autoteket
  SØG
søndag  19/11-2017  uge 46
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Chevrolet
Chevrolet-US
Chrysler
Citroën
Daihatsu
Dodge
Ferrari
FIAT
Ford
Honda
Hummer
Hyundai
Jaguar
Jeep
KIA
LADA
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lotus
Maserati
Mazda
Mercedes
MG
Mini
Mitsubishi
Nissan
Opel
Peugeot
Porsche
Renault
Rolls-Royce
Rover
SEAT
Skoda
smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
SAAB
Toyota
Volkswagen
Volvo

Jeepsektionen

Til udskrift | Send bilmærke-side

Allerede fra tiden omkring 1. Verdenskrig, eller før, har USA's hær været på udkig efter et hurtigt, letvægts-rekognoscerings­køretøj til alle terræ­ner. I starten af 1940 begyndte det dog at haste, da aksemagterne begyndte at høste sejre i Europa og Nordafrika, og der opstod et behov for hurtigt at udvikle en ny type køretøj. Hæren kontaktede forskellige bilfabrikanter og efterspurgte en kørende prototype til sådan et køretøj i løbet af kun 49 dage.
De oprindelige specifikationer fra regeringen var følgende: Køretøjets vægt: Ca. 600 kg (dette viste sig at være fuldstændig urealistisk og blev senere forhøjet til 980 kg).
Firehjulstræk
Motor (kraft): 115 Nm moment
Akselafstand: Ikke mere end 2032 mm
Sporvidde: Ikke mere end 1194 mm
Frihøjde: Minimumfrihøjde på 1587 mm
Lasteevne: 272 kg
Kølersystem: Godt nok til at tillade langvarig lav hastighed uden at motoren overophedes. 

Bantam Car Company, som havde leveret nogle tidligere recognosceringskøretøjer til hæren, og Willys-Overland var de to eneste selskaber, der besvarede hærens opkald, selvom mere end 130 virksomheder var blevet opfordret til at svare. Fristen på 49 dage var problematisk, men Willys-Overland udbad sig mere til at gøre deres køretøj færdigt. Bantam kunne ikke overholde denne frist uden at bede om hjælp udefra.

Prototypen på det køretøj, der senere skulle blive til Willys MB, blev udviklet af Karl Probst, en udvikler fra Detroit, som havde arbejdet for flere bilfirmaer. Probst blev hvervet af chefen for National Defense Advisory Committee, William S. Knudsen (tidligere præsident for General Motors), og han accepterede denne patriotiske udfordring uden betaling og gik i gang med arbejdet d. 17. juli 1940. På blot to dage havde han de fuldstændige tegninger klar til Bantam-prototypen, forløberen til Jeep®-køretøjet. Den 22. juli blev Bantams bud indgivet med de færdige tegninger til dette nye køretøj. Ifølge Bantam levede deres bud op til vægtgrænsen på 600 kg, selvom køretøjet rent faktisk var meget tungere.

Bantams første håndbyggede prototype var færdig og køreklar d. 21. september 1940, tidsnok til at overholde fristen på 49 dage. Hæren førte denne prototype gennem meget hårde test, hvor Bantam-Jeep'en tilbagelagte over 5400 kilometer, hvoraf kun ca. 250 var på strækninger med vejbelægning. Testholdet konkluderede til sidst, at "dette køretøj har udvist tilstrækkelig kraft og opfylder alle krav til brug i hæren".

Det endte med, at både Willys og Ford indsendte prototyper baseret på de Bantam-tegninger, de havde fået af hæren. Prototyperne "Quad" fra Willys og "Pygmy" fra Ford tilføjede deres egne ændringer og modifikationer til det grundlæggende Bantam-design.

Willys Quad-prototype overskred for eksempel den specificerede vægtgrænse overvejende på grund af dens overlegne motor. Det viste sig til syvende og sidst at være til Willys' fordel, da vægtgrænsen blev øget: Styrken ved Willys køretøj – der blev drevet af Go Devil-motoren – var det eneste, der levede op til hærens kraftspecifikationer. Faktisk overskred Willys' moment på 142 Nm ikke blot den krævede kraft, men fik Bantams og Fords moment på hhv. 111 og 115 Nm til at se små ud i sammenligning.

