1950

Den 9. maj grundlægges aktieselskabet Sociedad Española de Auto­mó­viles de Turismo, S.A. (SEAT) med en kapital på 600 mio. pesetas. Aktio­nærerne er National Institute of Industry (INI) med 51%, og 42% er fordelt på seks banker. De resterende 7%, samt produk­tions­licensen tilgår FIAT. Opførelsen af fabrikken begyndes i området Zona Franca i Barcelona.

1951

Produktionsanlægget bestående af maskiner, samlebånd, svejse- og lakeringsfaciliteter bliver installeret i Zona Franca på et 20 hektar stort område. For at mindske behovet for importerede dele og kom­ponenter på grund af manglende udenlandsk valuta påbegynder SEAT udviklingen af en spansk industri til produktion af dele og kom­ponenter.

1953

Fabrikken åbner den 5. juni. Den 13. november kører den første SEAT vogn (SEAT 1400) ud af fabrikken. Dagsproduktion: 5 biler. Antal ansatte: 925.

1954

Andelen af spanske dele i SEAT vogne når 94%. På dette tidspunkt er der bygget 2.983 biler.
Antal ansatte: 1.700.

1955

Den 5. maj indvies fabrikken officielt. Områdearealet dækker 200.000 kvm. Totalproduktionen når 7.000 enheder.

1956

Der ansættes yderligere 1.000 personer og samlefaciliteterne forbedres. SEAT når det første produktionsmål: 10.000 biler pr. år med et gennemsnit på 42 enheder pr. dag.

1957

Produktionen af SEAT 600 starter den 27. juni. Det er denne bil, der sætter Spanien "på hjul".
Antal ansatte: 5.000.

1958

Produktionen af SEAT 600 seksdobles.

1959

Første overenskomst mellem fagforeningerne og firmaet underskrives.

1960

SEAT nr. 100.000 løber af båndet.

1961

Produktionen når 36.000 enheder pr. år.

1962

Produktionsanlægget omlægges til produktion af modellen SEAT 1500.

1964

Den 29. juni åbner SEAT et nyt hovedkontor i Madrid. Arbejdsstyrken når 10.000 ansatte, og den daglige produktion er på 300 biler. SEAT er nu en af de største bilprodcenter i Europa.

1965

SEAT eksporterer de første biler. Colombia er det første land, der importerer SEAT. SEAT 1500 station-wagon lanceres, og den årlige produktion når 100.000.

1966

SEAT når en produktion på 500.000 enheder. SEAT 850 modellen introduceres.

1967

Produktionen af SEAT 850 når 400 enheder pr. dag. FISEAT grund­lægges som et finansieringsselskab der tilbyder finansiering for SEAT kunder.
Antal ansatte: 14.500.

1968

SEAT 124 lanceres i maj. Produktionskapaciteten er nu oppe på 200.000 enheder pr. år. SEAT nummer 1.000.000. En gul SEAT 124 kører af samlebåndet og gives til vinderen i en konkurrence på RTVE (Spanish Radio and Television Network Show).

1969

Arbejdsstyrken er nu på over 20.000. SEAT begynder en eksport af biler til Europa, og antallet af eksportbiler er 3.500. SEAT 1430 og SEAT 124 (5 dørs) lanceres.

1970

SEAT 124 Coupé 1600 og 1800 diesel introduceres. Antallet af eks­porterede SEAT biler er nu 35.000.

1971

SEAT bliver den største industrivirksomhed i Spanien. Eksporten af SEAT er nu oppe på 55.000 biler. Motorløbet Formula 1430 lanceres i Spanien.

1972

SEAT 127 lanceres i april, og der sælges 50.000 enheder i de efter­følgende 6 mdr. Planlægningen af SEAT Technical Center begynder. SEAT eksporteres for første gang til Danmark.

1973

Den 3. august stopper produktionen af SEAT 600 efter en produktion på 800.000 stk. SEAT 132 og 1430 Special 1600 lanceres. Eksporten når 78.000 enheder, og hovedaftagere er de største industrilande i Vesteuropa. Opførelsen af Technical Center begynder. Den verdens­omspændende oliekrise starter.

