FDM - Forenede Danske Motorejere:
Der er behov for politisk vilje, langsigtet planlægning og massive investeringer, hvis infrastrukturen skal fungere i fremtiden. Også kommunalpolitikerne har et ansvar, mener FDM.
Den trængsel, vi kender i dag, er intet mod, hvad vi vil opleve i fremtiden, hvis der ikke investeres i en udbygning af infrastrukturen. Det viser den betænkning, som Infrastrukturkommissionen netop har færdiggjort.
”De danske politikere har med Infrastrukturkommissionens betænkning fået det bedste grundlag nogensinde til at sikre, at infrastrukturen hænger sammen – også i fremtiden. Derfor forventer vi også handling fra politikerne, der allerede nu bør træffe beslutning om en langsigtet finansiel ramme”, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen, som har deltaget i Infrastrukturkommissionens arbejde og været formand for en særlig arbejdsgruppe, der skulle se på intelligente transportsystemer (ITS).
En velfungerende infrastruktur er krumtappen i det moderne samfund. Når vi holder i kø, koster det ikke alene samfundet dyrt, men vi spilder også vores tid, der i stedet kunne have været brugt på arbejdspladsen eller sammen med familien. Forskere har anslået, at tiden, vi spilder i køen, svarer til over 35.000 fuldtidsstillinger, og at det koster samfundet 10-15 mia. kr. Mens arbejdsmarkedet mangler hoveder og hænder viser en undersøgelse, som Catinét har foretaget for FDM, at hver femte dansker (20 %) ville bruge tiden på at arbejde mere, hvis der var mindre trængsel på vejene. Derfor vil samfundet samlet set få gavn af, at der bruges flere penge på at udbygge og forbedre infrastrukturen.
Danmark har rekord i beskatning af bilister, der årligt lægger mere end 50 mia. kr. i statskassen i afgifter og moms, mens staten i en årrække kun har investeret nogle få mia. kr. i nyanlæg og drift af vejene.
”Der har længe været et skævt forhold mellem, hvad de danske bilister betaler til statskassen og hvor lille en andel, der bliver brugt til at investere i vejene. Vi forventer, at regeringen afsætter de nødvendige ressourcer. Bilisterne har allerede betalt deres andel. De penge, der vil blive investeret i infrastrukturen, vil samlet set være en samfundsøkonomisk god forretning, så der er ingen grund til at vente”, siger Thomas Møller Thomsen.
Mens nye veje og baner er et længerevarende projekt, er ITS en af de løsninger, som politikerne kan tage fat på med det samme. ITS handler i al sin enkelhed om at bruge den moderne informationsteknologi til at afvikle trafikken så glidende som muligt til gavn for både bilisterne og miljøet. Erfaringerne fra udlandet viser, at vejkapaciteten kan øges ved brug af ITS.
FDM påpeger også, at når der investeres i infrastrukturen, er det vigtigt, at der skabes et bedre samspil af transportformerne, end det er tilfældet i dag. Det kan fx ske ved at bygge ’park and ride’ pladser ved togstationerne. Desuden er det vigtigt, at også de kommunale politikere sætter fokus på og flere penge af til at udbygge og vedligeholde infrastrukturen.
Fakta – Statens veje
Det danske vejnet
Hvor meget vokser trafikken?
Mobilitet er en forudsætning
Trængsel i dag – kaos i fremtiden
Der er kø – og det koster dyrt
Hvor stort er behovet for nye veje?
Hvor skal der sættes ind?
Fakta – Så meget betaler bilisterne, og så meget investeres der i infrastruktur
Statens indtægter fra bilisterne
Statens udgifter til vejene
Vedligeholdelse af vejene
FDM - Forenede Danske Motorejere
Telefon 70 13 30 40, fdm@fdm.dk
10/1-2008 17:43
© Copyright www.autoteket.dk