Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk A/S:

Diesel kan stadig betale sig

Trods høj pris på diesel er der stadig meget at spare, og især ved valg af lille motor, viser ana­lyse fra Bil­priser.dk.

Trods rekordhøje priser på diesel kan det stadig betale sig at køre i en dieselbil i stedet for en benzin­bil.
Med en Renault Laguna Expression 1.5 dCi eco2 med 110 hk til 311.900 kr. – den store mellem­klasses mest sparsomme model – sparer man alle­rede penge, når man har kørt de første 85 km fra forhandleren. Og selv en Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente med 115 hk til 361.501 kr. er billigere at køre i end en tilsvarende benzinmo­del, efter at man har kørt de første godt 7.200 km efter købet. Det viser en minianalyse, som Bilpriser.dk har foretaget ovenpå den se­ne­ste tids stigninger i dieselprisen. Stigninger, som efterhånden har udhulet fordelen ved den mindre afgift på diesel i forhold til benzin.
 
”Analysen viser, at det kan betale sig at køre diesel, selv om pri­serne er steget vold­somt. Men det gælder stadig, at hvis man kører mange småture, og hvis man sætter man stor pris på, at bilen hurtigt bliver varm om vinteren, så skal man vælge benzin”, siger chefana­lytiker Niels Grøf­tehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Især en bil med en mindre, moderne dieselmotor er det en god for­retning at køre i. I Bilpriser.dk’s analyse vil man efter fire år og 120.000 km i en Renault Laguna 1.5 dCi have sparet 32.500 kr. i for­hold til benzinudgaven. Men den kører også 20,4 km på literen i for­hold til Renault Laguna 1.6 benzin, der kun går 13,2 km på literen. Begge har 110 hk.
Med dieseludgaven af Ford Mondeo er besparelsen ”kun” 17.300 kr. efter fire år og 120.000 km. Det skyldes, at modellen, der har 115 hk, kun går 16,9 km på literen. Benzinudgaven går 12,7 km på literen, men den har så også en knap så næsetung motor på hele 145 hk.

Man kan med andre ord spare mange penge på at vælge rigtigt. Men det kræver en holdningsændring blandt bilkøberne.
”Renault Laguna 1.5 dCi er en overset model. De fleste vælger den fra på grund af den lille motor. De fleste vil ikke en gang tage en prø­vetur i den. Men der er penge at spare, og når man skal af med den igen om fire år, bliver den nem at sælge. Tendensen er, at folk bliver pisket til at købe biler med mindre og mere økonomiske motorer”, si­ger Niels Grøftehauge.

”FDM siger, at man også kan spare ved at køre mere fornuftigt. Og det kommer helt af sig selv med La­guna’en. Den kan ikke piskes. Så man sparer også nogle fartbø­der”, lyder det med et smil fra Niels Grøftehauge.

Dykker man ned i analysen, aflives flere myter. Det behøver for ek­sem­pel ikke være dyrere at få serviceret en dieselbil end en ben­zin­bil. Det viste de service­tilbud, der blev indhentet. Og det frem­tidige værditab er ifølge analyse­værktøjet BilpriserPro stort set ens på ben­zin- og dieselmodellerne. Men der er også tal i minianalysen, der kan få nakke­hårene til at rejse sig hos en prisbevidst forbruger. Kører man kun 10.000 km om året, vil det koste 6,91 kr. pr km i en Ford Mo­ndeo 2.0 med en benzinmotor på 145 hk!

 

Fakta

Kilder: OK Benzin og www.oliebranchen.dk
Oplysningerne er pr. 9. maj 2008.

Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk


13/5-2008 20:25


© Copyright www.autoteket.dk