Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Niels Finderup:

Kong K den 8.

Tom Kristensen vandt for første gang Le Mans med sine favoritmedkørere Allan McNish og Dindo Capello. Trioen kunne sammen med Audis teamchef Wolfgang Ullrich begejstret konstatere, at det stik imod alle odds var lykkedes at slå de meget hurtigere Peugeot-biler 
Tom Kri­stensen viste med en pragt­præstation i årets Le Mans, at han er kom­met sig helt over sidste års uheld. Det var en tændt nordjyde, der sam­men med sine favo­rit­­medkørere Allan Mc­Nish og Dindo Capel­­lo stik imod alle forvent­ninger ned­kæm­pede storfavo­ritterne fra Peu­geot.

”Det er den største af alle mine sejre hernede!”
Tom Kristensen var ikke i tvivl, da han blev bedt om at vurdere søn­dagens sejr i forhold til de syv, han allerede havde sparet op på le­gendekontoen i verdens mest berømte motorsportsløb. Da han blev bedt om at uddybe sin udtalelse, klappede han sine to medkø­rere McNish og Capello på skuldrene og sagde:
   ”Da vi for tre år siden gav hinanden hånden på, at vi ville vinde Le Mans sammen, troede alle, at det kun var et spørgsmål om tid, før vi ville gøre drømmen til virkelighed. Men det første år brød vores bil hele tiden ned, og sidste år førte vi efter et fantastisk løb med over 50 kilometer, da et hjul faldt af. I år så det ikke ud til, at vi ville have de store chancer mod Peugeots biler, der knuste os i kvalifikationen og satte sig på de tre forreste pladser. Men vi ville simpelt hen ikke bare lægge os ned, så vi kørte rent ud sagt røven ud af køredrag­terne. Vi kørte dobbelt så lang tid som de franske kørere og sparede dermed tid i pitten. Det var imidlertid fysisk krævende, og personligt havde jeg kramper af at presse så hårdt i over tre timer. McNish kør­te en fantastisk første tur, og Capello sørgede for, at vi op til natten stadig var på omgangs­højde. I morgentimerne begyndte det at reg­ne, og da vidste vi, at der skulle slås til. Vores Audi’er var lige så go­de i vådt føre, og så måtte vi vise, at vi var klar til at satse på hver eneste omgang,” beretter Tom Kristensen.
   Han var selv den første, der fik glæden af de franske dråber, og det benyttede han til først at hente den førende Peugeot, dernæst skabe et hul på over et minut. McNish øgede, og selv om der i en lang periode atter var tørvejr, halsede de franske løver forgæves efter.
   ”Det var simpelt hen så forløsende at vinde med de her gutter, for vi har altid haft enorm respekt for hinanden. Der er en for sporten sjælden harmoni mellem os, og så morer vi os bare godt i hinandens selskab. Samtidig fik teamet bag vores bil omsider belønning for man­ge års hårde slid. Folkene tog alle de rigtige beslutninger om dækvalg i et meget omskifteligt løb, og vores strategi om ikke at lave fejl lykkedes. Derfor står vi i dag med en lidt uforståelig, men fuldt fortjent sejr. Vi havde ikke den hurtigste bil, men vi havde det bed­ste teamwork,” fastslår Tom Kristensen.
   Et rekordpublikum på 258.500 tilskuere talte over 40.000 danske­re, der havde taget den lange tur for at heppe på de danske kørere. De blev belønnet med podiepladser i alle de fire klasser der køres i, inklusive den generelle sejr til Tom Kristensen.
   Med den ottende sejr øgede danskeren sin legendestatus på Le Mans. Han havde selv den tidligere rekord med syv gevinster, og nær­­meste aktive kørere til at true ham er Audi-kollegerne Frank Biela og Emanuele Pirro med hver fem sejre. De var efter weekendens kør­sel imidlertid ikke i tvivl om, at Kristensens rekord aldrig vil blive slået.

Pressemeddelelser på www.autoteket.dk
Telefon 40 18 07 50, mail@autoteket.dk


15/6-2008 19:10


© Copyright www.autoteket.dk