Volvo Personvogne Danmark A/S:
Når der på et tidspunkt kommer til at stå E10 på danske benzinstandere i stedet for 95 oktan (E5), kan majoriteten af danske Volvo-ejere tage det ganske roligt, idet alle modeller markedsført i Danmark fra 1976 og frem kan køre på 10 procent etanol-iblandet benzin.
Ifølge et EU-direktiv skulle den nuværende 95 oktan benzin, der i Danmark på de fleste tankstationer allerede er iblandet 5 procent etanol, pr. 1. januar i år have været erstattet af E10-benzin, der indeholder 10 procent etanol. Regelsættet for den nye E10 er dog endnu ikke på plads, hvorfor hverken de danske myndigheder eller benzinselskaberne kan sætte dato på, hvornår overgangen finder sted.
Danske Volvo-ejere, der skal på ferie f.eks. i Tyskland, hvor man har skiftet til E10, får altså ingen problemer. Ejerne af de få Volvo-modeller, der ikke er E10-kompatible, kan også godt begive sig afsted, da det på de største tankanlæg i Tyskland stadig er muligt at tanke E5-benzin.
I perioden fra midten af 1990''erne frem til sensommeren 2003 producerede Volvo et begrænset antal S40/V40 med 1,8i GTD-benzinmotor, som ikke er E10-kompatible. Disse varianter blev imidlertid ikke markedsført i Danmark, så sandsynligheden for, at en S40/V40 med denne specielle motortype skulle have fået sig en dansk ejer, er ikke særlig stor.
Overgangen fra 95 oktan til E10 medfører en stigning i brændstofforbruget på nogle få procent. Til gengæld falder CO2 udledningen, og det er det overordnede formål med ændringen.
Volvo Personvogne Danmark A/S
Telefon 70 11 27 00,
1/3-2011 09:30
© Copyright www.autoteket.dk