1974

SEAT nr. 2.000.000 bygges og SEAT´s omsætning er på $ 1 mia. Dette giver en 8. plads i rækken over bilproducenter i Europa. På trods af krisen ekspanderer SEAT fortsat. Der påbegyndes opførelse af en fabrik i Pamplona og et stort lagerområde i Martorell. SEAT 127 (4 dørs) lanceres og produktionen af SEAT 133 starter. Ved udgan­gen af året får en faceliftet SEAT 132 og SEAT 127 Van deres debut. Produktionen er 1.900 enheder pr. dag, og der er nu 30.000 ansat­te.

1975

Produktnyhederne er 131 og 133 i nye versioner. Derudover lance­res nye modeller i SEAT 124 og tekniske forbedringer til 132 diesel og 1200 Sport. Antal ansatte er nu oppe på 33.000.

1976

Den 22. januar kører den første SEAT 124D af samlebåndet på Lan­deben fabrikken (i Pamplona). På Geneve udstillingen i marts vises SEAT nr. 3.000.000, som er en 4 dørs SEAT 127. I april lanceres SEAT 131 (5 dørs).

1977

Året med den anden store oliekrise. SEAT 127 lanceres i en fornyet udgave både teknisk og i finish. På trods af den økonomiske krise i Europa, har bilbranchen det godt. SEAT netværket i Spanien er på 1.130 forhandlere og serviceværksteder.

1978

SEAT 127 produceres i en version der kan køre på benzin med et lavt oktantal.

1979

Der er nu produceret 4.000.000 SEAT vogne.

1980

I maj måned meddeler FIAT, at man ikke ønsker at forlænge licensen og derved finansieringen af en omfattende industriel restrukturering. Herved stopper et 30 års langt samarbejde. SEAT har 32.000 ansat­te og en omsætning på $ 1 mia.

1981

FIAT´s aktier sælges til INI, hvilket gør SEAT til en 100% spansk-ejet bilfabrikant. SEAT udarbejder en ny strategi og starter udviklingen af fremtidige modeller: Ronda, Ibiza, Málaga og Marbella.

1982

Firmaet får ny designstruktur og nyt logo. Den 30. september un­der­skrives en aftale om et industrielt og kommercielt samarbejde med Volkswagen (VW). SEAT skal fremover producere 120.000 enheder, og 50.000 af disse skal eksporteres. SEAT skal fremover markedsføre VW og Audi i Spanien (importeret og spansk bygget).

1983

SEAT når bil nr. 5.000.000. Produktion af VW Passat begynder på fabrikken i Zona Franca, og de nye modeller Fura og Ronda intro­duceres. Eksporten når 85.542 enheder.

1984

Den 27. april kører den første SEAT Ibiza af samlebåndet på Zona Franca fabrikken. Den første model i den nye SEAT generation ud­vikles 100% af fabrikken. Produktionen af VW Polo begynder på fabrikken i Pamplona. Eksporten vokser med 76% i forhold til 1983.

1985

Den nye SEAT Málaga introduceres. Produktion af VW Polo Classic og VW Santana begynder, og der er nu bygget 100.000 Polo´er på SEAT´s fabrikker.

1986

SEAT bygger bil nr. 6.000.000, og i juni får VW aktiemajoriteten (51%). SEAT bliver det tredje mærke i VW gruppen. Ved udgangen af året har VW 75% af aktierne.
Den 5-dørs Ibiza og SEAT Marbella lanceres, og produktionen af en minivan version (SEAT Terra) starter. Antallet af ansatte er ved udgangen af året 22.197. Firmaet SEAT Sport grundlægges.

1987

SEAT sætter sin egen rekord i årlig produktion med 400.000 biler. Eksporten er dette år 250.000 enheder. Produktionen af Polo Coupé starter på fabrikken i Pamplona. SEAT Malaga injection lanceres og Ibiza programmet suppleres med SXi modellen.
Antal ansatte: 23.543.

