakke for blot at nævne nogle af mulighederne for personificering.
Audi A3 cabriolet leveres i 15 flotte farver, hvoraf ”isfugleblå” og
”amethystgrå” er farver, som eksklusivt fås til den nye cabriolet.
Audi A3 cabriolet motorer
0-100 km/t | Top-fart | For-brug* | Pris ** | ||
1.9 TDI 4 cyl. | |||||
105hk/250Nm | 12,3 | 185 | 19,6 | kr. 408.354,- | |
2.0 TDI 4 cyl. | |||||
140hk/320Nm | 9,7 | 205 | 18,9 | kr. 477.930,- | |
1.8 TFSI 4 cyl. | |||||
160hk/250Nm | 8,3 | 218 | 13,7 | kr. 455.000,- | |
2.0 TFSI 4 cyl. | |||||
200hk/280Nm | 7,3 | 231 | 13,2 | kr. 499.804,- | |
*Gennemsnitlig brændstoføkonomi ved blandet kørsel | |||||
**Ved valg af Attraction udstyr, ekskl. leveringsomkostninger |
Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen og offentliggjort første gang i Audi Magazine nr. 1/08. Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk