Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Renault Danmark A/S:

Renault tænker grønt


Renaults ECO2 mærke er forbrugerenes garanti for, at der er tænkt på at skabe den mindst mulige miljøbelastning i produktionen, driften og bortskaffelsen af bilen.
Hos Renault handler mil­jørig­tighed ikke alene om bilernes brændstof­forbrug. Også miljø­hen­syn i produktion, bort­skaffelse og genbrug, er en integreret del af de biler, der bærer Renaults Eco2 mærke.

Renault ligger i top tre i Europa, når det drejer sig om at sælge biler med det laveste brænd­stofforbrug. I 2008 vil en million nye Renault­biler således udlede mindre end 140 gram Co2 pr. kilometer, mens en trediedel af disse, eller groft sagt 330.000 biler, udleder mindre end 120 gram Co2 pr. km. Vejen til mindre forbrug er blandt andet forfinet motorteknologi, og mindre motorer, der yder mere.

Downsizing

En af måderne at få bilerne til at køre længere på literen er at gøre motorerne mindre, men mere effektive. Og her har Renault de sidste ti år gjort markante fremskridt.

Mens den første Renault Laguna 2,2 dCi ydede 115 hk og kørte 13,8 km/l, er den nye Renault Laguna udstyret med en blot 1,5 dCi motor, der yder 110 hk, og har et brændstofforbrug på blot 20,4 km/l. Fra 1996 og til i dag er det således lykkes både at reducere Co2 udslip­pet og brændstofforbruget med 32 procent uden at give køb på ydelsen på motoren. Det gør Renault Laguna anno 2008 til den til den mest miljøvenlige dieselbil i dets segment. 

Samme øvelse er der gjort med andre motorer. Renault Clio, der i 1991 blev drevet frem af en 1,7 liters motor med 90 hk og et Co2 udslip på 212 gram pr km, er i dag erstattet af en 1,2 liters turbo­motor, der kører hele 17,2 km literen, og yder ikke mindre end 101 hk. Samlet er både Co2 udslippet og brændstof­forbruget reduceret med 35 procent, samtidig med, at bilens ydelse er steget.

Når den nye Renault Megane introduceres sent på efteråret vil der også i denne være en motormæssig nyskabelse. Den gamle 136 hk 2.0 liters benzinmotor vil være erstattet af en 1,4 liters Tce motor med 130 hk. Populært sagt, har den lille 1,4 liters turbomotor heste­kræfter som en traditionel 1.8 liters motor og et drejningsmoment som en 2.0 liters motor, men et forbrug, der ligger på linje med en traditionel 1.6 liters motor. Det betyder en brændstof besparelse på hele 16 procent.

Ikke kun brændstofforbrug  

Som kommende Renault-ejer er det enkelt at finde vej til de mest miljøvenlige biler. Den officielle energimærkning viser vej til de mindst forbrugende biler. Men hos Renault går vi skridtet videre. For at få Renaults ECO2 mærke er der andre betingelser der skal være op­fyldt. Først og fremmest er alle Renaults biler produceret på fabrik­ker, der er ISO 14001 certificeret. Det betyder, at der konstant ar­bejdes på at reducere forbruget og udledningerne fra produktionen. I de sidste ti år har de miljømæssige tiltag fra Renaults side således resulteret i imponerende besparelser.

1. Der er brugt 25 procent mindre energi pr. produceret bil

2. Vandforbruget i produktionen er reduceret med 61 procent.

3. Mængden af affald fra produktionen er reduceret med 64 procent.

Mindre motorer med højere ydelse er en af vejene til et reduceret brændstofforbrug. Den nye 1,4 liters Tce motor med 130 hk erstatter den traditionelle 2.0 liters benzinmotor, hvilket giver en brændstofbesparelse og et reduceret CO2 udslip på hele 35 procent. Men også når bilen skal skrottes er det vigtigt, at det sker med så stor del af genbrug som muligt. For at få ECO2 mærket skal minimum fem pro­cent af den anvendte plastik i bilen være gen­brug, og eksem­pelvis den nye Re­nault Laguna er der ikke mindre end 17 procent genanvendt plastic.

Ændret kørsel kan spare 20 procent brændstof
Ikke alene tekniske forbedringer skaber mindre forbrug. Ved korrekt kørsel kan man spare op til 20 procent brændstof. Derfor introduce­rer Renault det såkaldte eco-drive koncept i slutningen af 2008. Kunderne kan ved hjælp af køresimulatorer selv teste hvor meget brændstof de bruger. Samtidig kan de få gode råd til, hvordan de selv kan mindske deres brændstofforbrug. Ofte er det enkle råd der kan ændre meget.

Gode råd til mindre forbrug

  1. Skift ned ved omkring 1000 omdr/min.
  2. Skift op ved omkring 2000 omdr/min i dieselbiler og 2400 omdr./min i benzinbiler
  3. Ved omkring 50 km/t. skal du allerede være i fjerde eller femte gear.
  4. Brug bremsen så lidt som muligt og lad om muligt motoren bremse bilen.
  5. Stop motoren ved mere end 30 sekunders tomgang
  6. Tjek dæktrykket hver måned

Renault Danmark A/S
Telefon 80 88 94 00, kundeservice.danmark@renault.dk


22/7-2008 21:29


© Copyright www.autoteket.dk