Artikel fra www.autoteket.dk

Ny Scénic og Grand Scénic

AF autoteket.dk 

Både den nye Scénic og den nye Grand Scénic er vokset i forhold til forgængeren. Scenic er blevet otte centimeter længere, mens Grand Scénic er vokset med 11 centimeter.Der er flere ny­heder på Renault- standen i Geneve. En af de største er uden tvivl afsløringen af den nye Renault Scénic og den 22 centi­me­ter længere Grand Scénic.

Da Renault Scénic i 1996 første gang så dagens lys var den en pio­neer i kompakt MPV segmentet. I 2004 kom anden generation Scé­nic, og som noget nyt blev den også præsenteret i længere version med plads til op til syv personer – naturligt nok benævnt Grand Scé­nic. 

Den nye Scénic og Grand Scénic, der introduceres i Danmark i begyn­delsen af efteråret, bygger videre på succesen grundlagt i 1996. En succes skabt af bilens karakteristika som plads, fleksibilitet og køre­kom­fort.

Nyhederne i den nye Scénic/Grand Scénic er mange, men blandt de mest iøjnefaldende, udover designet er, at der er blevet mere plads til alting. Kabinen har op til 92 liter gem-væk-plads, herunder fire af­lægningsrum i gulvet, fire under sæderne og et handskerum, der rum­mer 11 liter.

Derudover er bagagerummet øget med ti procent, så der i Scénic nu er 522 liters bagageplads, mens Grand Scénic sluger 752 liter.

Mens der er plads til fem ombord på den nye Scénic, er det muligt at få Grand Scénic med en 3. sæderække, så der i alt er plads til syv i bilen. Har man ikke brug for den 3.sæderække kan den enkelt og nemt foldes ned i bunden af bilen.

Den nye Scénic/Grand Scénic er fuldstændig forandret i forhold til forgængerne. Interiæret er præget af nytænkning, enkelthed og kvalitet.Længere og smar­­tere
Længden på den nye Scénic er øget otte centimeter, fra 4,26 meter til 4,34 meter, mens den i Grand Scénic er øget med 11 centimeter, fra de nuværende 4.45 meter til 4,56 meter. Forskellen mellem Scénic og Grand Scénic er 22 centimeter.

Et er det objektive mål - noget andet er nyskabelserne i bilen og de er mange. Ganske som den nye Mégane er servostyringen ændret væsent­ligt, så styringen føles mere stram og præcis. Desuden er af­fjedringen især foran blevet strammet. Kombinationen af disse to faktorer giver en bil, der føles mere personvognsagtig. Samtidig er mængden og kvaliteten af komfortudstyr øget. En helt ny instrumen­tering tilføjer bilen eksklusi­vitet. Blandt andet er det muligt at bestille bilen med bizonet klimaanlæg med samme funktioner som man ken­der det fra Laguna, hvor det er muligt at indstille klimaanlægget på tre forskellige positioner soft-auto-fast mode.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Mange nye motorer
Også når det gælder motorprogrammet er der tænkt meget nyt.  Der er hele seks forskellige benzinmotorer at vælge imellem. Blandt an­det den nye 1,4 liters 130 hk TCe motor og en traditionel 2.0 motor med 140 hk, der blandt andet fås med automatgearkasse.

Den 1,4 liters TCe motor er en af de første motorer, der markerer den downsizing tendens som Renault i årene fremover vil udvikle me­­get mere. Bilen har kræfter og moment som en traditionel 2.0 li­ters motor, men har kun et brændstofforbrug på 14 km/l ved blan­det kørsel.

Men ønsker man lavt brændstofforbrug er der ingen vej udenom Re­naults formidable dieselmotorer. Her den 1,5 liters udgave langt den mest ud­bred­te. I Scenic er det muligt at få den med 85 hk, 105 og 110 hk, mens man i Grand Scénic ikke kan få den mindste motor­va­riant. De to sidst­nævnte er udstyret med partikelfilter som stan­dard. Desuden er det muligt at få en 130 hk diesel, en 150 hk diesel med automatgearkasse og en 160 hk diesel med manuel gearkasse. Alle er naturligvis udstyret med partikelfilter som standard. Standard er også 30.000 km serviceinterval og livstidsgaranti på dieselparti­kel­filtrene.

Sikkerhed i højsædet
Som i alle Renault er sikkerheden i højsædet. Og ganske som det er tilfæl­det i den allerede introducerede Mégane hatchback, så byder Scénic på en række sikkerhedsmæssige nyskabelser.

Standardudstyret omfatter naturligvis antiskridsystemet ESP og seks airbags, samt selehuskere på alle pladser. Sikkerhedsselerne er ud­styret med dobbelte forstrammere, så presset på overkroppen i til­fælde af en kollision bliver reduceret mest muligt. Desuden er den nye Scénic udstyret med dobbelte kamrede airbags, der udløses og oppustes med forskellig styrke og hårdhed, alt efter, hvor kraftig en kollision, der er tale om.

Scénic og Grand Scénic introduceres i Danmark til efteråret. Det er endnu for tidligt at sige noget om priser og udstyrsvarianter.


10/3-2009 08:00


© Copyright www.autoteket.dk