Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk A/S:

Sælg den brugte Mercedes inden synsfælden klapper

Fra 1. januar skal biler på 10 år told­synes før eksport. Ved at sælge nu kan man spare tusinder af kroner til repa­rationer før syn. Og få en julebonus af SKAT.

Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport. Så det er nu, man skal sælge sin bil på 10 år og derover til eksport, anbefaler bil­vur­de­rings­­hjemmesiden Bilpriser.dk.

Det gælder især, hvis man har en brugt luksusbil, som måske ikke kan klare et syn. Dels sparer man typisk 7.000-8.000 kroner på værk­­stedsregninger inden syn, dels værdiansætter SKAT denne typer biler meget højt. Og det giver en ekstra julebonus ved eksport.

”Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport, også selv om de egentlig ikke skal synes foreløbig”, forkla­rer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk. ”Man får ganske vist refunderet gebyret for toldsynet efter endt eksport, men hvis man venter til efter 1. januar, risikerer man, at bilen dumper, så den ikke kan eks­por­teres. Og det vil være brandærgerligt, især for folk med brugte luksus­biler som en Mercedes, BMW eller en cabriolet”, siger Niels Grøftehauge.
”De biler vurderes alt for højt af SKAT, og det betyder, at man kan få 15.000-50.000 kr. mere ud af at eksportere dem end ved at sælge dem herhjemme. Ikke på grund af selve salgsprisen, for den vil være ret lav. Men på grund af den afgift, man får retur. Og 15.000 eller 50.000 kr. i julebonus fra SKAT falder nok på et tørt sted i de fleste familier”, gætter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Sagen er, at SKAT – måske for at spænde ben for import af gamle luksusbiler – sætter den afgiftspligtige værdi på de benzinslugende luksusbiler meget højt:
”Tager vi en typisk 15 år gammel luksusbil, så mente SKAT for 10 år siden, at den havde en restværdi på cirka 10 procent. Nu er det tal vokset til 20 procent. Det er helt i strid med realiteterne. I Tyskland er den kun otte procent værd efter 15 år. Men så stor er forskellen ikke i den virkelige verden”, fortæller Niels Grøftehauge.

Det kan man som ejer af en ældre luksusbil udnytte. For når SKAT mener, at den er så meget værd, får man ved eksport også tilsva­rende meget tilbage i eksportgodtgørelse.
”Så det kan ikke siges klart nok: Se at få vurderet bilen hos SKAT inden SKAT julelukker den 19. december. Og sælg så til en uden­landsk forhandler eller på en online bilauktion som Autorola i Sverige og Tyskland. Og det er vigtigt at huske Sverige, for her er priserne måske bedre. I Tyskland er der i flere og flere storbyer ved at komme krav om grønne miljømærkater, hvis man vil køre ind i byen”, slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Sådan kommer du af med bilen til eksport:

Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk


12/12-2008 17:09


© Copyright www.autoteket.dk