Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
15 millioner Volvo-biler.
Den allerførste Volvo-bil forlod fabrikken den 14. april 1927. Den blev kaldt ÖV4 – bogstaverne ÖV står for det svenske öppen vagn og 4 henviste til antallet af cylindre.
Den 20. februar 2008 er det igen en åben bil, spotlightet retter sig mod. Da forlader bil nummer 15.000.000, en attraktiv Volvo C70 cabriolet, nemlig fabrikken i Uddevalla.
Med et salg på 297 biler i 1927 må man sige, at produktionen det første år skred frem i et behersket tempo. I skyggen af den globale økonomiske depression efterfulgt af anden verdenskrig tog det Volvo 23 år at bygge de første 100.000 biler. I dag svarer det til, hvad Volvo producerer på tre måneder.
Men Volvo har aldrig rigtigt været en massse-producent. Tidligt i virksomhedens historie blev det besluttet, at varemærket skulle stå for kvalitet og sikkerhed. Siden begyndelsen af 1970'erne har også miljømæssige hensyn været en af virksomhedens hjørnestene. Det er derfor ikke tilfældigt, at Volvo var først fra start med verdens enkeltstående, mest betydende sikkerhedsopfindelse (trepunkts sikkerhedsselen blev standardmonteret på Volvo-biler så langt tilbage som i 1959) og med en af verdens vigtigste opfindelser til reducering af bilers miljøpåvirkning (trevejs katalysatoren med Lambdasonde, som blev introduceret i 1976).
Funktionsdygtigheden har altid været vigtig, og det blev bekræftet, da det britiske motormagasin AutoExpress for cirka ti år siden gennemførte en ambitiøs undersøgelse for at finde ud af, hvilke biler der var bedst og værst at leve med set med deres ejeres øjne. To Volvo-modeller deltog i undersøgelsen, og begge vandt deres respektive klasse. Volvo C70 blev betragtet som den bedste sportsvogn, og Volvo S80 fik titlen bedste luksusbil i skarp konkurrence med væsentligt dyrere mærker.
I dag er Volvo-mærket også kendt for sit attraktive bildesign, som afspejler karakteristiske skandinaviske designtraditioner.
Da den første bil kørte ud gennem fabrikkens porte i 1927, bar den med stolthed sit "jernmærke" på kølergrillen. Mærket var og er stadig symbol for svensk stål og kvalitet. Når bil nummer 15.000.000 nu forlader fabrikken i Uddevalla, pryder jernmærket stadig – og med lige så stor stolthed - fronten, ligesom det stadig repræsenterer kvalitet og pålidelighed. Volvo C70 er en af de absolut mest sikre cabriolet'er, der nogensinde er bygget. Den er en funktionel og rummelig bil. Og der er faktisk tale om to biler i en, eftersom det tredelte, nedfældelige ståltag ændrer Volvo C70 fra coupé til cabriolet ved et tryk på en knap.
Note I: Den bedst sælgende Volvo-model nogensinde er den klassiske 200-serie, der mellem 1974 og 1993 blev bygget i ikke mindre end 2.862.573 eksemplarer.
Note II: Den måske mest velkendte af alle Volvo-modeller er P1800 sports coupé, som blev bygget i 1960'erne. Det var den bil, Roger Moore kørte i den meget populære TV-serie "Helgenen". Også Irv Gordon's røde P1800 fra 1966 har gjort sig bemærket, nemlig i Guinness Book of Records som den bil, der har kørt flere kilometer end nogen anden bil på planeten. I 2002 rundede den 2.000.000 miles (3.218.000 km), og i 2012 forventer Irv, at hans trofaste bil skal have udført 3.000.000 mile (4.827.000 km) service. Slå den, hvis I kan....
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
21/2-2008 08:00
© Copyright www.autoteket.dk