FDM og samtlige organisationer inden for salg og reparation af biler er nu klar til at lancere et fælles ankenævn for biler. Det nye ankenævn skal dække de mange klager over biler, der ikke er omfattet af det nuværende offentlige klagesystem.
Når der ikke kan opnås enighed om en værkstedsregning eller udstyret på den nye, dyre bil, er der i dag kun en måde at få en afgørelse på: en lang opslidende retssag ved domstolene. Men nu skal det være slut med årelange tvister. FDM og samtlige organisationer inden for salg og reparation af biler er klar til at lancere en ny elektronisk klagemulighed for bilejere, der har problemer med mekanikerregningen eller den nyindkøbte bil.
Den nye klageinstans, Ankenævn for biler, er bygget op omkring hjemmesiden bilklage.dk. Her har forbrugeren mulighed for at indtaste sin klage, hvorefter ankenævnet inden for kort tid vil komme med en afgørelse, som virksomhederne bag ankenævnet er forpligtet til at efterleve.
”Vi er stolte af, at vi er nået til enighed omkring etableringen af ’Ankenævn for biler’ - bilklage.dk. Det har været en øvelse, der har taget lidt tid, men til gengæld er det lykkedes at samle hele branchen omkring ankenævnet, så det er til alles fordel”, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen, som varetager formandsposten for Ankenævn for biler. Forbrugeren har mulighed for at indtaste klager på bilkøb over 100.000 kr. og på reparationer over 1.500 kr. Det koster 500 kr. i depositum for en bilejer at indgive en klage til bilklage.dk. Klageren har desuden selv ansvar for at dokumentere sin påstand fx ved hjælp af en vurdering hos en uvildig synsvirksomhed.
Ankenævn for biler er symboliseret ved et lille blåt kryds, som skal illustrere, at to parter mødes og bliver enige om en løsning. Samtlige organisationer bag Ankenævn for biler vil kunne reklamere med det lille blå kryds. ”Forbrugerne vil hurtigt finde ud af, hvilke fordele der er ved at købe bil eller få repareret bil hos de forhandlere og værksteder, der er med i Ankenævn for biler. Det vil skabe gennemsigtighed og tryghed for forbrugerne, fordi de ved, at de hurtigt og ubureaukratisk kan få en afgørelse, hvis der opstår en tvist,” siger Thomas Møller Thomsen. Ankenævn for biler er et supplement til det nuværende offentlige klagesystem. Det nye ankenævn vil til forskel fra andre klageinstanser basere sig på, at bilejer og virksomhed søger en forhandlingsløsning, inden en egentlig klagebehandling gennemføres.
Det vil være den tabende part, som afholder sagens omkostninger, hvor forbrugerens omkostninger makismalt kan beløbe sig til depositummet på 500 kr. plus eventuelle udgifter til en sagkyndigerklæring hos en af Ankenævn for bilers tilknyttede synsvirksomheder.
Udtalelser fra organisationerne bag Ankenævn for biler:
Bilbranchen:
”Formålet med Ankenævn for biler er at skabe trygge kunder og dermed at forbedre autobranchens image. Vi forventer, at mange kunder vil foretrække forhandlere og værksteder, som er tilsluttet Ankenævn for biler. Vi lægger derfor heller ikke skjul på, at ankenævnet kan blive en vigtig konkurrencefordel for vores medlemmer,” siger Elly Kjems Hove, branchedirektør Bilbranchen.
CAD
”Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) er autobranchens største brancheforening med ca. 1650 mærke-uafhængige autoværksteder som medlemmer. CAD finder derfor deltagelse i Ankenævn for biler som en naturlig del af brancheforeningens virkeområde, hvilken deltagelse i øvrigt også er medvirkende til at give autobranchen et imagemæssigt løft, der sikrer forbrugerne en hurtig og nem klagemulighed”, siger Erik S. Rasmussen, adm. direktør, CAD.
DAF - Danmarks Automobilforhandler Forening
”De fleste nybilforhandlere er i dag kvalitetscertificerede, så de har faste rutiner for reel behandling af klager. Men hvis en klagesag alligevel går i hårdknude, ser vi det som et godt tiltag, at hele autobranchen står bag det nye Ankenævn for biler, der også omfatter reparationer og serviceeftersyn. Vort eneste håb er, at ankenævnet ikke får nogen sager – for det vil være et succeskriterium for hele branchen”, siger Knud Nielsen, formand for Danmarks Automobilforhandler Forening.
Dansk Autoglas
”Dansk Autoglas har tilsluttet sig Ankenævn for biler for at markere sig på markedet. De faguddannede Autoglarmestre står for håndværksmæssig kvalitet og har ikke problemer med at blive vurderet på det arbejde, der udføres i hverdagen. Autoglarmestrene ser ankenævnet som en markant nyskabelse, der byder på klare fordele for såvel værksted som forbruger”, siger Hans-Georg Nielsen, direktør Dansk Autoglas.
Dansk BilForhandler Union – DBFU
”Som brancheforening for de professionelle brugtbilforhandlere i Danmark anser Dansk BilForhandler Union (DBFU) etableringen af Ankenævn for biler som et solidt skridt i retning af at sikre bilkøberne endnu bedre, når de køber bil hos den professionelle forhandler. Den digitale indgangsvinkel er samtidig udtryk for nytænkning og vil betyde en hurtig og effektiv sagsbehandling, der vil være til stor gavn for alle parter”, siger Jakob Tornvig, forretningsfører DBFU.