I lyset af Bantams usikre økonomiske og produktionsmæssige position, og fordelene ved Willys køretøj, tilfaldt hærens kontrakt Willys. Eftersom krigsministeriet krævede et stort antal køretøjer inden for relativt kort tid, tildelte Willys-Overland USA's regering en ikke-eksklusiv licens, der tillod en anden virksomhed at fremstille køretøjer med Willys' specifikationer. I henhold til denne aftale forsynede Willys Ford Motor Co. med et komplet sæt specifikationer.

Under 2. Verdenskrig efterkom Willys og Ford mere end 700.000 bestillinger, hvoraf Willys-Overland leverede mere end 330.000 enheder af den originale Willys MB.

Den første civile Jeep, CJ-2A, blev første gang produceret i 1945. Reklamerne fra den tid udnævnte den til at være en "kraftstation på hjul" og solgte den som et arbejdskøretøj for landmænd og bygningshåndværkere. Den fandtes med bagklap, sidemonteret reservehjul, større forlygter, udvendigt benzindæksel og mange andre elementer, som dens forgænger fra militæret ikke havde, inklusive forbedret motor og transmission med en modificeret udgave af den originale Go Devil-motor.  

I 1946 introducerede Willys-Overland bilindustriens første stationcar helt i stål. Disse tohjulstrækkere havde plads til syv passagerer og havde en tophastighed på 105 km/t. I 1949 blev der tilføjet firehjulstræk og en sekscylinders Willys-motor. Willys Wagon forblev i produktion indtil 1965.  

Dette var den første pickup-truck med navnet Jeep, og den forblev i produktion i den ene eller anden form, indtil Gladiator-pickup-truckene afløste den i begyndelsen af 1960'erne. De nye pickup-trucks var de første Jeep-biler med firejulstræk (Willys Wagon fik ikke firehjulstræk før i 1949), og de blev designet i samme stil som Wagon'en med Jeeps patenterede kølergrill med lodrette riller og en opretstående kabine, som gav den et meget moderne pickup-truck-udseende. 

Dette var den første pickup-truck med navnet Jeep, og den forblev i produktion i den ene eller anden form, indtil Gladiator-pickup-truckene afløste den i begyndelsen af 1960'erne. De nye pickup-trucks var de første Jeep-biler med firejulstræk (Willys Wagon fik ikke firehjulstræk før i 1949), og de blev designet i samme stil som Wagon'en med Jeeps patenterede kølergrill med lodrette riller og en opretstående kabine, som gav den et meget moderne pickup-truck-udseende. 

CJ-modellen blev opdateret i 1953 og blev til CJ-3B. Det var den første CJ med tydelige karosseriændringer i forhold til sin forgænger fra militæret. Den havde en højere karosserigrill og motorhjelm, da den var tilpasset den nye firecylindrede Hurricane-motor med F-stillede ventiler. Selvom den havde samme slagvolumen som den originale Go Devil-motor, havde Hurricane-modellen et ændret ventilarrangement. CJ-3B forblev i produktion indtil 1968, og der blev fremstillet i alt 155.494 af den i USA.  

Willys' Jeepster var en sporty bil med åbent karosseri, og den var den sidste jagtvogn, der blev produceret af en større bilfabrikant. (Den havde ikke nedrullelige vinduer, men i stedet sidegardiner til beskyttelse mod vejret). Det skulle være et sporty rekreationskøretøj, så Willys blev aldrig lanceret med firehjulstræk, end ikke som ekstraudstyr. Selvom Jeepster er blevet populær blandt samlere, var den ikke nogen succes i sin produktionsperiode fra 1948-1951.

CJ-5 blev første gang fremstillet i 1954, og dens produktion og popularitet varede helt frem til 1980'erne. Den var lidt længere og bredere end Jeep CJ-3B, da den havde en længere aksellængde, større samlet længde, og den var bredere. Konstante forbedringer i kraftaggregater, aksler, transmissioner og sædekomfort gjorde Jeep CJ-5 til det ideelle køretøj for en befolkning med stigende interesse i offroad-aktiviteter. Selvom den i høj grad lignede den CJ-3B'er, som den erstattede, havde den et blødere design, inklusive rundede karosserikonturer. CJ-6, som blev lanceret senere i modelåret 1955, var næsten identisk med CJ-5 bortset fra dens længere aksellængde.  

