Bilpriser.dk A/S:
I stedet for at få en dårlig pris for sin mellemklassebil og betale for meget for en ny ”sparegris”, kan man spare mange penge ved at tænke sig lidt om.
Olieprisens daglige rekordhøjder får bilisterne til at opføre sig som lemminger. De kaster sig over de mest brændstoføkonomiske biler, og mange dumper prisen på deres nuværende biler for at komme af med dem. Det får priserne på mange biler til at falde til et lavpunkt, der nærmere er et udtryk for massepsykose end egentlig fornuft.
”Markedet går i selvsving. Det er som på fondsbørsen, når børsmæglerne begynder at opføre sig som hysteriske kællinger”, mener chefanalytiker Niels Grøftehauge fra hjemmesiden Bilpriser.dk.
”Når bilhandlerne ikke tør købe de mange ”upopulære” biler, fordi der ingen købere er, falder priserne hurtigere og mere, end de burde. Samtidig forstærkes psykosen hos dem, der stadig ejer bilerne. Samtidig kan udbuddet ikke følge efterspørgslen på småbiler, hvilket presser prisen på brugte småbiler op”, forklarer Niels Grøftehauge.
Han forstår også godt, at bilisterne skæver nervøst til prisskiltene ved benzinstationerne, men:
”Det er da forståeligt, at mange forbrugere i øjeblikket forsøger at time optankningerne på deres køretøjer for at spare 30-50 øre pr. liter. Det er i sig selv godt nok, men bilisterne bør bevare overblikket og huske at overskue biløkonomien i et større perspektiv, for prisen på benzin og diesel er ikke alt”, påpeger Niels Grøftehauge.
BiløkonomiSet i biløkonomisk perspektiv er brændstofprisen nemlig ikke den største skurk. Det er for gennemsnitsbilisten ofte afskrivningen og en række handlinger før og under ejerskabet, der påvirker det samlede billede. Har man for eksempel en Peugeot 406 1.8 fra 1998, der går 11,9 km på literen, så kan man dumme sig gevaldigt ved at investere i en Peugeot 206 1.4 XR fra 2002 med en benzinøkonomi på 15,9 km på literen. Over fire år vil det koste knap 10.000 kr. mere på grund af den større afskrivning på 206’eren. Men køber man i stedet en Peugeot 206 XR HDI fra 2002 med en brændstoføkonomi på 23,3 km på literen, så sparer man 17.000 kr. over fire år. Det skyldes især bedre brændstoføkonomi. I begge eksempler regnes der med et kørselsbehov på 20.000 km om året.
Så man skal bruge sin sunde fornuft og ikke paniksælge 406’eren på et tidspunkt, hvor markedet for store familiebiler biler er nede, mens markedet for småbiler er oppe.
Det betyder også, at man som køber kan få en god biløkonomi, hvis man samtidig er opmærksom på de handlinger, man foretager sig før, under og efter bilkøbet.
Faktaboks, beløbene er kroner. | |||||||
Model | Værdi/ | Værdi-tab over 4 år | Brænd-stof-udgift over 80.000 km | Ejer-afgift over 4 år | Rente-udgift efter skat | Ekstra repara-tioner | Samlet udgift |
pris | |||||||
406 1.8 | 34.500 | 32.000 | 80.672 | 16.000 | 0 | 8.000 | 136.672 |
1998, 179 tkm | |||||||
206 XR 1.4 2002, 57 tkm | 98.400 | 70.000 | 60.377 | 8.080 | 8.000 | 0 | 146.457 |
206 HDI 1.4 2002, 123 tkm | 98.400 | 62.000 | 41.201 | 7.840 | 8.000 | 0 | 119.041 |
25 gode spareråd
Lidt omtanke før og efter købet kan spare bilisterne mange penge, påpeger Bilpriser.dk
Inden købet
Selve købet
Efter købet
Kør økonomisk
Øvrige tip:
Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk
9/6-2008 13:14
© Copyright www.autoteket.dk