Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Hvis man studerer udviklingen hos de tre premium-bilfabrikanter i Sydtyskland - Audi, BMW og Mercedes - er det overvejende sandsynligt at Audi overhaler Mercedes en gang i løbet af 2010 - målt på solgte enheder.
Allerede tilbage i 2005 kunne Volkswagen-datteren Audi overhale BMW og placere sig som nr. 2 blandt de sydtyske populære bilmærker.
Men det er denne stilling som analytiker og autoekspert Ferdinand Dudenhöfer fra universitetet i Duisburg-Essen mener vil ændre sig i løbet af 2010, hvor Audi vil slå både BMW og Mercedes i salgstal.
Dudenhöfer mener, at Mercedes snarest skal forny sig for ikke at falde tilbage i forhold til Audi og BMW. Samtidig slås Mercedes med en tungere omkostningsstruktur end sine konkurrenter. Mercedes beskæftiger f.eks. for mange medarbejdere, hvilket bl.a. skyldes at man selv fremstiller meget i eget hus - også for meget, mener Dudenhöfer, som også savner et større og mere givtigt samarbejde med andre automobilfabrikanter.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Her har Audi den store fordel, at man kan udnytte det tætte samarbejde med Volkswagen - anvendelsen af de samme komponenter og ikke mindst de samme platforme i konstruktionen af de mange modeller. Og her kommer Mercedes til kort - dog kan Mercedes opnå en større omsætning pr. bil, men når man opgør den enkelte bils overskud vinder Audi dysten, og det endda med flere længder.
Både BMW og Audi har i den senere tid lanceret et større antal nye modeller, mens Mercedes savner flere varianter og modeller i sammenligning med sine to konkurrenter. Og det virker som om modelvarianterne kommer for sent, og når de så kommer, rammer de ganske enkelt ikke rigtig plet hos forbrugerne.
Og også på kvalitetssiden har Mercedes måttet overgive sig i følge de tyske eksperter lige som det endnu ikke er lykkedes for Mercedes at få en bredere palette af kunder - man mangler de yngre generation.
20/10-2009 08:00
© Copyright www.autoteket.dk