Disse køretøjer havde nogle af de mest enestående design, der nogensinde har fundet vej til et Jeep-køretøj. De blev præsenteret i reklamerne som "kraftfuld ydeevne, der er billig i drift", og disse nye modeller havde "Super Hurricane-motor" med højt moment, et hævet frontdesign og et bagparti, der omfattede et pickup-lad, "stakit-lad" og forskellige specielle karosseriudgaver. De fandtes med to forskellige akselafstandslængder, og var i produktion fra 1957 til 1965. 

Jeep Wagoneer var måske det mest revolutionerende køretøj nogensinde og prototypen til alle moderne sport- og fritidskøretøjer. Den blev lanceret i efteråret 1962 og blev drevet af den første moderne, masseproducerede og kraftige sekscylinders motor med overliggende knastaksel. Af andre fornyelser kan nævnes branchens første automatiske transmission på en firehjulstrækker og uafhængigt ophæng foran. Wagoneer-navnet fortsatte ind i 1990'erne og blev synonymt med luksusfirehjulstrækkere.
 
Ud over Wagoneer blev den helt nye Jeep Gladiator-pickup-truck introduceret i 1963 og blev bygget på samme platform, havde samme frontdesign og havde samme motor- og gearkasse som Wagoneer. Gladiator'erne fandtes i en lang række modeller med tre forskellige ladmuligheder og i både to- og firehjulstrækversioner

Super Wagoneer var en speciel udgave af Wagoneer med en Vigilante V8-motor, automatisk Turbo Hydra-Matic-transmission, servostyring, servobremser og øvrigt ekstraudstyr af den slags, man ellers kun ser i luksuskøretøjer. Jeeps marketingafdeling beskrev køretøjet som "en storslået harmoni af skønhed og ydeevne, en forening af alle de normale (og ikke så normale) egenskaber, som du sætter pris på i andre gode biler ... nu for første gang med firehjulstræk".
Det første kompakte køretøj med firehjulstræk, automatisk transmission og mulighed for V-6-motor. Der var fem forskellige varianter af Commando'en, der blev bygget på dens 101-inch (2565 mm) aksellængde, inklusive en cabriolet, en pickup, en stationcar og en roadster. Den blev for første gang fremstillet til modelåret 1967 og gik ud af produktion i 1973.

Jeeps truck-modelrække omfattede en ny sporty pickup ved navn Honcho. Den blev lanceret med reklamesloganet "Jeep Honcho – Mucho Macho". Honcho havde samme bredsporsaksel som Cherokee Chief og et specielt guldfarvet sidepanel, der afbildede en "Honcho". Som ekstraudstyr fandtes Levis-interiør. 

"Helt ny i bogstaveligste forstand" var den beskrivelse, Jeep-kataloget gav af den nye todørsversion af Wagoneer-modellen ved navn Cherokee. Den havde en ny aggressiv og sporty fremtoning og blev fra den ene dag til den anden en succes blandt folk, der ønskede et praktisk køretøj til fritidsbrug. Året efter kom der en ny Cherokee Chief-model med forbedrede offroad-egenskaber.

