FDM - Forenede Danske Motorejere:
Et FDM-medlem måtte slås 2,5 år, inden retten gav hende medhold i, at parkeringskravet fra EuroPark var uberettiget. For FDM understreger det nødvendigheden af et uafhængigt klagenævn for privat parkering.
Var p-billetten synlig, eller var den ikke? Det blev det afgørende spørgsmål i en sag mellem Europark og et FDM-medlem. EuroPark hævede, at p-billetten ikke var synlig, til trods for at FDM-medlemmet sagde det modsatte.
EuroPark havde taget en række fotos af bilen – både dens placering og instrumentbræt, men tvisten opstod, fordi der ikke var taget billeder af hele instrumentbrættet, og derved heller ikke der, hvor p-billetten lå. FDM-medlemmet nægtede at betale parkeringskravet og klagede til Europark, som indbagte sagen for byretten, men det tog 2,5 år førend, der var en afgørelse. I dommen blev der lagt vægt på FDM-medlemmets og vidnets troværdighed.
”Det er helt urimeligt, at det skal tage 2,5 år fra parkeringskravet udstedes til sagen er afgjort. En sag som denne burde slet ikke komme så langt. Vælger man at gennemføre så lang en retssag, må man virkelig mene, at p-kravet er uberettiget. Ellers står besværet på ingen måde mål med de 510 kroner, som skal betales. Men hvert år opgiver mange at tage kampen op mod p-selskaberne og betaler i stedet deres krav – uanset om det er berettiget eller ej,” siger Lennart Fogh, der er advokat hos FDM og førte sagen i retten.
FDM modtager dagligt adskillige henvendelser fra medlemmer, som undrer sig over deres p-afgift.
”Ofte ender det med at blive borgens ord mod parkeringsvagten, og derfor er det i disse situationer vigtigt med gode og sikre beviser fra parkeringsselskabet. Denne sag understreger endnu engang, at der er brug for en smidigere sagsbehandling, f.eks. ved at oprette et klagenævn for privat parkering. I Norge fungerer et sådant med stor succes, og problemerne her er identiske med de danske parkeringsproblemer,” siger Per Alkestrup, leder af FDMs juridiske og tekniske rådgivning.
FDM rådgiver de medlemmer, som henvender sig med spørgsmål om parkering. Enten ved at forklare dem reglerne for parkering, men kan også tilbyde at føre sagen, hvis FDM vurderer, at der ikke er grundlag for parkeringskravet.
FDM har i foråret 2008 rettet henvendelse til justitsministeren og har bl.a. påpeget det problematiske i, at det kan tage meget lang tid at få afgjort en parkeringssag.
FDM - Forenede Danske Motorejere
Telefon 70 13 30 40, fdm@fdm.dk
8/1-2009 09:47
© Copyright www.autoteket.dk