Pressemeddelelse fra www.autoteket.dk

Skandinavisk Motor Co. A/S:

Føring i kampen om årets mesterskab

SEAT kører udbyg­gede DTC-me­sterskabs­føring trods uheld

For SEAT Leon-køreren Michel Nykjær og SEAT Racing Team var målet ved Juniløbet på FDM Jyl­lands-Ringen d. 10. juni at søge at for­svare den øje­blik­kelige føring i kampen om årets mesterskab i Danish Tou­ringcar Championship.

På forhånd en svær opgave, da det flotte resultat i det foregående løb på Sturup Raceway medførte 40 kg. succesballast i bilen. Da vejr­guderne samtidig viste sig fra den gavmilde side med høj sol og tem­peraturer omkring de 30 grader var der lagt op til en skøn racerfest for de mange fremmødte tilskuere. De høje temperaturer skabte dog bekymrede miner hos specielt de teams der benytter forhjulstrukne biler, således også Michel Nykjær.

” Det bliver svært i weekenden, vi har 40 kg ekstra vægt i bilen, og asfalten bliver meget varm, hvilket sammen med den ekstra vægt slider ekstra meget på fordækkene. Vi forventer ikke absolutte top­resultater, men vil selvfølgelig give den gas og prøve at få så mange points som muligt med herfra” udtalte Michel Nykjær inden lørdagens tidtagning.

Hurtigst i Super Pole
Og der blev givet gas! En komfortabel 6. plads i tidtagningen sikrede adgang til Super Pole, hvor SEAT-køreren satte hurtigste tid af alle, og dermed sikre­de sig forreste startplacering i søndagens første kva­lifikationsheat.

Mekanikere på overarbejde
Søndag middags korte opvarmning der blot skulle være en funktions­test, bød dog på en grim overraskelse. Venstre baghjulsophæng knækkede på bilen og sendte Michel Nykjær og SEAT’en ud i sandet, hvorfra han frustreret kunne vente på at blive transporteret ind i pitten, hvor mekanikerne styrtede rundt og forberedte reparationen af bilen. Med blot en time til eftermiddagens første heat viste meka­nikerne i teamet at racermekanikere er gjort af specielt stof. Efter en kæmpeindsats med udskiftning af vitale dele i baghjuls­op­hænget samt justering af bilen rullede Michel Nykjær på banen i forreste start­­position i dagens første kvalifikationsheat.

”Det var mere end vi havde turdet håbe på” sagde en sveddryp­pen­de Michel Nykjær efter løbet. ”Med den megen ekstra vægt var vi nervøse for om dækkene kunne holde, men vi har fundet en god opsætning og takket være indsatsen fra mine mekaniker lykkedes det at blive klar til løbet. Jeg har aldrig kørt en bil der var så god over så lang tid”.

Og Michel Nykjær kvitterede på fornemste vis for indsatsen ved at tage starten og lægge sig i spidsen for feltet. Kun Casper Elgaard formåede at hænge på SEAT-køreren, og trods et massivt pres i slutningen af heatet hvor fordækkene på Leon’en var mærkede af varmen og de ekstra kilo, var det Michel Nykjær der efter 13 omgan­ge krydsede målstregen først. En superpræstation under disse om­stændigheder.

Ærgerligt uheld
...en hård nedbremsningSejren i 1. kvalifika­tionsheat betød en startplacering som nr. 8 i ef­ter­middagens 2. kva­lifikationsheat, men allerede i 1. sving blev SEAT-køreren ramt på højre baghjul af en konkurrent, således at hjulet punkterede og baghjulsophænget blev bøjet. Med stærkt nedsat fart og en fane af røg fra det ødelagte dæk måtte SEAT-køreren opgive videre delta­gelse i heatet, og blot sørge for at få bilen transporteret tilbage i pitten.

Her stod de hårdt prøvede mekanikere endnu en gang klar til at ud­føre mirakler på kort tid, for at sikre deltagelsen i dagens finale­heat.

”Det er meget uheldigt, der er tæt trafik i det første sving og de bag­vedkørende kommer farende op, hvorefter en rammer mit bag­hjul. Bilen punkterer, og jeg må bare sørge for at få den med tilbage. Dækket bliver ødelagt og ødelægger støddæmperen og bremseslan­gen, men mekanikerne slider i det, og bilen bliver klar til sidste løb” udtaler en ærgerlig Michel Nykjær.

Den manglende gennemførelse af 2. heat betød en startplacering som nr. 12 i finaleheatet, men Michel Nykjær viste atter hvorfor han er et seriøst bud på en mesterskabskandidat. Med en række overha­linger kørte han op igennem feltet til en 7. plads, og hentede såle­des 9 vigtige point i regnskabet.

Sammen med de 20 point fra 1.heat lykkedes det på trods af det ærgerlige uheld i 2.heat Michel Nykjær og SEAT Racing Team at ud­bygge føringen i årets DTC-mesterskab, hvor SEAT-køreren nu har 122 point, 6 point mere end John Nielsen på 2. pladsen.

Michel er klar til at forsvare føringen på Padborg Park den 24. juni
Meget tyder på, at den sympatiske sydsjællænder også vil være med fremme ved dettes års Padborg Open, der køres den 24. juni.

Michel Nykjær ankommer nemlig til Sønderjylland med en mester­skabsføring i bagagen. Føringen er ikke gigantisk – bare seks points – men den er skabt gennem en finalesejr og sejre i tre kvalifikations­heats, så den aktuelle førende står godt rustet, selv om kampen bliver hård.

Efter deres uheldige weekend på Sturup Raceway for en lille måneds tid siden er Casper Elgaard og Jan Magnussen nu kommet tilbage i kampen og er sam­men med Michael Outzen og John Nielsen de far­ligste konkur­ren­ter for SEAT-køre­ren.

Forhjulstrækkernes kampplads
Et forhold, der taler til Michel Nykjærs fordel, er den fysiske udform­ning af Padborg Park. Med sine lange langsider og efter danske forhold hurtige sving er det en racerbane, som i langt større grad end andre passer til de forhjulstrukne biler i feltet, hvilket sikkert også kommer til at betyde, at en række andre modeller og mærker vil blande sig i topkampen denne gang.

Top-10 stillingen i Danish Touringcar Championship:
1. Michel Nykjær - SEAT Leon - 122 point
2. John Nielsen - BMW 320si E90 - 116 point
3. Casper Elgaard - BMW 320si E90 - 113 point
4. Michael Outzen- BMW 320si E90 - 109 point
5. Jan Magnussen - BMW 320si E90 - 102 point
6. Tom Pedersen -BMW 320i E46 - 79 point
7. Henrik Lundgaard -Chevrolet -78 point
8. Philip Andersen - BMW 320si E90 - 78 point
9. Pontus Mörth - Chevrolet - 63 point
10. Jason Watt - BMW 320si E90 -43 point


Korte fakta:
Padborg Open køres den 23.-24. juni på Padborg Park, som ligger ved landevej 8 blot fem kilometer før afkørsel 75 på den sønderjyske motorvej. · Danish Touringcar Championship afvikler træning, tidtag­ning og Super Pole lørdag eftermiddag. · Først på eftermiddagen søndag køres Last Chance-kvalifikation og kvalifikationsheat 1, og fra klokken 15.00 går det løs med gridshow, kvalifikationsheat 2 og finale.

Skandinavisk Motor Co. A/S
Telefon 43 28 82 00,


19/6-2007 17:11


© Copyright www.autoteket.dk