Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Ny 100 % elbil
Nul brændstofforbrug, nul udledning af CO2 i nærmiljøet og nul støj. Med modellen C-Zero udvider Citroën sit program for småbiler med en 100 % elbil, der gør det nemmere at komme rundt i byen. Den fylder ikke meget, den er hurtig at genoplade, og dens rækkevidde er tilstrækkelig til de daglige ture, som foregår så stille, at man glemmer byens støj. Kort sagt et koncentrat af teknologi og kreativitet, som kan bidrage til at løse morgendagens udfordringer.
Igennem årene har Citroën produceret over 5.500 elbiler ialt og har dermed opbygget en erfaring, der vil være et godt afsæt for at blive blandt de førende aktører på elbilmarkedet, som forventes at vokse i stor hast i de kommende år.
Citroën C-Zero kommer til salg i sidste kvartal af 2010. Den er udviklet i tæt samarbejde med Mitsubishi Motors Corporation (MMC) og bliver dermed elbil nummer to i Citroëns modelprogram ved siden af Berlingo First Electrique, der er udviklet i samarbejde med Venturi. I Frankrig kan begge modeller nyde godt af det særlige statstilskud på 5.000 euro.
Fra den 10. november 2009 kan særligt interesserede kunder i Frankrig, såvel privat- som erhvervskunder, registrere deres ønske om prøvekørsel og reservation af bilen på et særligt internet-site.
LOGISK DEL AF CITROËNS MODELPROGRAM
Citroën har længe arbejdet på at reducere sine bilers brændstofforbrug og udledning af CO2. Allerede i dag er Citroën blandt de førende bilproducenter med hensyn til modeller med lav CO2 udledning, og C-Zero vil være et værdifuldt supplement til modelprogrammet.
Modellen C-Zero er en 100 % el-bil
Som eksempler på denne strategi kan nævnes:
Hertil kommer spændende ny teknologi på kommende modeller:
100 % ELBIL
Citroën C-Zero er udstyret med en elmotor, som yder 47 kW eller 64 hk CEE ved 3000 – 6000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 180 Nm er tilstede fra 0 til 2000 omdr./min. Bilen er baghjulstrukken.
Elmotoren får strøm fra seneste generation batterier af typen lithium-ion, som er placeret midt under bilen. Batteripakken består af 88 celler.
I forhold til mere traditionel teknologi med samme ydelser gør lithium-ion teknologien det muligt at begrænse batterimængden. Desuden er den ikke følsom over for sjatladninger, da de ikke påvirker batteriernes levetid.
NEM AT LADE, NEM AT BRUGEDet er nemt at oplade batterierne i Citroën C-Zero. Man skal bare slutte ladekablet til et 220 V stik, og en fuld opladning tager 6 timer. Hvis infrastrukturen en dag omfatter ladestandere til lynopladning vil det være muligt at lade bilen 80 % på blot 30 minutter.
Bilen er nem at køre. Man skal blot dreje nøglen, hvorefter en biplyd fortæller, at motoren er i gang.
Citroën C-Zero køres som en traditionel bil med automatgearkasse.
Brændstofmåleren er erstattet af en kontrollampe, der viser batteriernes ladestand.
I TAKT MED TIDEN
Citroën C-Zero kan anvendes af mange slags virksomheder med større bilflåder, både private og offentlige. Men også af privatkunder, som søger en meget økonomisk bil. Takket være akselafstanden på 2,55 meter byder bilen på plads til fire personer, og bagagerummet har en volumen på 166 liter. Af natur er bilen imponerende støjsvag og hertil komfortabel og sikker. Den har servostyring, ESP og ABS, 6 airbags, eldrevne ruder og aircondition.
TIL BYEN OG UDENFOR
Med en længde på 3,48 meter og en vendediameter på 9 meter bevæger C-Zero sig behændigt i byens tætte trafik. Dens præstationer gør, at den også kan færdes uden for byen (max. hastighed på 130 km/t, fra 0-100 km/t på 15 sekunder med en mellemacceleration fra 60 – 90km/t på 6 sekunder, og en rækkevidde på op til130 km ifølge norm-cyklus). På hverdage består 70 % af bilkørslen i Frankrig af ture på under 30 km, og gennemsnittet er godt 40 km.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
18/11-2009 08:00
© Copyright www.autoteket.dk