En historie der spænder over årtier
I 1963 – et kvart århundrede efter at den første Toyota rullede ud fra det japanske samlebånd – blev de første eksemplarer af personbiler eksporteret til Danmark. 

Det var startskuddet til noget stort – og til en udvikling der fortsatte langt ind i det næste årti. I 1971 etablerede Toyota sin første europæiske samlefabrik i Portugal. Bare fem år senere var der solgt over en million Toyota-modeller i Europa.
Siden har Toyota fortsat den ekspansive udviklingen, og har i dag etableret samlefabrikker i England, Frankrig og Tyrkiet.

Toyota er det mest solgte japanske bilmærke i Europa, og flere millioner Toyota'er hjælper den frie bevægelighed for mennesker og varer overalt i den Europæiske Union.

Hemmeligheden bag denne succes er hel enkel: Toyotas forsknings- og udviklingscenter er en fortræffelig målestok for bilindustrien, der viser et fuldkomment engagement til de specifikke europæiske krav.

Det kan også ses på den måde som vi har planlagt vores europæiske drift. Fra design til produktion til reservedele og serviceeftersyn er vi fuldkommen tilpasset over hele linien.

Eksempelvis oprettede vi i 1987 et teknisk center i Bruxelles og siden designcentret ED2 i Nice. Her er europæiske forskere og andre medarbejdere direkte engagerede i at skabe europæiske biler, der passer til europæiske forbrugeres krav og behov - og livsstil. 

I alle lande hvor Toyota sælges, er der desuden etableret uddannelsescentre, dedikeret til at udvikle medarbejdernes engagement og entusiasme til det "særlige" der gør Toyota til et så almindeligt syn på de europæiske veje.

I dag arbejder mere end 45.000 mennesker for Toyota i Europa inden for en bred vifte af områder. Et væld af færdigheder og tusindvis af specialisters ekspertise er smeltet ind i en enestående virksomhed, hvis produkter alle udtrykker den menneskelige side af teknologien.

Vores europæiske samarbejde er endda blevet så succesfuldt at vi nu eksporterer produkter til Japan!

Succes med danske fædre
Den første Toyota i Europa blev importeret til Danmark i 1963. I 2005 forventes salget i Europa at overstige 980.000 biler årligt og markedsandelen at blive på fem procent.  

Toyota har med virkning fra 1. april 2003 valgt at lade ejerskabet af alle de nationale salgs- og marketingselskaber i Europa overgå fra Toyota Motor Corporation (TMC) til Toyota Motor Marketing Europa (TMME). Ændringen skete for yderligere at styrke salgs- og marketing-funktionerne og mindske afstanden mellem producent og forbruger.

Denne administrative ændring vil ikke umiddelbart kunne mærkes af kunderne, men den markerer alligevel afslutningen på første kapitel i historien om Toyota i Europa – en historie, der begyndte i Danmark i 1963.

Danmark indtager en særstilling i japansk bilhistorie. Den første Toyota – eller den første japanske bil i det hele taget – som blev importeret til Europa, var nemlig en model Crown, der kom hertil i august 1963 på dansk initiativ.

To idérige mænd, Otto Hee og Walther Krohn, havde haft import af så forskellige mærker som Skoda, Alfa Romeo og BMW samt Lloyd, Hansa, Goliath og Neckar.

Men BMW og Alfa var for dyre til at sælge, Skoda var der som østblok-virksomhed problemer med under den kolde krig, og Neckar producerede biler på licens fra Fiat, som gerne selv ville gøre forretninger på eksportmarkederne.

Derfor så de to danskere sig om efter noget nyt. I 1962 tog de til biludstilling i Tokyo og besøgte i den forbindelse en række bilproducenter. De fandt, at Toyota var den mest moderne. Toyota-folkene var med på idéen om eksport. De kendte ganske vist ikke Danmark, men Skandinavien vidste de, hvad var, fordi SAS netop var begyndt at flyve direkte til Tokyo. Derfor blev Erla Auto Import officielt Toyotas repræsentant i hele Skandinavien.

Der kom rigtig gang i salget af Crown, da Erla Auto byggede stationcar-modellen – med den specielle bagrude, der pr. automatik kunne kører op og ned - om til varevogn, og da den mindre Corolla senere kom til, gik det rigtig stærkt.

Det blev starten på Toyota Motor Corporation´s tilstedeværelse i Europa, hvor man i de seneste år har etableret sig med egne fabrikker i både England, Wales, Frankrig, Polen og Tyrkiet, eget design center i Nice i Sydfrankrig, og hvor man også har overtaget de fleste nationale importselskaber. I Danmark skete dette i 1999.

