Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk A/S:

Sig nej tak til firmabil og grin hele vejen til banken

Køb en brænd­stof­øko­no­misk bil i stedet for at tage imod en hårdt be­skattet firmabil. Så kan du grine hele vejen til banken. Det viser Firma­bils­analysen 2009 fra Bilpriser.dk.

I Firma­bils­analysen 2009 fra Bilpriser.dk granskes totaløkonomien i 40 popu­lære firmabiler, og der er mange penge at spare for både medarbejder og virksomhed ved at vælge rigtigt.

”En medarbejder, der kører 20.000 km om året på jobbet og 10.000 private km om året, vil kunne spare ikke færre end 91.116 kroner over tre år ved at køre i en Skoda Fabia 1.4 TDI Combi GreenLine til 205.000 kroner med metallak og levering ved at købe den selv. Han kan kort sagt grine hele vejen til banken. Firmaet sparer også pen­ge, nemlig 6.156 kroner over tre år”, påpeger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Fiat Bravo årets overraskelse
Fiat Bravo 1.6 MJT Active ECO til 228.570 kroner inklusive metal­lak og leve­ring er ana­lysens posi­tive over­raskelse. Den er et virkeligt godt køb. Medarbejderen kan spare 82.260 kroner over tre år ved at købe den i stedet for at få den som firmabil, og samtidig sparer firmaet hele 24.984 kroner over tre år. Men billedet kan ændre sig, hvis den bliver en stor­sællert:
”Hvis den pludselig begynder at sælge rigtigt godt, måske 300 biler om måne­den, så kommer der mange brugte til salg om tre år. Og så holder regne­stykket ikke. For med stigende udbud kommer faldende priser. En bil kan altså også blive en for stor succes”, pointerer Niels Grøftehauge.

Grønne firmabilister straffes
For chefanalytiker Niels Grøftehauge hos Bilpriser.dk viser analysen også, at politikerne taler med to tunger. De vil gerne have folk til at køre i mere energi­rigtige og dermed miljøvenlige biler. Men de straf­fer de bilister, der vælger en grøn firmabil:
”En dieselbil med partikelfilter udleder markant mindre CO2 end en benzinbil med en stor motor. Men dieselbilen er ofte 20.000-30.000 kroner dyrere. Det betyder, at den firma­bilist, der vælger den grønne løsning, får lagt 20-25 pro­cent af de 30.000 kroner oven i sin løn og skal betale topskat af de 30.000 kroner. Det betyder selvfølgelig, at medarbejderen blæser på miljøet og vælger benzinbilen med den sto­re motor, til skade for både miljøet og firmaets øko­nomi”, siger Niels Grøftehauge.
”Løsningen er enkel. Vi foreslår, at skatteministeren får lavet regler­ne om, så det beløb, man beskattes af, nedsættes med 20.000 kr., hvis man vælger en dieselbil med partikelfilter, der kører mere end 18 km på literen eller en ben­zinbil, der kører mere end 16 km på lite­ren”, slutter han.

Direktørbiler skal leases
Kun 11 af de 40 biler i analysen kan det betale sig at få som firmabil, for eksempel som direktørbil. Volvo V70 2.5 T Herregårdsvogn med 200 hk til godt 588.000 kroner med metallak og levering er det mest lysende eksempel. Her sparer direktøren 108.819 kroner over tre år ved at sige ja tak til den som firmabil. Ikke overraskende er det fir­maet, der får regningen. Det koster nemlig firmaet 574.564 kroner over tre år at stille bilen til rådigheden for ham i stedet for at give ham 208.200 kroner i kørselsgodtgørelse for firmakørsel i Volvo’en som privatbil. Det samme mønster gør sig gældende for direktørbiler som BMW 520, Audi A6, Saab 9.3 og Alfa Romeo 159 Lusso.

”Og fordelen er endnu større, hvis bilen er leaset, for så er beskatnings­grundlaget lavere. Sådanne biler skal leases, det kan ikke betale sig at købe dem”, understreger Niels Grøftehauge.

Det svære valg
Når man skal beslutte sig for privatbil eller firmabil, er der en gruppe biler, der balancerer mellem at kunne betale sig som firmabiler, den storsælgende gruppe af sælgerbiler som Ford Mondeo, Mazda6, Toyo­ta Avensis, VW Passat, Honda Accord og Ford S-Max. Dem kan det også betale sig at lease. Og det behøver ikke kun være firmaet, der leaser bilen. Det kan medarbejderen også selv gøre som privat­leasing. Herefter kan han nyde godt af kørselgodtgørelse fra virk­som­heden samt befordringsfradrag – og stadig være sikker på, at det private bilbudget holder. Men man skal selvfølgelig passe på med ikke at aflevere bilen med for mange ridser og buler.
Billedet kan imidlertid ret let forrykke sig, hvis forhandleren er i ra­bat­humør og skærer 30.000-40.000 kroner af prisen ved privatkøb.

Kører man færre end 20.000 km om året for arbejdsgiveren og flere private km, ændrer billedet sig naturligvis. Men i alle tilfælde gælder det om at tage et fast greb om lommeregneren, undersøge det hi­sto­riske værditab for den pågældende model, for eksempel på www.bilpriser.dk , indsamle forsikrings­priser, servicepriser og regne på udgiften til såvel brændstof som ejerafgift, før man beslutter sig for at købe eller sige ja til firmabil.


Fakta

Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk


7/11-2008 08:08


© Copyright www.autoteket.dk