Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk A/S:

Få benzin­reg­ningen ned uden paniksalg af bilen

I stedet for at få en dårlig pris for sin mel­lemklasse­bil og beta­le for me­get for en ny ”sparegris”, kan man spare mange penge ved at tæn­ke sig lidt om.

Olieprisens daglige re­kordhøjder får bili­sterne til at opføre sig som lem­min­ger. De kaster sig over de mest brænd­stoføkonomiske biler, og mange dum­per prisen på deres nuværende biler for at komme af med dem. Det får pri­serne på mange biler til at falde til et lavpunkt, der nærmere er et udtryk for massepsy­kose end egentlig fornuft.

”Markedet går i selvsving. Det er som på fondsbørsen, når børsmæ­g­lerne begyn­der at opføre sig som hysteriske kællinger”, mener chef­analytiker Niels Grøftehauge fra hjemmesiden Bilpriser.dk.

”Når bilhandlerne ikke tør købe de mange ”upopulære” biler, fordi der ingen købere er, falder priserne hurtigere og mere, end de bur­de. Samtidig for­stærkes psykosen hos dem, der stadig ejer bilerne. Samtidig kan ud­buddet ikke følge efterspørgslen på småbiler, hvilket presser prisen på brugte små­biler op”, forklarer Niels Grøftehauge.

Han forstår også godt, at bilisterne skæver nervøst til prisskiltene ved benzinsta­tionerne, men:
”Det er da forståeligt, at mange forbrugere i øjeblikket forsøger at time op­tankningerne på deres køretøjer for at spare 30-50 øre pr. liter. Det er i sig selv godt nok, men bilisterne bør bevare overblikket og huske at overskue biløkonomien i et større perspektiv, for prisen på benzin og diesel er ikke alt”, påpeger Niels Grøftehauge.

Biløkonomi
Set i biløkonomisk perspek­tiv er brænd­stof­prisen nemlig ikke den stør­ste skurk. Det er for gennem­snits­bilisten ofte afskriv­ningen og en række hand­­linger før og under ejer­skabet, der påvirker det sam­lede billede. Har man for eksempel en Peugeot 406 1.8 fra 1998, der går 11,9 km på literen, så kan man dumme sig geval­digt ved at in­vestere i en Peugeot 206 1.4 XR fra 2002 med en benzinøko­nomi på 15,9 km på literen. Over fire år vil det koste knap 10.000 kr. mere på grund af den større afskrivning på 206’eren. Men køber man i stedet en Peugeot 206 XR HDI fra 2002 med en brændstoføkonomi på 23,3 km på literen, så sparer man 17.000 kr. over fire år. Det skyldes især bedre brænd­stoføkonomi. I begge eksempler regnes der med et kørselsbehov på 20.000 km om året.
Så man skal bruge sin sunde fornuft og ikke paniksælge 406’eren på et tidspunkt, hvor markedet for store familiebiler biler er nede, mens markedet for småbiler er oppe.
Det betyder også, at man som køber kan få en god biløkonomi, hvis man samtidig er opmærksom på de handlinger, man foretager sig før, under og efter bilkøbet.

Faktaboks, beløbene er kroner.
Model Værdi/ Værdi-tab over 4 år Brænd-stof-udgift over 80.000 km Ejer-afgift over 4 år Rente-udgift efter skat Ekstra repara-tioner Samlet udgift
pris
406 1.8  34.500 32.000 80.672 16.000 0 8.000 136.672
1998, 179 tkm
206 XR 1.4 2002, 57 tkm 98.400 70.000 60.377 8.080 8.000 0 146.457
206 HDI 1.4 2002, 123 tkm 98.400 62.000 41.201 7.840 8.000 0 119.041

 

25 gode spareråd
Lidt omtanke før og efter købet kan spare bilisterne mange penge, påpeger Bilpriser.dk

Inden købet

Selve købet

Efter købet

Kør økonomisk

Øvrige tip:

Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk


9/6-2008 13:14


© Copyright www.autoteket.dk