1988

Den 7. juli bygges Ibiza nr. 500.000. For første gang siden 1977 har fabrikken overskud. Det er på 1.860 mio pesetas. Den årlige produktion når 430.000 enheder. Salget af SEAT er samlet 324.737 enheder, hvoraf Ibiza udgør 58%. Den 27. juni bliver SEAT officiel sponsor for OL i Barcelona 1992.

1989

På Frankfurt Motorshow præsenteres prototypen "Proto T". Opførelsen af SEAT´s nye fabrik i Martorell påbegyndes, og denne fabrik bliver en af de mest moderne i Europa. Første Ibiza med katalysator produceres. Årlig produktion når 474.149 enheder (historisk rekord for SEAT). Den daglige produktion er nu 1.591 stk i Barcelona og 571 i Pamplona. Salget når dette år 500.000 stk. Overskuddet for SEAT Group når 7.862 mio pesetas.

1990

På Géneve biludstillingen vises prototypen "Proto TL", og på Paris Motorshow er der stor interesse for prototypen "Proto C". I oktober laves en låneaftale på DM 1.500 mio med European Investment Bank (EIB) til finansiering af den fremtidige fabrik i Martorell og udvikling af nye modeller. Den 13. november bliver SEAT nr. 8.000.000 bygget - på 37. års dagen for førstbyggede SEAT! Det årlige mål for produk­tio­nen er nu ½ mio. enheder. VW har nu 99,9% af aktierne i SEAT. SEAT Sport præsenterer nye faciliteter på 6.000 kvm.

1991

I februar lanceres Ibiza New Style, og der er nu bygget 1 mio Ibiza modeller. Den 4. maj debuterer SEAT Toledo på Barcelona biludstil­lingen. På Frankfurts udstilling i september bliver prototypen Marbella Playa vist. Salget af Ibiza Sport Line begynder. Produktionen bliver dette år 552.210 enheder, heraf er 360.510 stk. SEAT biler og resten VW modeller. Der eksporteres 260.342 stk. og omsætningen er på 605.000 mio pesetas.

1992

I februar og marts præsenteres OL-sponsormodellen Ibiza "Serie Olímpica" og Toledo Sport. SEAT S.A.´s produktion når dette år 578.432 stk, en forøgelse på 4,7% i forhold til 1991. 356.210 af disse er SEAT, og 222.222 er VW Polo (produceret i Pamplona).

1993

Den 22. februar indvier Kong Juan Carlos d. 1. den nye fabrik i Martorell sammen med den nye præsident for VW gruppen Ferdinand Piëch. På Barcelona Motorshow præsenteres den nye Ibiza med en dagproduktion på 530 enheder. På Frankfurt biludstillingen præsen­teres den nye SEAT Cordoba.

1994

Fabrikken i Pamplona og finansieringsselskabet FISEAT sælges til VW. Fra August bygges Toledo på fabrikken i Martorell. Topmodellerne Toledo 2.0 16v og Ibiza 1.8 16v præsenteres. Den 29. juli godkender den catalanske regering en støtte på 38.000 mio pesetas til udvikling af SEAT. Forbedringsprocessen på Zona Franca området planlægges, og et lager for leverandører bygges ligeledes her. SEAT Ibiza bliver Årets bil i Portugal og Spanien.

1995

SEAT præsenterer prototypen på Alhambra MPV (Geneve), den nye Inca Van (Barcelona) og Cordoba SX (2 dørs - Frankfurt). I maj bygges bil nr. 500.000 på fabrikken i Martorell (Toledo TDi). De første Cordoba enheder sendes til Brasilien. Ibiza er den mest solgte bil i Spanien (januar til august) og kåres til "University Car of the Year". Den 26. september kører prinsen af Asturien SEAT nr. 10.000.000 af samlebåndet. Der er syv firmaer, som leverer materiale til lagerområdet i Zona Franca.
Antal ansatte: 12.600.

