Artikel fra www.autoteket.dk

"One Tonne Life":

AF autoteket.dk 

Klima­smart træhus, el-bil og avan­cerede energi­løsnin­ger

Med et pro­jekt kaldet "One Tonne Life" vil tre sven­ske virk­som­heder - A-hus, Vat­ten­fall og Volvo - vise, hvad det bety­der i prak­sis for en fami­lie at leve klima­smart. Den tekno­logi og de løs­ninger, der indgår i proj­ektet, findes alle­rede eller vil komme i han­delen i nær frem­tid.

Administrerende direktør for A-hus, Peter Mossbrant, forklarer: "Vores mål er at gøre lavenergi træhuse tilgængelige for et bredt publikum. Flere mennesker skal kunne leve klimasmart - og vel at mærke uden at gå på kompromis med komfort, funktion og design. Vi giver dem alt dette under samme velisolerede tag, og inden længe begynder vi at sælge denne type huse".

Termoruder i spændende design
For arkitekt Gert Wingårdh, som har tegnet huset, har det været en spændende udfordring. "Klimaskærmen i et hus fungerer som en termokande, og vinduerne er et af de svage led. Så vi har været nødt til at finde alternativer til store vinduer, hvis huset skal være lyst og luftigt indendøre. Det har vi opnået på en række måder, som gør det hvide træhus meget energieffektivt samtidig med, at det ser flot ud".

Det, Gert Wingårdh taler om, er de fremskudte rammer rundt om vinduerne, entreen og den store integrerede veranda, der støder op til husets dagligstue. Sammen med det sorte tag og de sydvendte solceller er det med til at give huset en unik karakter.

"Udfordringen ved den slags huse er ikke, at der bliver koldt om vinteren, men at der bliver varmt om sommeren. Det er derfor, vinduesrammerne er designet, så de skygger, når solen står højt på sommerhimmelen, og slipper lys ind, når den står lavt i vintermånederne. Det klassiske vindfang i entreen har dobbelte døre, så varme indefra ikke bliver lukket ud, hver gang man åbner døren," forklarer Peter Mossbrant.

Både solfangere og solceller
Huset har tredobbelte vægge med exceptionel isoleringsevne og minimalt luftudslip.
Sammenlignet med traditionelle vinduer, der har en U-værdi (tallet for den varmemængde, der strømmer gennem en konstruktion) på cirka 1.2, er U-værdien her så lav som 0.6 for de faste vinduer og 0.8 for vinduerne, der kan åbnes.

For at sikre luftkvaliteten i det velisolerede hus, bliver luften recirkuleret ved hjælp af et ventilationssystem, der suger fugtig luft ud fra badeværelse/toiletter, bryggers og køkken, samtidig med at det tilfører frisk, tempereret luft i soveværelser, stuer m.m. Varmen i den "brugte" luft genindvindes og indgår i den tempererede luft, der indblæses. Effektiviteten er omkring 80 procent.

Bygningen opvarmes af den luft, der indblæses, beboernes kropsvarme og varmegivende husholdningsapparater som hvidevarer og køkkenudstyr. I badeværelsesgulvet er der installeret gulvvarme.

Huset er forsynet med både solfangere og solceller:
- Solfangerne på carportens tag leverer varmt vand og den smule varme, der er påkrævet.
- Solcellerne på taget genererer den energi, der skal bruges til supplerende opvarmning, ventilation, hvidevarer osv. Overskudsproduktion bruges til at oplade familiens el-drevne Volvo.

Volvo C30 DRIVe Electric i ind­kørs­len
Fami­liens Volvo C30 DRIVe Electric er støj­svag og ud­leder ingen CO2, efter­som den op­lades med klima­neut­ral elek­tricit­et. El-­bilen indgår i Volvo Cars'' aktive promo­vering af el-­biler.

Den er lige så sikker, komfor­tabel og har samme plads ind­vendig som stan­dard­bilen. For­skel­len er, at  C30 DRIVe Electric drives udelukkende af elektricitet. Deltagelsen i "One Tonne Life" projektet giver Volvo  mulighed for at studere, hvordan en el-bil passer ind i en moderne families livsstil.

"Deltagelsen i projektet er til stor gavn for vores løbende arbejde med at udvikle el-biler. Vi kan her hente information om, hvad vi skal kunne tilbyde, hvis kunderne skal finde en batteridrevet bil attraktiv og økonomisk at køre og eje," siger Paul Gustavsson, chef for Volvo Cars'' afdeling for el-strategi.

Volvo C30 DRIVe Electric drives af et lithium-ion batteri, som oplades i en almindelig stikkontakt. En fuld opladning tager omkring otte timer og giver bilen en rækkevidde på op til 150 kilometer.
"150 kilometer er langt mere end de fleste euopæere kører på en dag. I "One Tonne Life" klarer bilen størstedelen af familiens transportbehov," fastslår Paul Gustavsson.

Smarte energiløsninger
Klimasmarte og energiproducerende huse er en vigtig brik i det puslespil, det er at udvikle intelligente el-netværk, og intelligente el-netværk er en vigtig del af et bæredygtigt samfund. Vattenfall arbejder for øjeblikket med adskillige projekter, som fokuserer på udviklingen af smarte el-netværk og energiløsninger til husholdninger med el-overvågning og energieffektive forbedringer. Resultatet kan blive, at nogle husejere på samme tid kan være el-forbrugere og små el-producenter, f.eks. ved at anvende solcelleteknologi.

I "One Tonne Life" bidrager Vattenfall bl.a. med ny teknologi, der måler familiens el-forbrug.

"Vattenfall er den partner, der bruger smart og individuelt tilpasset teknologi såvel som den rådgiver, der hjælper kunderne med at holde øje med deres el-forbrug og at bruge elektriciteten effektivt. Den rolle inkluderer også en videreudvikling af el-netværket, så de familier, hvis hjem har solceller monteret, kan sælge overskuddet til os, når produktionen overstiger deres eget behov. Samtidig er de sikret adgang til elektricitet fra grønne kilder såsom vind- og vandkraft, når solen ikke skinner," forklarer adm. direktør Torbjörn Wahlborg fra Vattenfall.

For yderligere information kontakt:
Petra Cederhed, A-hus, telefon +46-340-66 65 10, mail petra.cederhed@derome.se
Mikael Björnér, Vattenfall, telefon +46-730-54 82 29, mail mikael.bjorner@vattenfall.com
Malin Persson, Volvo Car Corporation, telefon +46-31-325 41 52, mail mperss58@volvocars.com

Eller besøg www.onetonnelife.com


30/9-2010 09:30


© Copyright www.autoteket.dk