Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Intercom:

Eventyrligt rally starter i Tivoli

Med en tiendeplads i 2009 er Lars Bækkelund og Arne Pagh i deres Fiat 128 Coupe fra 1972 blandt de absolutte favoritter i Rallye Monte-Carlo Historique.Danske kørere har mu­lighed for toppla­cering i 3.000 ki­lo­meter langt hi­sto­risk løb.

Når den historiske ud­gave af det be­røm­te Monte-Carlo rally star­ter fra Ti­volis hoved­ind­gang i Køben­havn torsdag den 28. januar kl. 14.43, kan mindst ét dansk rally­hold gøre sig forhåb­nin­ger om en topplacering.

De store forventninger knytter sig til Lars Bækkelund fra Horsens og Arne Pagh fra Middelfart i Fiat 128 Coupe fra 1972. De blev nr. 10 ud af 340 star­tende hold i 2009-udgaven af Rallye Monte-Carlo Histori­que og vil med en smule held kunne komme i Top 3 i år. Lars Bække­lund er en yderst erfaren kører, der trives bedre, jo mere sne og is, der ligger på bjergvejene, og Arne Pagh er en dygtig navigatør, der kender løbets særlige karakter godt. De to har tidligere været på vej mod topresultater i det berømte løb, men haft tekniske uheld. I år håber de på en podieplacering.

Danna Corke er medlem af Kvindelige Eventyreres Klub. Sammen med Marie Louise Jensen gør hun nu det klassiske Monte-Carlo løb til sit næste eventyr i en MG B.De to kørere stiller op for Scuderia Italia, og det samme gør for­man­­den for Dansk Auto­mobil Sports Union, Bent Mikkelsen fra Vejle, der danner par med Jens Gandrup fra Odense i en Alfa Romeo 1750 GTV fra 1968. De blev nr. 55 i sidste års løb og vil satse på en endnu bed­­re placering i 2010.

En anden erfaren kører er Henning Hjorth fra Rudkøbing, der blev nr. 71 i løbet i 2009. I år kører han med sin vante makker Roar Eriksen fra Hørsholm, men i en nyindkøbt bil, en Ford Escort RS 2000 fra 1977. Den vil være betydeligt mere velegnet på bjergeta­perne end hans gamle MG B. De forventes også at gøre sig godt gældende, hvis de kan undgå uheld undervejs.

Sidste års debutanthold Peter Karlsen og Michael Munkholm Jensen fra Holbæk er atter med i deres Alpine Renault A 110 1600 S fra 1973. De blev nr. 130 ud af 340 mandskaber i deres debut, men kan let placere sig 50-100 pladser bedre i 2010.

Bent Mikkelsen og Jens Gandrup fik i 2009 en flot placering som nr. 55 i deres Alfa Romeo 1750 GTV fra 1968. Det resultat skal forbedres i 2010.Købte bil i Schweiz for at være med

Tre af de danske hold er med for første gang, og et af dem er brød­rene Mark og Kore Berg fra Århus og Esbjerg.

"Vi læste om rallyet i avisen den 1. novem­ber, og det lød utroligt spæn­dende. Så inden for kun 14 dage købte vi en bil i Schweiz, kom ind i en motorklub, meldte os til løbet, fik bilen hjem til Danmark og har nu kørt to små testløb," fortæller Mark Berg. Bilen, de to brødre på 32 og 37 år, stiller op med, er en Porsche 911 Carrera 3.0 fra 1976.

Peter Karlsen og Michael Munkholm Jensen, her ved målet i Monte-Carlo i 2009, er med for anden gang i deres Alpine Renault A 110 1600 S og har fine muligheder for at forbedre deres debutresultat."Vi vil satse på at gennemføre løbet og håber på måske at kunne komme i den bedste halvdel," siger Mark Berg om brød­renes for­vent­ninger.