1996

Der er verdenspremiere på SEAT Alhambra og salget af Cordoba SX begynder. I juli bliver SEAT´s aktiviteter ISO 9000 certificeret. I november er der bygget 1 mio biler i Martorell. For andet år i træk kåres Ibiza til "University Car of the Year". Ibiza Cupra introduceres i Paris og SEAT starter salg i Rusland. Ibiza er den mest solgte i Spanien med 50.933 enheder. SEAT debuterer med Ibiza Kit Car FIA 2I Rally World mesterskabet (WRC) og er hovedsponsor for Godó 96 (tennis turnering). Det årlige overskud er på 5.339 mio pesetas.

1997

Toledo TDi 110 hk introduceres, og der er verdenspremiere i marts på Arosa (Géneve). I maj præsenteres Cordoba Vario i Barcelona. Ibiza er topsælger i Spanien. Ibiza Kit Car vinder FIA 2I World Rally mesterskabet for andet år i træk. Alhambra TDi 110 hk og Arosa SDI præsenteres i Frankfurt IAA. I november er der i alt produceret 11.000.000 stk. SEAT. I december bygges Ibiza nr. 2.000.000. Overskuddet er 11.051 mio pesetas.

1998

Den 7. april stopper produktionen af SEAT Marbella efter 600.000 stk. Produktionen af Arosa rykkes fra Wolfsburg i Tyskland til Mar­torell, og i maj ruller den første Arosa ud af fabrikken. 18. november kører bil nr. 2 mio ud fra fabrikken i Martorell (en Arosa), og proto­typen Bolero vises i Géneve. SEAT Cordoba WRC fremvises og skal debutere i Finland. SEAT Sport fører i 2 liter kategorien og har vundet verdenstitler 3 gange. Fabrikken i Martorell kåres til den bedste fabrik i VW gruppen i 1. kvartal. I oktober præsenteres en helt ny SEAT Toledo i Paris. Dette er den første bil, der viser SEAT´s nye strategi for stil og image.
Der bygges 365.689 SEAT modeller og 134.811 VW-modeller, og fabrikken har et overskud på 827.534 mio pesetas. På Martorell fabrikken er produktionen 2.147 pr. dag. Antal ansatte: 14.202.

1999

På Géneve udstillingen vises SEATs nye design og mærkeidentitet samt logo. Det blå erstattes af sølv og rød. På udstillingen i Barce­lona lanceres Ibiza og Cordoba med et facelift og Cordoba WRC E2 lanceres. På Frankfurt IAA lanceres den nye SEAT Leon. Den første bil i firmaets historie med 180 hk og 6 trins gearkasse.

2000

Prototypen SEAT Salsa vises første gang den 29. februar og er et designstudie af SEAT´s nye designer Walter de´Silva. SEAT starter produktion af Cordoba i Argentina på en fabrik ejet af VW. En face­liftet Arosa præsenteres på Paris motorshow.

2001

Prototypen af roadsteren SEAT Tango vises i Franfurt, og en helt nye Ibiza bliver vist i Bologna i december. Der produceres 480.045 enheder på fabrikken i Martorell. Leon Cupra4 med 2,8 V6 motor og 4-hjulstræk vises og er den hurtigste SEAT til dato.

2002

SEAT er nu medlem af AUDI Group i selskab med Audi og Lambor­ghini. En helt ny Leon Cupra R med 210 hk præsenteres, og i Paris lanceres den helt nye Cordoba. En videreudvikling af konceptbilen SEAT Salsa bliver vist i Madrid. Toledo 1.8 20vt lanceres som den hidtil hurtigste Toledo.

2003

SEAT introducerer Altea. Den første SEAT baseret på konceptet om sportslighed, unikt design og høj teknologi.

2004

SEAT Introducerer 3. generation Toledo – et nyt sedan-koncept på biludstillingen i Paris. Selv om vi her i landet må vente med at få den nye SEAT Toledo at se til begyndelsen af det nye år, er den allerede en realitet. Med den nydefinerer SEAT sedan-konceptet. Det betyder bedre udnyttelse af pladsen og større fleksibilitet.