Hovedattraktionen på Fords stand i Geneve, bliver uden tvivl den helt nye Ford Mondeo-serie sammen med den nye forandrede C-MAX. Dørene til den internationale biludstilling åbner op for publikum den 6. marts 2007.
Udvendigt karakteriseres den nye Mondeo-serie af Fords formsprog "kinetic design", som har givet Mondeo en slankere og mere dynamisk profil. Blandt kendetegnene for "kinetic design" er det trapez-formede gitter, de afrundede skuldre, den hævede hoftelinje, de markerede hjulkasser og det helt nye lygtesystem.
"Den nye Ford Mondeo er teknologisk set den mest avancerede bilmodel vi nogensinde har lanceret i Europa, da der er lagt ekstra meget arbejde i at give chaufføren en mere enkel, tryg og underholdende bilkørsel" fastslår John Fleming, præsident og administrerende direktør for Ford Europa.
Vil tiltrække nye kunder
"Mondeo er meget vigtig for os og jeg er overbevist om at denne model, i lighed med Ford S-MAX, vil tiltrække nye kunder til Ford-forhandlernes salgslokaler, samt glæde dem som allerede ejer en Ford Mondeo."
Det der gør Mondeo til en spændende bil, er blandt andet de mange avancerede elektroniske systemer, som bruges til at styre en række funktioner både inde i bilen og under den. Indvendigt er bilen blevet mere rummelig og Mondeo''s gode køreegenskaber, som har været dens kerneegenskab sammen med sikkerhed, i alle dens eksisterende år, er blevet yderligere forstærkede.
Avanceret elektronikMondeo kan leveres med et avanceret navigations-, audio- og kommunikationssystem samt elektronisk styrede støddæmpere. Bilen har også et såkaldt Adaptive Cruise Control med radarer og bremsehjælp, som automatisk tilpasser hastigheden til forankørende. Dertil følger også udstyr som nøglefrit system.
Ford Mondeo lanceres til sommer og kommer som 4-dørs, 5-dørs samt stationcar. De tre karrosseriudgaver lanceres samtidig og der vil i alt være 8 varianter at vælge imellem; Ambiente, Trend, Trend Sport, Titanium, Titanium Sport, Titanium X, Ghia og Ghia X.
Motorudvalget i den nye serie består af fire Duratorq TDCi Common Rail turbodieselmotorer på 100, 125, 130 og 140 HK. De to sidstnævnte har partikelfilter som standard. Den anden side af motorprogrammet består af fire Duratec benzinmotorer fra 1.6 til 2.5-liter og med en ydelse fra 110 til 220 HK. Senere i år kommer også en 2.3-liters Duratec motor med 161 HK.
C-MAX med nyt udseendeDen anden Ford-nyhed på Geneve-udstillingen er en væsentligt forbedret Ford C-MAX. Også her er der overført udstyr og egenskaber fra Ford S-MAX, Årets bil i Europa 2007. Resultatet viser tydeligt at C-MAX er blevet medlem af Fords "MAX"-familie.
Også Ford C-MAX bærer præg af formsproget "kinetic design". Yderligere er der foretaget forandringer inde i bilen, som har gjort den mere rummelig, komfortabel og funktionel. Der er benyttet langt mere avanceret elektronik i den nye Ford C-MAX, og desuden kan den bestilles med et panorama-glastag som stort set dækker hele taget.
C-MAX med flexifuel
Udstyrsmæssigt har C-MAX fire udstyrsvarianter; Ambiente, Trend, Titanium og Ghia og motorprogrammet består af Duratec benzinmotorer på 1.6 og 2.0-liter, med ydelser fra 100 HK til 145 HK.
For bilejere som ønsker at bidrage positivt til miljøet kan den nye Ford C-MAX også leveres med en 1.8-liters Duratec HE flexifuel motor med 125 HK, som kan køre på op til 85% ethanol.
"Hovedformålet med vores "MAX"-strategi er, at give kunderne alt det udstyr, plads og fleksibilitet som de kræver af en familiebil, og oven i det, et udseende som skiller sig ud fra mængden. Og fremfor alt, står "MAX"-bilerne for køreglæde" siger Stephen Odell, vicepræsident for Marketing, Salg og Service afdelingen hos Ford Europa. "Både den nye C-MAX og den større S-MAX lever op til dette koncept – de er fleksible, komfortable, rummelige og utroligt inspirerende at køre" siger Odell.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.