Et andet debutanthold er et rent dansk dame­hold. Det er Danna Corke fra København, medlem af Kvindelige Eventyreres Klub, som stiller op sammen med Marie Louise Jensen, København, i en MGB fra 1970. Danna Corke har besteget bjerge i Himalaya og krydset den grønlandske indlandsis.

"Jeg er en aktiv livsnyder, der altid kigger efter det næste eventyr. Det rykker i mig efter at deltage i Monte-Carlo rallyet, og Marie Louise og jeg er klar," siger Danna Corke.

Mark og Kore Berg læste i avisen om Monte-Carlo rallyet, og inden for 14 dage købte de en Porsche og meldte sig til løbet. Her henter Mark Berg bilen i Schweiz.Det tredje debu­tant­hold er horsensianerne Jep­pe Jepsen og Preben Jepsen, nevø og onkel, der kører i en BMC Mini 1275 GT fra 1977. Preben Jepsen har en lang karriere bag sig i rally, både som kører og codriver. Han siger: "Det er livslang drøm om at være med i noget stort, som vi realiserer nu. Vi vil primært gennemføre, men vil gøre alt for samtidig at få et godt resultat."

I alt 24 rallyhold med kørere fra Danmark, Norge, Finland, Letland og Frankrig stiller op fra København. Løbets andre startbyer er Barcelo­na, Reims, Bad Homburg og Torino, hvorfra der startes dagen efter. Deltagerne mødes i Alperne lørdag morgen den 30. januar for at kø­re 14 specialetaper, inden målet nås i Monaco onsdag den 3. febru­ar tidligt om morgen efter 3.000 kilometers kørsel.

N o t e r
Totalsejren i Rallye Monte-Carlo Historique er tidligere blevet vundet af et dansk hold. Det skete i 2002, hvor Otto og Britta Kristensen tog sejren hjem i en Lancia Fulvia 1.3.

Sidste års nr. 2 i løbet, norske Henning Jørstad og Tine Hallre i Alpine Renault A 110 1600 SX starter fra København.

Løbets absolut største navn i 2010 er Bjørn Waldegård, den berømte svenske kører, som vandt Rallye Monte-Carlo i 1969 og 1970 i en Porsche 911 S. Han blev endvidere verdensmester i rally i 1979.

Waldegård vil have gode chancer for en topplacering, fordi han som codriver har valgt Stig Blomqvists tidligere makker Hans Sylvan. Sylvan har deltaget flere gange i det historiske Monte-Carlo rally og kender derfor betingelserne godt. Waldegård stiller op i en Porsche 911 L fra 1968 og starter fra Torino.

Den historiske udgave af Rallye Monte-Carlo er ikke et hastighedsrally, sådan som det moderne løb, der altid køres ugen inden. Det klassiske løb er et pålidelighedsrally, hvor det gælder om på de 14 specialetaper – der hver kan være op til 60 kilometer lange – at holde gennemsnitshastigheden på sekundet. Kommer man et en tiendedel sekund for tidligt eller for sent til en hemmelig tidskontrol, udløser det 1 strafpoint.

Gennemsnitshastigheden i Rallye Monte-Carlo Historique kommer ikke over 50 km/t, men på sne- og isglatte bjergveje i mørke er det også nærmest umuligt at holde. Løbets sidste nat, De Lange Knives Nat, er kendt som natten, hvor kun de allerbedste så nogenlunde kan holde tidsplanen.

På en ikke alt for svær etape kan 10 til 20 mandskaber ofte ligge inden for et sekund, så det kræver den yderste præcision og koncentration at skabe sig et forspring, der kan udløse en topplacering.

Typisk får et mandskab lige så mange strafpoint på den sidste nats tre specialetaper som på de foregående fire dages 10 etaper tilsammen.

S t a r t e n d e   d e l t a g e r e   f r a   K ø b e n h a v n

Intercom
Telefon 33 15 65 95, intercom@intercom.nu


19/1-2010 12:00


© Copyright www.autoteket.dk