Toyotas foreløbige mål i Europa var et årligt salg på 800.000 biler svarende til en markedsandel på 5 procent. Det var planlagt til opfyldelse i 2005, men Toyota nåede op på 915.966 solgte enheder i Europa allerede i 2004.

Toyota Nordic A/S
Toyota Nordic A/S blev etableret i april 2003 og er et søsterselskab til de 4 nationale marketing- og salgsselsklaber i Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Toyota Nordic er ejet af Toyota Motor Marketing Europe, Bruxelles. Toyota Nordic A/S har pt. 7 medarbejdere.

Det er Toyota Nordic A/S' opgave, at styrke Toyotas aktiviteter i Norden gennem optimering af relevante funktioner og etablering af øget samarbejde mellem de nationale Toyota-selskaber.

Toyota er markedsleder i Norden med et salg i 2004 på 86.468 biler svarende til en markedsandel på 11,3% med VW og Volvo på de efterfølgende pladser.

Toyota Nordic A/S har i 2005 doneret 50.000 kroner til Dansk Røde Kors til nødhjælp i Asien efter Tsunami-katastofen.

Toyota Nordic A/S har adresse samme sted som Toyota Danmark A/S, Dynamovej 10, 2730 Herlev.

Et glimt af historien om Toyota.

For knap 70 år siden – i 1937 – blev Toyota Motor Co. Ltd. etableret som virksomhed, afledt af Toyoda Automatic Loom Works, der var en af verdens førende producenter af vævemaskiner. 

Som leder af Toyota Motor Company udnævnte man "opfindernes konge", Sakichi Toyoda. Efter salget af patentrettighederne til en af Sakichis maskiner var startkapitalen sikret. Ikke blot til at udvikle og bygge en prototype af Toyotas første bil, men også til at lancere Toyotas første kompakte bil (SA-modellen) i 1947.

Det flyvefærdige Toyota Motor Company har blomstret lige siden, det blev grundlagt af Kiichiro Toyoda, Sakichis søn. Og nu hvor Toyota har passeret sit 65 års jubilæum, er virksomheden en af de absolut ledende bilproducenter.

Som alle andre virksomheder kunne Toyota ikke undgå smerter fra sit vokseværk. I 1950 oplevede Toyota sin første og eneste strejke. Men både arbejdere og ledelsen var efter denne arbejdsnedlæggelse fast besluttede på principperne om gensidig tillid og afhængighed.

Denne virksomhedsfilosofi ligger den dag i dag til grund for virksomhedens fortsatte vækst. Produktionssystemerne blev også forbedret i slutningen af 50'erne, hvor det kulminerede med etableringen af Toyota Production System. Et system der er baseret på Jidoka, Just-in-time og Kaizen (kontinuerlige forbedringer), og som reducerer lageropgørelser og fejl overalt i Toyotas verdensomspændende aktiviteter.

Produktionen af køretøjer uden for Japan begyndte i 1959 på en mindre fabrik i Brasilien og fortsatte med et voksende net af oversøiske fabrikker. Toyota tror på at virksomhedens aktiviteter bør være så lokale som muligt for at give kunderne de produkter de har brug for, dér hvor de bruger dem.

Denne filosofi opbygger gensidige og langsigtede forhold til lokale leverandører og hjælper Toyota med at opfylde sine forpligtelser over for mange fabrikker verden over. Ud over de producerende fabrikker har Toyota også et globalt netværk af design-, research- og udviklingsafdelinger, der dækker de tre største bilmarkeder: Japan, Nordamerika og Europa.

Vores aktiviteter i Europa spænder vidt takket være en stærk og fremtidsorienteret vision, en stigende markedsandel, et bredt model­program og nye banebrydende benzin-, diesel- og hybridmoto­rer. Frem til i dag har Toyota investeret over fem milliarder euro i etab­le­ringen på det europæiske marked, hvor vi beskæftiger 56.000 medar­bejdere – og vi vokser stadig! 

Norden
Med 78.582 solgte biler og en markedsandel på 11.3% var Toyota i 2003 det største bilmærke i Norden (Finland, Danmark, Sverige og Norge). Det er 13 år siden Toyota sidst havde denne 1. plads. 

Europa
På europæisk plan satte Toyota i 2004 for ottende år i træk salgs­rekord med et salg på 915.966 biler svarende til en markeds­andel på 5 %. Vores mål er at sælge 980.000 biler i 2005. 
  
