Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Med dommen ved European Court forleden, er Volkswagen - Europas største automobilfabrikant - på vej ind i en helt ny periode i koncernens historie. De tidligere gældende Volkswagen-regler indebar, at en enkelt aktionær ikke måtte tælle mere end 20 % er faldet.
Efter domsafsigelsen kan Porsche se frem til et bestemmende ejerskab i den store koncern - et ejerskab som uden tvivl får store konsekvenser for hele koncernen - i alle led. Og det vil give dønninger gennem hele industrien - ja, i hele Tyskland.
Og manden bag forandringerne er Wendelin Wiedeking med hele topledelsen med den nuværende VW-koncernchef Martin Winterkorn bag sig.
Vi har tidligere omtalt Wiedeking, som siden 1993 har ført Porsche frem til at være den mest lukretive forretning for både ejere og aktionærer.
Han får travlt, for der en hel del hellige køer, der skal slagtes og en masse historisk bagage, og nogen af køerne vil uden tvivl stritte imod den nært forestående aflivning - ikke mindst de tyske fagforeninger, for der er to ting, der sandsynligvis skal pilles ved:
Den historisk høje aflønning af Wolfsburgs arbejdere, som nærmest pr. tradition får 20 % mere i posen end Tysklands øvrige metal- og automobilmedarbejdere. Ingen tvivl om, at Wiedeking, der ankommer helt uden forhistoriske relationer og med et skarpt, driftøkonomisk og ledelsesmæssigt blik, vil have afskaffet den tradition.
En anden hellig ko er tyske arbejdspladser og ikke mindst bevarelsen af samme. For det er billigere at fremstille biler i lavtlønsområder, som f.eks. i Rusland og mange af de gamle østlande. Og vi vil uden tvivl kunne opleve VW-beslutninger rippet helt for politiske undertoner og udelukkende baseret på sund business.
Volkswagens modelpolitik kommer også under lup - dels skal hver model være bidragende til indtjeningen, og dels vil vi se lidt mere moderne biler hos VW. Her skal ikke forstås teknisk moderne, for det er de, men designmæssigt kommer vi til at se en mere moderne linie - en linie som vi her i efteråret i Frankfurt kunne se med konceptmodellen UP!.
Og da skiftet i topledelsen, hvor Pischetsrieder og Bernhard gled ud, fandt sted, tilbagekaldte Winterkorn flere af de kommende og godkendte VW-modeller og lod de Silva se på modellerne inden de atter blev overgivet til kommende produktion. De Silva er tidligere chefdesigner for både Audi og Seat, hvor han har stået for designet af de nyeste modeller. Og han er i dag den øverst ansvarlige designer i hele koncernen. Og når det er sagt, vil vi ligeledes se en tuning af koncernens mange mærke-modeller - sandsynligvis på en måde, så man ikke kan købe samme model - bare med et andet brand på fronten.
Kvaliteten, som gennem de sidste ti år har været for dårlig, skal forbedres, og det på en måde, at koncernens samlede image målt ud fra kvaliteten skal være bedre end Toyotas - eller i det mindste lige så god.
At man skeler til Toyota er ikke underligt, for det er nok den automobilkoncern, som har den største produktivitet og indtjening, og på begge disse områder vil indsatsen ligeledes blive skærpet.
Der forventes ligeledes en større ændring blandt Europas Volkswagen-forhandlere, for ganske som hos Audi, hvor forhandlerne bliver færre og langt større og opbygget som oplevelsescentre og MEGA-showrooms, vil vi se en radikal ændring af den "lille" Volkswagen-forhandler, forlyder det fra interne kilder. Han kommer til at fortsætte i familien som et autoriseret værksted, mens det reele salg overflyttes til fremtidens forhandler-størrelse. Og det kommer til at gå stærkere end man regner med, for der skal ske en masse i koncernen, og man tager ikke én ændring ad gangen.
Wiedeking står over for sit livs opgave, og det bliver spændende at se, om han kan komme igennem med sine beslutninger. At gennemføre sine beslutninger er naturligvis nemmere, når man har flertallet og dermed magten, men politisk er der allerede lagt op til krig. Bernd Osterloh, der er chef for det magtfulde VW-Council, rasler allerede med sablen. Det sker fordi Wiedeking har truet med at nedskære antallet af arbejderrepræsentanter i Porsche-VW-bestyrelsen - en beslutning som får Osterloh til at true med en retssag.
ÅRETS JULEGAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.
25/10-2007 08:00
© Copyright www.autoteket.dk