Bilpriser.dk A/S:
Der er både penge at spare - og penge at tjene - på småbiler. Det viser den hidtil største Småbilanalyse fra Bilpriser.dk med ikke færre end 60 biler. 45,5 pct. af de personbiler, der blev solgt i 2009, var små biler. Året før var tallet ét procentpoint lavere, så selv om mange havde troet, småbilernes sejrsparade måtte stoppe i 2009, så skete det omvendte.
De tog yderligere en bid af markedet, og det er der en god grund til, viser Småbilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk. For ingen af de rekordmange biler i analysen – 60 styk - koster mere end 2,37 kr. pr. km at køre i over fire år og 80.000 km.
Det er en Peugeot 207 1.4 Comfort Plus til 174.990 kr. Den billigste, en to-personers smart 0.8 CDI Pure Coupé til 107.400 kr., koster endda kun 1,29 kr. pr. km, 10 øre mere end i 2009.
I den billigste fem-personers bil, en Toyota Aygo 1.0 til 92.904 kr., kan man blive transporteret for sølle 1,33 kr. pr. km. Hertil skal lægges service og forsikring, cirka 45 øre. Så kører man for sin arbejdsgiver og får statens takst på 3,56 kr. pr. km i en Aygo, så er der et overskud på 178 kr. for hver 100 km, man kører! Det er vel ikke så dårligt i disse stramme tider. Den lille pendler- og familiebil med fem døre, der har bedst totaløkonomi i klassen mellem 140.000 og 200.000 kr., er en Hyundai i20 1.4 CRDI til 152.875 kr. Den koster det kun 1,75 kr. at køre i pr. km plus forsikring og service.
"Forbrugerne har taget de små biler til sig. Folk har opdaget, at man godt kan gå ned fra en Golf til en Polo uden at sige farvel til hverken komfort eller køreglæde. Og faktisk er en Polo i dag jo også næsten lige så stor som den Golf IV, der kom i 1998. Jo, man får rigtigt meget for pengene, når man køber en lille bil i dag", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk. Han opfordrer forbrugerne til at udprinte analysen, som kan hentes på www.bilpriser.dk og studere den nøje:
"Kører man mange korte ture, og er man oftest alene i bilen, kan man kikke på tredørs-modellerne med benzinmotorer. De er i første afdeling af analysen med biler til under 140.000 kr. Har man brug for en pendlerbil, som også skal bruges som familiebil, bør man nok kigge på dieselmodellerne med fem døre over 140.000 kr. Når man så har udvalgt to-tre stykker, så skal man ud at prøve dem hos forhandlerne. En bil kan ikke vælges i en sofa. Man skal kunne lide at se på den og køre i den", lyder rådet fra Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk. Er man utryg ved at investere i en ny bil, er der masser af muligheder for at privatlease de små biler fra ca. 1.500 kr. om måneden, påpeger Bilpriser.dk.
Og så er serviceomkostningerne endda inkluderet. Det er dog totaløkonomisk set dyrere end at købe. Først ved lidt større og dyrere biler begynder leasing at være det billigste.
Bedste totaløkonomi, småbiler under 140.000 kr.
Nr. Bilmodel Kr./km
Bedste totaløkonomi, småbiler mellem 140.000 og 200.000 kr.
Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk
25/1-2010 19:37
© Copyright www.autoteket.dk