Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Mazda havde premiere på sin kommende generation af motorer og en ny automatisk gearkasse på Tokyo Motor Show i slutningen af oktober. Mazda viste en ny benzinmotor med direkte indsprøjtning kaldet SKY-G og en ny og renere dieselmotor kaldet SKY-D. Samtidig blev sløret løftet for en ny og meget effektiv automatisk gearkasse. Den nye teknik er samlet i konceptbiler Kiyora, der således udstyret er i stand til at køre mere end 32 km på en liter benzin.
Formålet med Mazdas SKY koncept er at tilbyde biler, der er i front når det gælder miljø og sikkerhed uden at gå på kompromis med køreglæden. Mazda viser nye, avancerede teknologier, som skal reducere brændstofforbruget med 30 procent i gennemsnit frem til år 2015. Disse tekniske løsninger indgår i Mazdas langsigtede udviklingsplan ”Sustainable Zoom-Zoom”, der betyder noget i retning af bæredygtig Zoom-Zoom.
Nye økonomiske motorer og gearkasser fra 2011Mazda SKY koncept er en fællesbetegnelse for Mazdas fremtidige udvikling af brændstoføkonomiske motorer og transmissioner samt udviklingen af nye materialer og konstruktioner, som yderligere skal reducere bilernes vægt. Allerede fra 2011 vil de nye motorer og gearkasser komme på markedet.
Med den nye SKY-G benzinmotor er det lykkedes Mazda at reducere brændstofforbruget med 15 % og samtidig øge drejningsmomentet tilsvarende i sammenligning med dagens 2-liters benzinmotor. Mazda-ingeniørerne har blandt andet udviklet en ny motorblok, et mere effektivt indsprøjtningssystem samt en mere effektiv variabel ventilstyring. Med den nye motor vil en Mazda3 have samme lave brændstofforbrug som det i dag er tilfældet for den mindre Mazda2 med benzinmotor.
Den kommende SKY-D dieselmotor får både bedre brændstoføkonomi, lavere udslip og højere ydelse. En ny motorblok reducerer den mekaniske friktion til samme niveau som for en benzinmotor. Ved hjælp af en forbedret udformning af forbrændingskamrene, maksimeret tryk og temperatur i cylindrene samt et optimeret indsprøjtningstidspunkt er det lykkedes at gøre forbrændingen mere effektiv. Samtidig anvendes der piezo injektorer, en twin scroll turbo og andre tekniske løsninger, der tilsammen resulterer i en 20 % forbedring af brændstofforbruget i sammenligning med dagens 2.2-liters dieselmotor. Det betyder, at en Mazda6 med den nye dieselmotor vil få samme lave brændstofforbrug som dagens Mazda2.
Næste generation SKY-Drive automatiske gearkasse er meget effektiv, giver bedre brændstoføkonomi og en betydeligt mere direkte følelse end dagens automatiske gearkasse. Brændstoføkonomien forbedres med cirka 5 % takket være helt ny teknik, der mindsker den mekaniske friktion og giver et mindre krafttab, således at flere af motorens kræfter rent faktisk overføres til hjulene. Samtidig får Mazdas nye automatiske gearkasse samme direkte følelse som i en såkaldt dobbeltkoblingsgearkasse.
Mazda Kiyora kører 32 km/lAl den nye teknik er allerede indbygget i Kiyora, som er Mazdas konceptbil i den lille bilklasse. Den har blandt andet en SKY-G benzinmotor på 1,3 liter og den automatiske SKY-Drive gearkasse med 6 trin. Den har endvidere Mazdas i-stop system, der også arbejder med genindvinding af bremseenergien, og er fremstillet med nye materialer, der er med til at reducere vægten med 100 kg i forhold til dagens Mazda i samme størrelse. Uden anvendelse af hybridteknik kører Mazda Kiyora så langt som 32 km på en liter benzin i gennemsnit.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
26/11-2009 08:00
© Copyright www.autoteket.dk