I 2002 deltog Toyota for første gang i verdens mest krævende klasse inden for motorsport: Formel 1. Ikke alene besluttede vi at bygge både chassis og motor selv men også at opbygge teamet helt fra bunden. Den samlede personalestab på Toyotas state-of-the-art faciliteter i Köln i Tyskland er oppe på 600 medarbejdere fra mere end 27 lande, hvilket gør os til det mest multikulturelle og multinationale team i Formel 1. 

I de fleste europæiske lande ligger Toyota på førstepladsen, når det gælder kundetilfredshed. Vi har opbygget et stærkt ry for pålidelighed og god kundeservice. Dette unikke omdømme kombineret med 25 nationale marketing- og salgsorganisationer samt 2.700 forhandlere er vigtige faktorer for vores europæiske vækst i de kommende år. 

Toyota foretager store investeringer med henblik på at sikre fortsat succes i fremtiden. Vores mål er at designe og producere biler i Europa til de europæiske forbrugere. Vi vil realisere dette mål ved at integrere og engagere os lokalt i Europa, og vi har allerede opnået markante resultater med denne målrettede satsning.

Yaris blev som den første Toyota-model, designet i Europa, og i 2000 blev den kåret til Årets Bil i Europa. Yaris er siden 2001 blevet produceret i Frankrig. Den nye Corolla, som opnåede titlen ”What Car” i 2002, er ligeledes designet i Europa, hvor den også produceres.Toyotas hybridbil Prius blev kåret til årets bil i Europa 2005, og det egentlige gennembrud for hybridteknologien skete hermed.

De første europæisk fremstillede Toyota-modeller blev produceret på licens i Portugal i 1971. Så kom turen til England, hvor Toyota begyndte at producere biler og motorer i fuld skala i 1992. På en ny fabrik i Frankrig begyndte produktionen af Yaris i 2001, og i april 2002 begyndte vi at bygge gearkasser på et nyt fabriksanlæg i Polen. Takket være en samarbejdsaftale mellem PSA Peugeot-Citroën og Toyota Motor Corporation vil et nyt produktionsanlæg åbne i Tjekkiet i 2005. Toyota producerer sin nye minibil Aygo i disse faciliteter.  

For at være rustet til nuværende og kommende udfordringer har Toyota etableret sig i en højt kvalificeret og multinationalt organisationsform. Det overordnede holdingselskab, Toyota Motor Europe (TME) blev etableret 1. juli 1992 for at sikre et effektivt samarbejde mellem de europæiske aktiviteter inden for marketing, forskning, udvikling og produktion. Toyota Motor Marketing Europe (TMME) står for marketing- og salgsaktiviteterne i flere end 25 lande. Herudover er Toyota Motor Marketing Engineering & Manufactoring Europe (TMEM) dannet til yderligere støtte for den europæiske produktion og til aktiviteterne inden for forskning og udvikling. I Sydfrankrig har Toyota etableret et stort design- og udviklingscenter, kaldet ED2. *Juli-nummeret af Fortune 2002.

Toyotas strategi i Danmark

Toyota har været i Danmark siden 1963 og har haft stor succes i mange år. Dette afspejles ved, at Toyota er eet af de mærker, der kører flest biler af på vejene i Danmark - små 300.000. Vejen til denne succes skyldes primært tre forhold - dygtige forhandlere og medarbejdere - og gode biler.

Toyota-forhandlerne og Toyota Danmark A/S har siden slutningen af 80'erne samarbejdet målrettet med at opbygge en servicekultur blandt alle medarbejdere, som ene og alene har som mål at sælge mange biler og have tilfredse kunder. Dette er lykkes, og Toyota fremstår i dag som det bilmærke med de mest tilfredse og loyale kunder.

Denne position vil vi gøre alt for at fastholde, og udover en Toyota-organisation i Danmark som hele tiden forsøger at gøre tingene lidt bedre for kunderne, så er det planen at de kommende års nye spændende modeller designet til det europæiske marked vil gøre, at Toyota i årene fremover vil udbygge sin position på det danske marked.

I hele Europa arbejder Toyota målrettet på at tage fremtidens store udfordring op og reducere den miljøbelastning, som vores aktiviteter medfører. 

Toyota viser hensyn overfor miljøet 

Toyotas aktiviteter i Europa er mangfoldige og spænder vidt. Vi arbejder med en klar vision for fremtiden, markedsandelen stiger, produktionskapaciteten øges, modelprogrammet udvides, motortek­nologien er state-og-the-art, og Toyota topper gang på gang i analyser over kundetilfredshed.
I takt med vores europæiske succes fokuserer vi endnu mere på den miljøpåvirkning, som vores produktion og vores biler forårsager. Vi vil fortsat arbejde målrettet på at nedbringe alle miljøskadelige følgevirkninger af vores aktiviteter og produkter.