Artikel fra www.autoteket.dk
Scandinavian Racing Press i samarbejde med Mitsubishi og Volkswagen
AF autoteket.dk
SRP – 16. januar 2009.
Voldsom regn tvang fredag arrangørerne af Rallye Dakar til at omlægge og forkorte rallyets næstsidste hastighedsetape. Det medførte også en vis forsinkelse og først midt på aftenen, var de hurtigste af bilerne nået frem til hastighedsetapens afslutning.
Fredagens etape var imidlertid udtryk for, at Volkswagen havde igangsat en strategisk slutspurt. I stedet for, at de tre VW Race Touaregs, der fortsat er med i løbet, skulle dyste imod hinanden, besluttede man sig for, at de skulle følges ad, så de kunne hjælpe hinanden, hvis der blev behov for det. Derfor genspejler rallyets 13. etape ikke det sande styrkeforhold, målt på hastighed.
Det benyttede Mitsubishis Nani Roma sig af. Han lagde stærkt ud og var ved dagens sidste checkpoint i spidsen og dermed parat til, at i det mindste at fastholde den 6. plads han faldt ned på efter tekniske problemer torsdag. Forspringet udbyggede han yderligere på etapens sidste del og vandt dermed den nye Mitsubishi Lancers første etapesejr.
Alt ser imidlertid nu ud til, at Volkswagen tager sejren i Rallye Dakar 2009. Dermed bliver den tyske fabrik, hvis motorsportsindsats præsteres med danske Kris Nissen i spidsen som motorsportsdirektør, ikke bare den første vinder af Rallye Dakar i Sydamerika, men også den første vinder af det legendariske maratonrally med en dieselbil.
Rivalerne fra Mitsubishi lancerede en helt ny cross country rallybil i år, en Mitsubishi Racing Lancer. Den viste sig at være ligeså hurtig som Volkswagens Race Touareg, men en god kombination af tekniske og menneskelige uheld har medført, at kun en enkelt af de fire startende biler endnu er tilbage i rallyet.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
I den samlede stilling er Volkswagens forspring så stort, at der skal mere end sort uheld til at fratage dem sejre. På lørdagens afsluttende etape, som fører deltagerne frem til Argentinas hovedstad Buenos Aires, skal der køres 220 kilometer hastighedsprøve. Det er før set, at et Dakar rally er blevet afgjort på løbets sidste kilometer, men sværhedsgraden lørdag er ikke så stor som tidligere i løbet.
Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:
1. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +2t33m48s
2. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +7m18s
3. Guerland Chicherit/Matthieu Baumel (FRA/FRA), BMW X3 CC, +7m27s
4. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +10m00s
5. Leonid Novitskiy/Oleg Tyupenkin (RUS/RUS), BMW X3 CC, +10m33s
6. Eric Vigouroux/Alexandre Wincocq (Hummer H3), 13m53s
Stillingen i Rallye Dakar d. 16. januar 2009:
1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +46t35m14s
2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +2m20s
3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +1t27m13s
4. Ivar Tollefsen/Quin Evans (NOR/GBR), Nissan Navara, 5t55m01s
5. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +6t37m32s
6. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +7t27m08
16/1-2009 23:00
© Copyright www.autoteket.dk