Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Oprindelig var en højtydende Lexus med særlig fokus på sportslige egenskaber ikke en del af Lexus´ langsigtede strategi, men de to Lexus ingeniører fik overbevist den øverste ledelse om, at det ville være rigtigt at satse på udvikling af en Lexus med disse egenskaber. Resultatet er blevet Lexus IS F med 5-liters motor, 8-trins gearkasse med Sport Direct Shift, 423 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 4,8 sekunder. Topfarten, som man må søge mod de tyske autobahner for at afprøve, er opgivet til 270 km/t.
Lexus IS F er sportsudgaven i IS-serien, og mange egenskaber i den lynhurtige sportssedan fortjener at få særlig omtale. Helt specielt for bilen er dog den helt unikke 8 trins automatgearkasse med Sport Direct Shift (SDS). SDS er en særlig skiftekontrol funktion, som både kan fungere som manuel sportsgearkasse med skiftepedaler på rattet samt som almindeligt automatgear med bløde skift mellem gearene. Skiftet mellem de enkelte gear sker på kun 1/10 sekund, hvilket er helt unikt for en serieproduceret bil sammenlignet med 1/20 sekund, som en Formel 1 racer typisk anvender.
Lexus IS F – F for Fuji Speedway, som er stedet hvor bilen er udviklet – er på alle måder dimensioneret til bilens mange kræfter. 19 tommer aluminiums fælge udviklet i et samarbejde mellem Lexus og BBS og kraftige Brembo bremser giver sammen med bilens avancerede affjedring en retningsstabilitet og køregenskaber, som matcher selv de mest potente sportsvogne.
Lyden fra den kraftfulde motor kan under kraftig acceleration bedst beskrives som et brøl. Et brøl helt som man håber, det vil lyde, når bilens mange kræfter for alvor slippes løs. Omvendt finder man ved normal kørsel den stilhed og komfort, som kendetegner en Lexus dog uden, at føreren på noget tidspunkt er i tvivl om, at han sidder i en bil med et helt særligt kørerdynamisk potentiale.
Til at tøjle de mange kræfter og til at give føreren og passageren en høj grad af sikkerhed er bilen forsynet med Lexus´ avanceret VDIM stabilitetskontrol system, der i Lexus IS F er forsynet med en særlig konfiguration, som ”tillader” sportslig kørsel, men som samtidig bringer bilen i balance, hvis føreren kommer lidt for hastigt ind i et sving eller på anden måde har brug for hjælp til at stabilisere bilen.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
8/5-2008 08:00
© Copyright www.autoteket.dk