Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
FORD PRÆSENTERER KONCEPTBILEN IOSIS MAX – ET STILSIKKERT BUD PÅ FREMTIDENS FAMILIEBIL.
Ford giver et kig ind i fremtiden med konceptbilen iosis MAX. Den tredje iosis konceptbil i Fords portefølje.
Når dørene åbnes for for biludstillingen i Geneve, vil opmærksomheden uden tvivl samle sig om koncept-bilerne – bilfabrikkernes bud på morgendagens individuelle transportmiddel. Krisetider og global opvarmning har i den grad skærpet kravene til innovation. Derfor spiller koncept-bilerne en naturlig hovedrolle i Geneve.
Ford giver et kig ind i fremtiden med konceptbilen iosis MAX, som bliver den tredje iosis konceptbil i Fords portefølje. Iosis MAX hører til i kategorien MAV (Multi Activity Vehicle). Bilen er ikke blot et stilstudie indenfor rammerne af Fords velkendte Kinetic design, men også et konkret bud på fremtidens familiebil, hvor fleksibilitet, driftsøkonomi og miljøhensyn naturligvis er i højsædet.
- Vi er meget spændte på reaktionerne på iosis MAX, ikke mindst fordi vores designere har ydet en ekstraordinær indsats for at inddrage alle de nye ideer, funktioner og materialer, som meget vel kan blive en del af fremtidens Ford-modeller, siger bestyrelsesformand og administrerende direktør for Ford i Europa, John Flemming.
- Bilen er også et signal om de nye miljøvenlige Ford EcoBoost motorer, der er på vej. I løbet af de næste 18 måneder vil vi introducere nye modeller på det europæiske marked, baseret på denne miljøvenlige og økonomiske motorteknologi, siger John Flemming.
Iosis MAX byder på et væld af nye designløsninger, som først og fremmest understøtter maksimal funktionalitet og fleksibilitet. Bilen, der blandt andet er udstyret med skydedøre, to-delt bagsmæk og såkaldte ’flydende’ sæder, er undfanget som en ægte MAV, altså en bil, der kan indrettes efter specifikke behov. Kabinen kan i løbet af et øjeblik omdannes fra en familie-kupé til ét stort fladbundet lastrum. Fraværet af B-stolper gør det lige så nemt at laste fra siden som bagfra.
Motoren er en 1,6 liters 180 hestes benzindrevet Ford EcoBoost med turbolader – en teknologi, som reducerer CO2-udledning og brændstofforbrug uden at gå på kompromis med dynamik og ydelse. EcoBoost motoren bruger op til 20 procent mindre brændstof end konventionelle benzinmotorer med tilsvarende ydelse.
Udstillingen i Geneve byder desuden på opdaterede versioner af Ford Focus, Ford Kuga, Ford Ranger og den helt nye 305 hestes Ford Focus RS.
Samtidig er der mulighed for at se den nye Ford Fiesta, som er produceret efter en række restriktive principper for bæredygtighed, kendt som PSI (Product sustainability Index).
Absolut lav CO2 emission
Fiesta’en er desuden blevet indlemmet i ECOnetic-linien, som udmærker sig ved særlig driftsøkonomisk og miljøvenlig motor-teknologi. Ford Fiesta ECOnetic udleder beskedne 98 gram CO2 pr. kørt kilometer og har en af de absolut laveste CO2-emissioner i klassen. Den nye Ford Fiesta er netop nu landet hos de danske Ford forhandlere.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
4/3-2009 08:00
© Copyright www.autoteket.dk