Artikel fra www.autoteket.dk

Facts omkring Audi og Tom K's sejr i Le Mans

AF autoteket.dk 

Fakta om­kring Audi’s ottende sejr i Le Mans.

Ved et af de mest spæn­dende og hur­tigste races i Le Mans, vandt Audi AG endnu en sejr i det uden tvivl hår­de­ste motorløb i verden.

Audi vandt sin ottende sejr i kun 10 løb. Og det placerer Audi på en tredjeplads på listen over vindere i Le Mans, som er afviklet siden 1923 – kun én sejr mindre end Ferrari.

Og det er tredje gang at Audi R10 TDI deltager i Le Mans – endnu ikke slået og samtidig er AUDI den eneste automobilfabrikant, der har vundet Le Mans i en dieseldreven bil.

Le Mans 2008 markerede Audi R10 TDI’s 29. løb og den 16. sejr for AUDI AG’s dieseldrevne sportsvogn.

I 2008 kørte den vindende Audi R10 TDI for første gang på anden-gene­rationen af bio-brændstof: GTL og en mindre del BTL (biomasse­brændstof) tilføjet Shell V-Power Diesel fuel.

5.192,649 kilometer (381 omgange) blev gennemført af Dindo Capel­lo, Allan McNish og Tom Kristensen i den vindende Audi R10 TDI (chas­sis nummer 204), hvilket er en ny rekord.

Med en gennemsnitsfart på 216,300 km/t er det 76. Le Mans løb det femte hurtigste i løbets historie og det hurtigste siden løbet blev sat ned i tempo med to chikaner i 1990.

Den hurtigste omgang med Audi R10 TDI blev kørt af Alexandre Prémat lørdag eftermiddag (75. omgang) med en gennemsnitsfart på 240,584 km/t svarende til en omgangstid på 3 m 23.939 sekunder. Det er 3.237 sekunder bedre end Allan McNish’s hurtigste tid i 2007.

Den hurtigste tid en Audi R10 TDI har opnået på Le Mans til dato blev sat af Allan McNish ved en opvarmningskørsel lørdag morgen = 3m 23.319s (gennemsnitsfart: 241.317 km/t).
 
Det er blot femte gang i løbets historie, at en bil med #2 vinder løbet og det er første gang i 20 år.

Gennem hele løbet førte fire forskellige biler, og føringen skiftede 25 gange.  Den Audi R10 TDI, som vandt løbet, førte an i 178 omgange ud af de gennemførte 381 omgange – og det var mere end nogen anden.

Af de 55 biler der startede op i løbet, udgik de 19. Audi Sport Team Joest sluttede løbet med alle tre Audi R10 TDI-biler.

fRA VENSTRE: Allan McNish, Dindo Capello og Tom KristensenDen vindende Audi R10 TDI anvendte 31 minut­ter og 56 sekun­der i pit. Bilen var i pit 32 gange – takket være den brændstof­økono­miske TDI-motor, og det var fire færre pit­stop end den nær­meste Peu­geot. Ikke et eneste pit­stop var uplanlagt. 20 gange i pit skiftede man dæk, og den vinden­de bil havde ikke en eneste gang tekniske pro­ble­mer.

En enkelt optankning med Shell V-Power Diesel rakte til 12 omgange – og det var én mere end rivalerne hos Peugeot. I gennemsnit kørte bilen 2,19 km/l.

Der var kun 8 kørerskift i den vindende bil. Det længste stint blev kørt af Allan McNish: Fra kl. 6:11 til kl. 0:9:31 søndag morgen, hvor skotten sad bag rattet i solide 3 timer og 20 minutter.

Tom Kristensen kunne fejre sin 8. Le Mans sejr og dermed slog han atter sin egen rekord. For Allan McNish var det hans 2. Le Mans sejr, men den første i Audi. Dindo Capello vandt for 3. gang. Teamet gen­nemførte deres tredje løb sammen, men det var deres første sejr sammen.
Temaets gennemsnitsalder var på løbsdagen 40,3 år. Dindo Capello blev 44 år tirsdag efter sejren, mens Le Mans rekordvinder Tom K. bliver 41 år den 7. juli og Allan McNish bliver 39 år i december.

Det var 26. gang en tysk automobilfabrikant deltog, 50. gang for en åben sportsvogn, og 17. gang for Michelin – Audis dækleverandør – som ikke er blevet slået siden 1998.

For temaet rundt om Reinhold Joest var det den 10. triumf og for Audi Sport Team Joest den 6.

Audis teknik har nu vundet Le Mans 9. gange – alle med Dr. Wolf­gang Ullrich som chef for Audi Motorsport.


20/6-2008 08:00


© Copyright www.autoteket.dk