De Danske Bilimportørere
”De Danske Bilimportører ønsker, at Ankenævn for biler skal være et moderne ankenævn med en hurtig og effektiv sagsbehandling. De Danske Bilimportører repræsenterer importørerne af nye biler, og der sælges årligt i størrelsesordenen 130.000 nye personbiler i Danmark. Heldigvis er langt de fleste forbrugere meget tilfredse med deres nye bil. Samtidig er der fabriksgaranti. I de få tilfælde, hvor der er problemer med en ny bil, vil det nye ankenævn kunne hjælpe med at få løst problemet”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør De Danske Bilimportørere.
FAI
”Foreningen af Auto- og Industrilakerere, FAI, er en landsdækkende sammenslutning af virksomheder, der lakerer biler. FAI har i over 10 år haft et velfungerende klagenævn, men finder det væsentligt, at de danske bilejere nu har èt sted at henvende sig, hvis de er utilfredse med en udført reparation, nemlig Ankenævn for biler. De fleste af FAI´s medlemmer er kvalitetscertificerede og lægger derfor vægt på en hurtig og effektiv behandling af klager. FAI´s medlemmer leverer kvalitet, og til kvalitet hører en seriøs behandling af reklamationer”, siger Michael Nørregård, adm. direktør FAI.
FDM
”Forbrugerne har manglet en hurtig og effektiv klagemulighed, hvis de har oplevet problemer med deres bil. Det eksisterende system er meget bureaukratisk og har kun dækket køb af biler på under 100.000 kr., medmindre forbrugerne har valgt at gå til domstolene. Med Ankenævn for biler får man langt om længe en ubureaukratisk ordning, der dækker både køb og reparation af biler.” siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør FDM.
SKAD
”SKAD’s medlemsvirksomheder bygger store og små karrosserier samt reparerer trafikskadede biler. Alt foregår efter gældende tekniske forskrifter og de bedste håndværksmæssige traditioner. De færdige karrosserier beskyttes mod rust. SKAD’s medlemsvirksomheder står ved kvaliteten af det arbejde, der er udføres, og da SKAD ønsker at distancere sig fra dårligt arbejde, er det derfor naturligt for SKAD at deltage i Ankenævn for biler. Så kan bilejerne vælge de værksteder, der leverer et kvalitetsarbejde”, siger Erik Hjerpsted, adm. direktør SKAD.
annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket
Find din nye
medarbejder her
effektivt, nemt og
hurtigt.
Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.
Fakta – Bilejernes klagemuligheder i dag
- Der er omkring to millioner bilejere i Danmark.
- I dag er det kun muligt for bilejere at klage til Forbrugerklagenævnet over køb af biler med en anskaffelsessum på mellem 10.000 og 100.000 kr.
- Forbrugerklagenævnet har årligt lidt under 400 sager på biler med en anskaffelsessum på mellem 10.000 og 100.000 kr.
- Sagsbehandlingstiden for klager i Forbrugerklagenævnet på bilområdet er min. 1 år, men flere klager tager helt op til 2 år.
- Bilejere, der ønsker at klage over bilkøb over 100.000 kr. og reparationer, har i dag kun mulighed for at få behandlet deres sag ved at gå til domstolene.
- Det kan tage helt op til to år at få en sag afgjort ved domstolene.
- FDM har det seneste år oprettet 500 sager, som i dag ikke kan behandles inden for det nuværende klagesystem. En del af disse sager afprøves nu ved domstolene.
Fakta – Ankenævn for biler
- Ankenævn for biler er etableret i samarbejde med FDM og samtlige organisationer inden for salg og reparation af biler (Bilbranchen, De Danske Bilimportører, CAD, DAF, Dansk Autoglas, DBFU, FAI og SKAD).
- Ankenævn for biler er baseret på elektronisk sagsbehandling via internetsiden bilklage.dk.
- Ankenævn for biler kan behandle klager over køb af bil over 100.000 kr. og reparationer over 1.500 kr.
- Ankenævn for biler adskiller sig fra eksisterende ankenævn ved, at bilejeren og bilforhandler/værksted i højere grad selv søger en forligsmæssig løsning, inden en egentlig ankenævnsbehandling gennemføres.
- Det koster 500 kr. i depositum for en bilejer at indgive en klage til Ankenævn for biler.
- Klagen skal indgives elektronisk via bilklage.dk.
- Forbrugeren får mulighed for at underbygge klagen med en uvildig sagkyndigerklæring.
- Sagkyndigerklæringen skal foretages af autoriserede synsvirksomheder godkendt af Ankenævn for biler.
- Afgørelserne træffes på et møde hver måned i Ankenævn for biler. På mødet deltager en forbrugerrepræsentant fra FDM, en virksomhedsrepræsentant fra en af de øvrige medlemsorganisationer og en uvildig formand med særlig juridisk baggrund.
- Alle sager afgøres af formanden og de to partsrepræsentanter i ankenævnet.