Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Bilpriser.dk A/S:

Red værdien af den gamle bil nu - til april er det slut

Sælg den 10-12 år gam­le, bil­lige bil i januar eller februar. Den 1. april fal­der bun­den ud af mar­kedet for biler i 20.000 kroners klassen på grund af nye reeks­port­reg­ler.

Bilpriser.dk
Sørg for at få solgt den 10-12 år gamle bil i 20.000 kroners klassen i januar eller februar 2008. For senest den 1. april 2008 vil den ny lov om registrerings­afgifter betyde, at eksporten af de helt billige biler stopper. Og så daler efterspørgslen efter de gamle brugte biler vold­somt, hvorefter bilerne under 20.000 kroner har udsigt til at tabe op i nærheden af resten af værdien på gulvet.

Det forudser chefanalytiker Niels Grøftehauge fra brugtvogns- og online bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk. Og landets formentlig største eksportør af brugte biler, direktør Søren Bild, Bild’s Biler i Få­borg på Fyn, bekræfter forudsigelsen. 

Sagen er, at når lovforslag L 42 om ændring i registreringsafgiften efter al sandsynlighed bliver vedtaget om kort tid, mister ekspor­tø­rerne en stor bid af den godtgørelse, som Skat i dag udbetaler ved reeksport, og som opretholder en kunstig efterspørgsel og kunstigt høje priser på de ældre biler. 

Eksempel:
Hvis en bileksportør i dag sender en bil på hvide plader til 20.000 kroner ud af landet, får han refunderet knap 9000 kroner af Skat. Når lovændringen træ­der i kraft 1. april, får han kun refunderet knap 3000 kroner. Det beløb skal dække trans­porten af bilen til eksem­pelvis Rusland samt avance, der i sidste ende ram­mer omkring 1000 kr. Det betyder at bilforhand­lerne ikke læn­gere vil betale mange hun­dredkronesedler for disse bi­ler. For eksportørerne vil ikke aftage dem længere.  Som et alterna­tiv kan bilerne skrottes med større fortje­neste, idet skrotpræmien trods alt er 1750 kr. pr. bil.

Resultatet bliver, at bunden efterfølgende går ud af markedet for biler på 20.000 kroner og derunder, fordi der dels opstår usikkerhed i branchen, og bilekspor­tørerne flytter fokus til dyrere biler.

”Vil bilejerne redde pengene til udbetalingen til en ny bil, skal de hand­le i god tid inden 1. april, så forhandlerne kan nå at komme af med bilerne til ekspor­tørerne”, påpeger Niels Grøftehauge derfor.

Hos Bild’s Biler, der sælger cirka 3000 biler om året til 10 lande, især i Østeu­ropa, er direktør Søren Bild enig med Niels Grøftehauge. De dårligere godt­gørelser for billige biler fra 1. april vil få eksportørerne til helt at holde op med at opkøbe de billigste biler:
”Det eneste, der holder prisen oppe, er afgiftsrefusionen. En VW Polo 1,6 fra 1996 koster næsten det samme som for to år siden. Og afgifterne på nye biler er faldet i mellemtiden. Det holder ikke,” fast­slår Søren Bild.

De kommende godtgørelsesregler vil dog ikke få den store indflydel­se på Bild’s Biler, da firmaet allerede har skiftet fokus til biler i 50.000 kroners klassen fra årene 1998 til 2004.
”Og her mener jeg helt almindelige personvogne. Så almindelige som muligt. Dem er der efterspørgsel efter i Østeuropa lige nu, siger direk­tør Søren Bild, der tidligere handlede meget med de helt billige biler.
Det er han holdt op med, dels på grund af svigtende efterspørgsel, men også på grund af for meget bøvl med de helt billige biler samt flere og flere importbe­grænsninger i de lande, der tidligere importe­rede mange af dem.
 
Fakta:

Bilpriser.dk A/S
Telefon 63 14 70 40, kontakt@bilpriser.dk


28/12-2007 09:19


© Copyright www.autoteket.dk