Renault Nordic AB:
Fredag underskrev de danske Renault forhandlere kontrakten med det nye fabriks-ejede importselskab Renault Nordic AB. Forventningerne til samarbejdet er store, både fra forhandlerne og Renault Danmark.
I Danmark har Renault slet ikke den markedsandel som mærket berettiger til. Det blev der fredag taget første skridt til at ændre på. På Sortebro Kro i Odense underskrev de danske Renault-forhandlere kontrakten med det nye nordiske importselskab Renault Nordic AB. Selskabet har hovedsæde i Stockholm, og kontorer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Bag selskabet står Renault-koncernen, og det er første gang, at Renault i Danmark sælges gennem en fabriks-ejet importør.
Den nye struktur betyder, at det hidtidige samarbejde med Volvo, der har repræsenteret Renault i Danmark, ophører pr. 1. januar 2008. Forhandlernettet forbliver dog intakt, og Volvo og Renault vil stadig stå side om side hos forhandlerne.
Den nye struktur med 170 ansatte i norden, heraf 20 i Danmark, betyder markant mere fokus på Renault mærket, og direktør i Renault Danmark, Henrik Bang har store forventninger. ”I øjeblikket har vi en markedsandel på 3,7 procent, hvilket er alt for lavt. Den skal fordobles inden år 2013, så vi kommer op på et årligt salg på omkring 15.000 biler, og det er jeg overbevist om bliver en realitet.
For det første kommer der en kaskade af nye biler de næste år. Allerede i 2008 præsenterer vi 14 nye modeller, og i 2009 kommer 11 nye, og der er mange flere på tegnebrættet. For det andet fordobler vi antallet af medarbejdere i Danmark, der udelukkende skal arbejde med Renault. Og for det tredje kommer der langt større fokus på forhandlerne, hvilket de kommer til at mærke. De kommer til at opleve, at der bliver langt kortere fra ide til handling, fordi de gennem os indgår i et direkte samarbejde med Renault-fabrikken. Men det helt afgørende er dog, at vi med det nye selvstændige Renault-selskab får mange flere ressourcer til at markedsføre og sælge Renault i Danmark”, understreger Henrik Bang.
At Renault fastholder samarbejdet med de eksisterende forhandlere, der som hidtil også forhandler Volvo, er efter Henrik Bangs mening helt naturligt.” Indtil nu har vi haft et glimrende samarbejde med forhandlerne, og vi ønsker at fastholde de dygtige medarbejdere. Derudover appellerer de to mærker ikke umiddelbart til de samme kunder, siger Henrik Bang.”
Med ved underskrivelsen af de danske forhandlerkontrakter var den administrerende direktør for Renault Nordic AB, Alain Margaritopol, og han forklarer om baggrunden for etableringen af det nye selskab.” Vi har haft et langt og godt samarbejde med Volvo, men vores markedsandel har i forhold til resten af Europa, været for lav. Norden udgør et strategisk meget vigtigt marked for Renault, og med investeringen på omkring 75 millioner kroner i det nye selskab, er vi overbeviste om, at Renault går en gylden fremtid i møde i Norden. Vi er kort sagt overbeviste om, at vi er de bedste til at tage hånd om salg og markedsføring af vore egne produkter, siger Alain Margaritopol.
Pressemeddelelser på www.autoteket.dk
Telefon 40 18 07 50, mail@autoteket.dk
10/10-2007 10:12
© Copyright www.autoteket.dk