Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Copenhagen Historic Grand Prix

Motorsports ikon til København

Le Mans vinderen John Morton skal køre denne Datzun 240Z ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken d. 2.-3. august. Bilen er dekoreret som den bil, Morton vandt en stribe internationale sejre med for omkring 40 år siden. I CHGP har bilens ejer, Stefan Winquist, bl.a. vundet klassesejr og opnået 2.pladsen i Royal Pro-Am 2007.Der er ikke mange, der kender John Mor­ton. Ikke i Danmark i hvert fald. Men i in­terna­tio­nale motorsportskredse, ikke mindst i Mortons hjem­land USA, er nav­net på det nærmeste et ikon. Det skyldes hans præstationer – han har bl.a. vundet klasse­sejre i 24-timers Le Mans to gange – men og­så, at han fortsat lever af at køre racerbil, præcis som han har gjort det hele sit liv. John Morton kommer til København i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix d. 2.-3. august.

Morton skal køre en bil, identisk med den, som han vandt flere ame­rikanske mesterskaber med først i 1970’erne. Det er en Datzun 240Z, som til anlednin­gen dekoreres præcis som den så ud dengang. Ejeren er danskeren Stefan Win­quist og bilen har faktisk allerede og med stor succes været en del af Copen­hagen Historic Grand Prix. Sid­ste år vandt den ikke bare sin klasse, men blev nr. 2 i Royal Pro-Am kategorien, hvor Stefan Winquist delte den med en af vor tids Le Mans stjerner, danskeren Allan Simonsen.

Med i Royal-Pro-Am
I år skal Datsun’en ud at køre igen, både i sin klasse under Grand Prix’et, men naturligvis også i Royal Pro-Am klassen. Hér vil John Morton så indtage fører­sædet, når ikke Winquist selv sidder bag rattet og det gør næppe fartpræ­stationen ringere end i fjor.

John Morton bor i USA og er en af verdens første professionelle ra­cer­kørere. Han har gået i racerskole hos ingen ringere end Carrol Shelby, som er berømt for de voldsomme A.C.Cobra – en biltype, som bl.a. Juan Barazi tidligere har kørt i København. Men John Morton kan bryste sig af, at være en af de første racerkørere i historien, som tilbage i 1960’erne kørte den legendariske Shelby-Cobra.

To Le Mans sejre
I Europa husker man Morton fra Le Mans triumfen i 1984 – hvor han vandt C2-klassen i en Lola-Mazda. Men også fordi han 10 år senere gentog præstationen og vandt klassesejr i Le Mans på ny. Denne gang var det i en slags Datsun, nemlig en 300ZX Turbo, en sen efter­følger til 240Z, men i mellemtiden havde den japanske fabrik skiftet bilnavnet ud til Nissan. Sejren i den såkaldte IMSA/GTS klasse score­de Morton sammen med bl.a. Jan Magnussens makker i dette års Le Mans, Johnny O’Connell. Men Nissan 300ZX er så ny, at den ikke kan klassificeres som klassisk bil – endnu i hvert fald! Så den kommer ikke til København i denne omgang.

John Morton (i den beige-farvede køredragt) opnåede en række fine resultater i amerikansk motorsport sidst i 1960’erne og først i 1970’erne i en Datsun identisk med den, han skal køre i Copenhagen Historic Grand Prix d. 2.-3. august i Fælledparken.Det gør til gengæld 240Z og den er ikke en helt almindelig sports­vogn. Den er nemlig en kraftigt modificeret udgave af den seriepro­ducerede model.

Vandt i fjor
”Bilen har ikke færre end 275 hestekræfter,” fortæller Stefan Win­quist. ”Desuden har den et kraftigt drejnings­moment, som gør den utrolig omdrejningsvillig og meget hurtig. I fjor vandt jeg den histo­riske klasse i Copenhagen Historic Grand Prix, som 240Z’eren tilhører og i sidste øjeblik blev jeg tilbudt, at deltage i Royal Pro-Am sammen med Allan Simonsen. Det var slet ikke meningen, jeg skulle have væ­ret med, men den bil, Allan skulle have kørt, var gået i stykker, så vi kom med på et afbud.”

”Derfor startede vi bagest i 1. heat. Jeg fik kørt os frem på 5.pladsen og i 2. heat tog Allan over og sikrede os 2. pladsen i Pro-Am – det var vi ret stolte over!”

Det er i øvrigt Stefan Winquist selv, der har stået for kontakten med sin medkører i år:

”Jeg brugte adskillige timer på Internettet, fandt hans gamle team makker - mekanikker fra 70´og fik igennem ham kontakt til ”Mr. John Morton himself”. En fuldstændig vild idé blev til virkelighed, jeg har ikke helt fattet det endnu,” smiler Stefan Winquist.

Men det kommer han til, når han i weekenden d. 2.-3. august skal dele bil med det amerikanske motorsports ikon, som ankommer til København, direkte fra sin bopæl i Californien.

Pressemeddelelser på www.autoteket.dk
Telefon 40 18 07 50, mail@autoteket.dk


4/7-2008 20:06


© Copyright www.autoteket.dk