Artikel fra www.autoteket.dk
FDM: Ankenævn for biler
AF autoteket.dk
58 sager er blevet afgjort i det første år med Ankenævn for biler. Trods administrative opstartsproblemer har nævnsbehandlingen fungeret.
58 bilister fik afgjort en tvist hos Ankenævn for biler i ankenævnets første år.
Forbrugeren fik helt eller delvis medhold i hver tredje afgørelse, virksomhederne vandt knapt halvdelen (45 %), mens næsten hver fjerde sag (22 %) blev afvist af ankenævnet, for eksempel fordi sagen ikke var godt nok dokumenteret til, at nævnet kunne træffe en afgørelse.
Ser man bort fra de afviste sager, betyder det, at forbrugeren fik helt eller delvis medhold i 42 % og ikke-medhold i 58 % af sagerne. Ud over de 58 nævnsbehandlede sager, blev mange tvister afgjort tidligere i forløbet og nåede derfor aldrig til egentlig nævnsbehandling.
”Der er indgået forlig i rigtig mange sager undervejs, hvilket både er til fordel for forbrugeren og virksomheden. Det illustrerer, at der behov for et klagenævn som Ankenævn for biler, da det er et ubureaukratisk alternativ til den langvarige proces, det er at gå til domstolene,” siger FDM’s direktør Thomas Møller Thomsen, der er valgt til formand for forretningsudvalget for det private ankenævn.
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
Ankenævnet er bygget op således, at der undervejs i klageprocessen bliver sendt en mail til den organisation, som virksomheden, der klages over, tilhører. Det giver organisationerne mulighed for at fungere som mæglere, og det er den model, der har vist sig at være en succes. Det betyder, at både forbrugeren og virksomheden slipper for at få ankenævnet til at afgøre sagen. På den måde sparer begge parter både tid og penge, da der først skal betales i det øjeblik sagen går videre til egentlig nævnsbehandling. For bilejere koster det 500,- kroner i depositum at indgive en klage.
Administrative udfordringer
Ankenævn for biler har i sit første år dog også haft visse opstartsproblemer; ikke mindst på grund af et problematisk it-system. Det har betydet, at nogle sager er blevet behandlet manuelt, ligesom enkelte forbrugere har oplevet, at de har været nødt til at indtaste deres klage flere gange i det netbaserede klagesystem.
”Det har ikke været uden problemer at søsætte vores internetbaserede klageproces. Der har været lidt længere sagsbehandlingstid end ønsket. Både i forhold til den tid parterne har haft til at indgå forlig, og til nævnet har truffet deres afgørelse, hvilket naturligvis ikke er tilfredsstillende. Det har betydet, at vi løbende har rettet systemet til, og det har været nødvendigt at omstrukturere sekretariatet. Vi har dog tillid til, at vi nu har fået bugt med de værste børnesygdomme, så vi fremover kan opretholde målet for sagsbehandlingstiden og sikre forbrugerne en let klageadgang,” siger Thomas Møller Thomsen.
Han understreger, at selvom systemet har givet frustrationer undervejs, så har forbrugerne taget ankenævnet til sig.
Udvalgte afgørelser fra ankenævnet findes på bilklage.dk i anonymiseret form, så forbrugerne kan bruge tidligere afgørelser til at vurdere, om det er værd at indberette deres sag for Ankenævn for biler.
13/8-2009 08:00
© Copyright www.autoteket.dk