Artikel fra www.autoteket.dk

SEAT kvitter røgen

AF autoteket.dk 

SEAT introducerer par­tikelfilter uden mer­pris på Leon, Altea, Altea XL samt Altea Free­track TDI-modellerne og præ­senterer samtidig Leon Ecomotive der kører hele 22,2 km/l.

Walter dé Silvas vel­designede SEAT mo­deller har igen­nem de sidste par år været uhyre popu­lære på det danske marked, specielt når det gælder biler til privat anvendelse på gule plader. I 2007 var Altea Van således Danmarks mest solgte varebil til private.
Altea, Altea XL, Altea Freetrack og den sporty Leon, der i 2006 blev kåret som Årets Bil i Danmark, bliver for en stor dels vedkommende solgt med de brændstoføkonomiske og momentstærke TDI motorer fra Volkswagen Gruppen.

Set ud fra et CO2 re­ducerende synspunkt har der aldrig været tvivl om at de moderne TDI motorer er langt mere energieffektive end de tilsvarende benzin­motorer. En Leon med 102 hk ben­zinmotor udle­der f.eks. 180 gram CO2/km, mens den tilsvarende diesel­version med 105 hk, kun udle­der 119 gram CO2/km.

Trods de åbenlyse brændstoføkonomiske fordele, har dieselmotoren dog tidligere haft et ry for at udlede relativt store mængder af die­selpartikler.

Nye SEAT TDI-modeller med ultralave partikel emissioner
Længe inden de nuværende EU4 miljøkrav trådte i kraft, var SEAT’s TDI motorer i stand til at opfylde de gældende partikel emissions krav, selv uden partikelfilter.

På nogle af SEAT’s turbodiesel modeller, heriblandt den 170 hk stær­ke Altea FR med piezo-styret indsprøjtningsdyser, har partikel­filter altid været en del af standardudstyret.

Fremover vil alle Altea, Altea XL, Altea Free­track og Leon TDI mo­del­ler have diesel­parti­kelfilter som stan­dard, uden merpris. Diesel­par­tikelfiltret opsam­ler selv de min­dste par­tikler i udstød­ningen og kræ­ver hverken sund­hedskadelige additiver eller særlig vedlige­holdelse for at fungere op­ti­malt.

Såvel motoreffekt som drejningsmoment er uændret på SEAT’s nye dieselmodeller med parti­kelfilter, der fortsat vil kunne fås med en 1,9 liter TDI med 105 hk, en 2,0 liter TDI med 140 hk og endelig den bom­­stærke 2,0 liter TDI-motor med 170 hk og 350 Nm.

Med en partikelmasse på langt under 0,005 g/km lever stort set alle SEAT’s dieselmodeller med partikelfiter allerede op til de dieselpar­tikel emissionskrav, der først bliver gældende fra år 2015.

Ny Leon Ecomotive med 22,2 km/l og 1.200 kilometer rækkevidde på en tankfuld diesel.
I forbindelse med indførelsen af partikelfiltre uden merpris, kan SEAT forhandlerne nu løfte sløret for en ny miljøvenlig Leon Ecomotive baseret på den populære 1,9 liters turbodiesel.

SEAT Leon Ecomo­tive introduceres i Refe­rence eller Sty­lance udstyrs­niveau til priser fra 237.579,- kroner. Brændstoføkonomien på hele 22,2 kilo­meter pr. liter gør Ecomotive til den perfekte følge­svend uanset om det drejer sig om daglige pendlerture eller lange bilferier.

Den seneste lovæn­dring, hvorefter brænd­stoføkonomien også spiller en rolle for beregningen af regi­streringsaf­giften på gulpladebiler, kom­mer belejligt for den nye Leon Ecomotive, der nu kan fås som en veludstyret van, med 1.200 liter bagagerum for bare 128.513,- kro­ner ekskl. moms.

Den store brændstofbesparelse i Ecomotive modellen, der har en lan­devejsnorm på hele 27 km/l, opnås bl.a. pga. en ændret gearud­veksling i 3., 4. og 5. gear: Udvekslingen i 3. gear ændres fra 1,348 til 1,250, 4. gear ændres fra 0,967 til 0,844 og 5. gear ændres fra 0,744 til 0,625.

Slutudveksling samt motorydelse er uændret og 1,9 liter TDI motoren yder fortsat 105 hk/4000 omdr/min. og 250 Nm/1900 omdr/min.

Gearændringen betyder kort fortalt, at bilen kører hurtigere i samme gear og dermed bruger mindre diesel. Den tidligere 1.9 liter TDI kørte således 46,0 km/t i 5. gear, ved 1000 omdrej-ninger pr. minut, hvor Ecomotive nu kører 54,6 km/t i 5. gear, ved 1000 omdrejninger pr. minut.

Leon Ecomotive er desuden et glimrende eksempel på at det be­stemt ikke behøver at være kedeligt at køre i en brændstof­bespa­rende og miljø­venlig bil.

Den nye Ecomotive klarer 0-100 km/t accelerationen på 10,9 sekun­der og runder en anstændig tophastighed på 186 km/t, mod forgæn­gerens 11,3 sekunder og 185 km/t.

Selvom den nye Eco­motive er en del hurtigere end den tidligere 1,9 TDI version er den langt mere brændstoføkonomisk og CO2-reduce­rende end forgængeren.

Under bykørsel kørte den tidligere 1,9 TDI model 15,4 km/l – hvor Ecomotive klarer 16,7 km/l.

På landevej kører Leon Ecomotive hele 27 kilometer pr liter diesel, hvor forgæn­geren måtte nøjes med 23,4 km/l. Den kombinerede EU brændstofnorm på hele 22,2 km/l udløser således en behagelig lav ejerafgift på bare 1.300,- kroner halv­årligt.

Ecomotive versionens CO2-udledning, der falder fra 135 g/km til 119 g/km ved kombineret kørsel, gør den nye SEAT Leon til en af de mest miljøvenlige mellemklassebiler i Danmark.

Såvel den nye Ecomotive som de øvrige SEAT modeller med partikel­filter kan ses og prøves hos alle landets SEAT forhandlere ved et Åbent Hus arrangement den 26.-27. januar fra 10-16.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


25/1-2008 08:00


© Copyright www.autoteket.dk