Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Aktieselskabet Carl Christensen:

Anden gene­ration oliefilter i kunststof

For første gang mon­teret i den nye BMW 6-cylinder diesel­mo­tor.

Fem år efter se­riestart af det første fuld­syn­tetiske oliefilter, intro­du­cerer MANN + HUMMEL nu anden generation på mar­ke­det. Den første serie­pro­duk­tion er netop sat i gang til instal­lation i de nye BMW 6-cylinder die­sel­mo­torer. Filteret er karakteriseret ved en høj grad af funktionel integration foruden be­spa­relser i både vægt og pris set i forhold til det klassiske oliefilter med tryk­støbt aluminiumshus.

Skiftet fra trykstøbt aluminium til kunststof i forbindelse med varmolie er mere aktuelt end nogensinde, da brugen af kunststof i motorrum­met giver en ene­stående mulighed for at opfylde bilfabrikanternes stigende krav. Fordelene ved syntetiske oliefiltre er bedre integra­tion af funktionerne og realisation af kom­plekse geometrier såvel som en mulig vægtreduktion. Derudover kan der i de fleste tilfælde opnås væsentlige be­sparelser i både produktion og montage.

Ved konstruktionen af oliefiltre totalt af kunststof udnytter MANN + HUMMEL både sin mangeårige erfaring i udvikling og konstruktion, og den specielt kon­ciperede produktionsteknologi for kunststofmoduler, der allerede er serie­pro­duceret. Virksomheden, der er udviklings­partner og originalleverandør til den internationale automotive indu­stri, bruger nu denne know-how til at pro­ducere det første fuldsyn­tetiske oliefilter til BMW. Hermed udvider selskabet sit koncept til funktionsintegration med henblik på mere fleksible løsninger i tæt­pakkede motorrum.

Optimeret differenstryk
Oliefilteret indeholder et metalfrit filterelement med tilbageløbsventil på den nederste skive, et mellemrør med integreret by-pass ventil og en olie-vand-varmeveksler, der er integreret i huset, og som i ekstreme tilfælde kan omgås ved at aktivere en indbygget ventil. At by-pass ventilen til køleren er integreret i olie-vand-varmeveksleren, giver den fordel, sammenlignet med tidligere løs­ninger, at der kun er én pakningsflade mellem filterhuset og varmeveksleren. Til at tætne flangen har MANN+HUMMEL for første gang brugt en blikramme­pak­ning med elastomer.

Patent
Filterspecialisten fra Ludwigsburg har helt specielt til dette nye kunst­stoffilter udviklet et filterelement med en integreret silikone til­bageløbsventil, som har et åbningstryk på langt under 0,1 bar. Den­ne patentanmeldte komponent reducerer tydeligt tryktabet i oliefil­teret og forhindrer, at filterhuset løber tom, når motoren er slukket. Således bliver olietrykket hurtigt genopbygget, når motoren startes igen. På den måde bliver alle motorkomponenter, der kræver smøring og afkøling, konstant forsynet med olie

MANN+HUMMEL har konstrueret deres kunststoffilter i henhold til de allernyeste CAE-baserede udviklingsmetoder samtidig med, at de udnyttede mange års erfaring i serieproduktion af kunststof-filter­huse. En optimeret kanalføring og forbedret tilstrømning til filter­ele­mentet sikrer et konstant lavt differenstryk. Der har også været stor fokus på en ensartet vægtykkelse med deraf følgende mulighed for vægtreducering.

Det meget temperaturresistente polyamid 6,6 med 35% glasfiber indhold blev valgt som materiale til huset. Ved hjælp af computer­simulation påviste ekspertteamet fra udviklings- og produktions­af­delingerne den krævede styrke og de lave deformationsværdier spe­cielt i tætningsområdet. På basis heraf udvalgte man kunststoftypen og etablerede værktøjskonceptet for sprøjte­støbningsprocessen.

Aktieselskabet Carl Christensen
Telefon 87 45 44 00,


18/3-2009 12:56


© Copyright www.autoteket.dk