Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Copenhagen Historic Grand Prix:

Rekord i banebyggeri

Peter Mikkelsen (i rød polo-shirt) og en del af den 40 mand store stab bygger racerbanen i Fælledparken på blot en uge. Foto: Vivi Siiger.Når Copen­hagen Hi­sto­ric Grand Prix i week­enden den 4. - 5. august bli­ver afvik­­let for fjerde gang i Fæl­led­parken i Køben­havn vil der blive sat en stribe helt nye rekor­der. Det vil der alene af den grund, at banen i år er dob­belt så lang som de fore­gående år.

Måske er den største rekord imidlertid den, som banebyggerne sæt­ter. En dob­belt så lang bane kræver en dobbelt så stor indsats. Det er det logiske ræson­ne­ment, men det holder ikke i praksis, hvad et af de centrale tal i bane­byggeriet udtrykker ganske klart: I fjor blev der stillet 1100 tons beton op langs den knap 1 kilometer lange bane. I år stilles der 2600 tons op langs den knap 2 kilometer lange bane.

”Årsagen er, at vi for enden af langsiden på Nørre Allé og for enden af Borgmester Jensens Allé har brug for afkørselsområde – det vi kalder ”Escape-roads”, fortæller Peter Mikkelsen, der er ansvarlig for banebyggeriet. De er hver især 100 meter lange og skal indkapsles i beton autoværn. Det giver et merforbrug på 400 meter udover fordoblingen af selve banestrækningen. 

De to Escape-roads er en vigtig del af sikkerheden under Copenha­gen Historic Grand Prix. Banen består af Nørre Allé i næsten hele sin længde. Der køres indad mod byen og drejes til venstre ad Borg­mester Jensens Allé få hundrede meter fra Tagensvej. Borgmester Jensens Allé snor sig gennem Fælledparken frem til Østre Allé, hvor der drejes vinkelret til venstre. Herfra er man på et øjeblik fremme ved Nørre Allé igen, lige ved Vibenshus Rundel. 

For enden af Nørre Allé og for enden af Borgmester Jensens Allé er farten højest. Derfor er der brug for Escape-roads, som desuden udstyres med et utal af halmballer, som deltagerne kan zig-zag’e imellem, hvis de ikke får drejet i tide. 

Sikkerheden har naturligvis høj prioritet hos arrangørerne. 

”Ud imod publikum er banen flankeret af betonautoværn som dem, der benyttes på de danske motorveje,” fortsætter Peter Mikkelsen. ”Det er temmelig meget beton, vi får transporteret til København og som skal stilles op – 82 sætte­vognslæs – og heldigvis har myndig­he­derne givet os tilladelse til at påbegynde opsætningen en hel uge inden løbet. Ned ad langsiden er der desuden opsat 3,5 meter høje trådhegn ud imod publikum mens banens inderside væk fra publikum flankeres af 200 kg halmballer ligesom i gamle dage. Halmballerne er samlet ved hjælp af de velkendte stål autoværn, der er boltet helt igennem hver balle. De giver god beskyttelse og så bevarer man stemningen fra de historiske racerbaner, som er en vigtig del af det kulturhistoriske element i Grand Prix’et.”

Slutspurten i banebyggeriet sætter ind fredag aften, når Nørre Allé spærres af for den almindelige trafik. 

”Til den tid kan vi fjerne helleanlæg, vi kan opsætte tribuner og lydanlæg og bygge en gangbro for publikum ved Universitetsparken, så man let og sikkert kan færdes på arealet,” siger Peter Mikkelsen. ”Vi forventer, at vi i år er nået længere med banebyggeriet fredag aften end de andre år fordi vi fik lov til at gå i gang tidligere. Usikker­heden omkring, hvor lang tid det reelt tager at bygge et sådan ba­ne­anlæg, var stor på forhånd – for ingen har prøvet det før og vi har selvsagt kun ét forsøg. Vi SKAL jo være færdige til officiel godken­del­se og modtagelse af publikum og deltagere lørdag morgen.” 

I alt er der 40 frivillige i arbejde med banebyggeriet og dertil kommer de eksterne entreprenører, der bl.a. står for transporten af beton og halmballer til Fælledparken. 

Søndag aften – efter at sommerens store motorbegivenhed er forbi – foregår det hele i omvendt rækkefølge, så Nørre Allé mandag mor­gen igen kan benyttes til hverdagstrafikken.

Pressemeddelelser på www.autoteket.dk
Telefon 40 18 07 50, mail@autoteket.dk


2/8-2007 09:35


© Copyright www.autoteket.dk