CJ-8 var et af de mest unikke køretøjer med betegnelsen CJ. Det var en lille pickup-truck bygget på et CJ-chassis med et langt udhæng bagtil for at give større lastområde.
I samme tradition som Gladiator- og Honcho-pickup-truckene var Comanche en sporty pickup med Jeeps legendariske firehjulstræk. Den fandtes som Comanche Sport Truck med et kort lad, og varianten med længere lad var Comanche Chief. Comanche blev taget ud af produktion i 1992 og markerede også afslutningen på Jeeps pickup-modelrække, der startede i 1947.
Selvom den nye Wrangler (YJ) havde samme motor som CJ-køretøjerne, hørte ligheden op dér. Den havde samme åbne profil som CJ, men Wrangler var lavere og bredere og havde et forbedret ophæng, som den havde lånt fra Cherokee. Den havde et karakteristisk udseende på grund af de firkantede forlygter (blev senere lavet om til runde forlygter på TJ). Det var den mest raffinerede CJ hidtil med hensyn til onroad-kørsel og indvendig komfort.
Da Chryslers Præsident Bob Lutz kørte den helt nye Grand Cherokee gennem vinduet ved Detroit Auto Show, introducerede han endnu et revolutionerende Jeep-køretøj i samme tradition som Wagoneer og Cherokee. Grand Cherokee skulle vise sig at tage verden med storm og vinde dusinvis af priser, inklusive Motor Trends "Truck of the Year". Jeep byggede også en ny, avanceret produktionsfacilitet, North Jefferson Assembly Plant, til at fremstille dette nye køretøj. Grand Cherokee havde en helt ny og opdateret udgave af det legendariske Quadra-Trac-firehjulstræksystem og den type ekstraudstyr, der omdefinerede den dyre ende af sport- og fritidsmarkedet.

Efter at der ikke blev produceret en Wrangler til modelåret 1996, blev den nye Wrangler TJ introduceret i april 1996. Folk med hang til traditioner kunne glæde sig over, at de runde forlygter var vendt tilbage. Den største enkelte udviklingsændring på TJ var det helt nye Quadra-Coil-ophæng, der gav en langt bedre onroad-kørsel. Den havde også forbedrede offroad-egenskaber, der var gjort mulige ved større frihøjde og en mere aggressiv indfalds- og udfaldsvinkel.
Cherokee var en succes lige fra lanceringen i 1983, og den forblev i produktion med kun meget få ændringer frem til modelåret 1997. Den blev introduceret i North American International Auto Show i Detroit i 1997 med et helt nyt interiør, visse udvendige forbedringer, dobbelte airbags og en ny type V-8-motor i modeller med tohjulstræk. Ligeledes i 1997 blev Cherokee nummer 2 million bygget på Toledo-fabrikken. Den var det bedst sælgende køretøj i udlandet for Chrysler-selskabet, og den blev udnævnt til "Årets firehjulstrækker" i Four Wheel Magazine.
Selvom de havde omdefineret det dyre luksusmarked med lanceringen af den originale Grand Cherokee, nåede Jeep-udviklere og -designere nye højder med introduktionen af den helt nye 1999 Jeep Grand Cherokee. Den blev præsenteret som "det mest funktionelle sport- og fritidskøretøj nogensinde", og det var ikke bare reklamesnak, eftersom Grand Cherokee beviste sit værd i forhold til alle sine konkurrenter i en objektiv AMCII-test. Den havde det helt nye Quadra Drive, det mest avancerede Jeep-firehjultrækssystem nogensinde. Den skulle senere vise sig at vinde dusinvis af priser, inklusive North American Truck of the Year.


www.jeep.dk - søg efter brugte og nye Jeep til salg

SENESTE ARTIKLER
Biludstillinger 201023/12-2009 08:00
Chrysler/Fiat alliance en realitet11/6-2009 20:32
Chrysler går i alliance med Fiat4/5-2009 08:00
Chrysler Voyager fylder 25!7/10-2008 08:00
Jeg ville nok gribe ind10/6-2008 08:00
Kampen om førstepladsen28/4-2008 08:00
Helt nyt bilhus13/3-2008 08:01
Ny Jeep Grand Cherokee3/3-2008 08:00
Muskelbiler og klassikere28/2-2008 08:00
Chryslers kon­cept­modeller21/1-2008 08:00
SENESTE PRESSEMEDDELELSER
Ny Direktør hos Chrysler Danmark ApS6/10-2008 15:07
P.Christensen A/S sætter Kolding på kortet.9/9-2008 08:57
Nyt Mercedes-Benz bilhus28/7-2008 09:50
kode
Husk
LOG IND
Glemt koden?
Ny bruger?


annonce


annonce


 

186 online Copyright © 2002-2017 autoteket • info@autoteket.dk annoncør-info