Artikel fra www.autoteket.dk
Vivi Siiger og Søren Clauding
AF autoteket.dk
Den 9-dobbelte Dakar-vinder, franskmanden Stephane Peterhansel, udbyggede tirsdag sit forspring i Dakar-rallyets afløser, Central Europe Rally, da han kørte sin Mitsubishi Pajero Evolution ind på en samlet 2. plads over dagens to hastighedsetaper, alt imens Volkswagens Dieter Depping avancerede til 2. pladsen i rallyet.
Tirsdagens udfordring bestod dels af 327 km transportetape, dels af 152 kilometer hård hastighedsetape i det nordvestlige Rumænien, opdelt i to. Men i modsætning til pænt mellemeuropæisk forårsvejr på rallyets to første dage, blev deltagerne tirsdag mødt af kulde og fugt i rå mængder. Det slog bl.a. hjulene væk under Volkswagens rutinerede Carlos Sainz, der er regerende verdensmester i cross-country rally. Efter den første af dagens to etapehalvdele fastslog han:
”Det har bestemt ikke været en god dag for os. Til at begynde med måtte vi køre en del af etapen i 2. gear, fordi gearskiftet strejkede. Siden holdt både ventilationssystemet og vinduesviskeren op med at fungere. Det var simpelthen sort uheld.”
Artiklen fortsætter efter reklamen
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Resultatet var, at Sainz mistede 9 minutter og måtte nøjes med 13. pladsen på den første etapehalvdel. Han kom imidlertid stærkt igen og vandt den anden del, så det samlede tab blev formindsket. Sammenlagt er den spanske kører nu på 8. pladsen.
De vanskelige kørselsforhold fortsatte med at gøre rallyet helt uforudsigeligt. 1. etapedel blev vundet af Sainz’ team-kammerat, sydafrikaneren Giniel de Villiers i VW Race Touareg, som slap for problemer undervejs.
Det samme gjaldt Stephane Peterhansel, der var meget påpasselig:
”Det har været en utrolig ”tricky” etape i dag, med tåge og store vandmængder,” sagde han. ”Jeg var meget påpasselig, så jeg ikke begik fejl. Det tager kun et sekund at begå en fejl og dermed sætte det hele over styr. Indtil nu har vi undgået væsentlige problemer, men vi bevæger os på en knivsæg, fordi det ikke er let at bevare koncentrationen og på samme tid et højt tempo uden at begå fejl. Min tid på 2 hjul (MC) er i øvrigt til stor gavn, fordi terræn’et meget ligner mange af de etaper, jeg har kørt i Afrika og det passer mig fint.”
Selvom rallyet først er forbi på lørdag, begynder der nu at tegne sig et billede af styrkeforholdet.
Mitsubishi og Volkswagen kører i praksis lige op. Peterhansel i Mitsubishi fører, men han har som nævnt også stor erfaring i et sådan terræn. Dieter Depping viser sig at være en rigtig satsning fra Kris Nissens side. Nissen er som bekendt dansker og direktør for Volkswagens motorsportsaktiviteter. Depping ligger på 2. pladsen blot 2 minutter efter Peterhansel.
Mitsubishis Luc Alphand er sammenlagt 3’er og så småt ved at finde rytmen i det anderledes terræn. Det samme gælder team-kammeraten Joan Nani Roma, som er 4’er blot et halvt minut efter Alphand. Derefter følger dagens samlede etape vinder, Giniel de Villiers i VW og det er alene uheld tidligere i rallyet, som er årsagen til at han er godt 4 minutter efter Peterhansel.
Mitsubishi debuterede med fabrikkens første diesel-version af Pajero Evolution i Central Europe Rally, kørt af japaneren Hiroshi Masuoki, men holdet måtte udgå efter tirsdagens første hastighedsprøve, da Masuokis co-driver, Pascal Maimon blev ramt af en forbipasserende bil, mens han skiftede hjul. Påkørslen var ikke alvorlig, men Maimons ankel blev skadet og holdet blev trukket ud af rallyet fra en samlet 10.plads.
Efter tirsdagens hastighedsetaper har deltagerne sat kursen imod Ungarn, hvor de onsdag skal køre 580 kilometer inden de kommer frem til Veszprem ved Balaton søen.
Stillingen i Central Europe Rally 2008 efter dagens hastighedsetape:
22/4-2008 18:50
© Copyright www.autoteket.dk