Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Danmarks bedste bilgaranti. Så kort og kontant kan KIA cee’ds syv års totalgaranti beskrives.
I det hele taget har KIA været fokuseret på, at cee’d skal være et trygt køb til de danske carporte og veje. Derfor har bilen som standard et komplet sikkerhedsudstyr med elektronisk stabilitetsprogram (ESP), bremseassistent, seks airbags – inklusive gardin-airbags samt aktive nakkestøtter og selestrammere ved kollision. Og hvis det skulle gå så galt, tager karrosseriet også sin del af tørnen. Så det er ikke falsk varebetegnelse, når cee’ds sidedøre lukker med et solidt pengedørs-”klonk”.
Gennemført europæisk bilInde i bilen får man samme gedigne oplevelse. Og det handler ikke om, at plasticen er hård som karrosseriets stål – tværtimod er den blød og behagelig at røre ved, og knapper og betjeningsgreb er også af en meget høj kvalitet.
Selvom KIA er et koreansk mærke, er cee’d designet hos KIAs europæiske designcentre og bliver bygget på KIAs fabrik i Zilina, Slovakiet med europæiske underleverandører deriblandt Bosch, Siemens og Michelin – med andre ord er det en gennemført europæisk bil i den populære mellemklasse. Det mærker man i særdeleshed, når man sætter sig i de store, faste sæder, hvor selv granvoksne nordboere kan finde sig godt til rette.
Akselafstanden på 265 cm – blandt de længste i klassen – gør også sit til at skabe god komfort på de lange ture, for den er med til at give masser af benplads både på for- og bagsæde. Og helt bagi klarer bagagerummet 340 liter bagage. Men hvis man har brug for endnu mere plads, kommer der også en stationcar-version til efteråret.
Sporty køreegenskaber
Nu skal det hele ikke handle om livrem, seler og snusfornuft – det skal også handle om køreglæde. For cee’d lever nemlig op til sit dynamiske design. Som førnævnt er cee’d designet og bygget specielt til det europæiske marked – det gælder også køreegenskaberne. KIAs ingeniører har opbygget og afstemt cee’ds undervogn, så den er fast og sporty, samtidig med at komforten er bevaret. Derudover er det præcise styretøj og dæk fra Michelin også med til at forstærke køreglæden, når man kører på de snoede danske landeveje.
Apropos køreglæde vil cee’d i første omgang kunne fås i fire motorvarianter, når den kommer til Danmark i marts: En 1,4-liters benzin med 109 hk, en 1,6-liters benzin med 122 hk, en toliters benzin med 143 hk, samt en 1,6-liters diesel med 115 hk og 255 Nm. Efterfølgende introduceres yderligere en toliters diesel med 140 hk og 305 Nm.
21,3 km på en liter diesel
Nu er køreglæde jo ikke køreegenskaber og kraftoverskud alene. En solid kørselsøkonomi er også med til at gøre pendler-smilet stort. F.eks. kører 1,4-benzineren 16,4 km/l i gennemsnit, mens 1,6-dieselen klarer hele 21,3 km i gennemsnit på en liter brændstof.
Taler man kørselsøkonomi, taler man også pris. KIA er i forvejen kendt for sine lave priser, og det forsætter med cee’d. Der bliver tre udstyrsniveauer, og ved introduktionen kommer basisversionerne af 1,4-benzin, 1,6-benzin, 2,0-benzin og 1,6-diesel til at koste henholdsvis 189.999 kr., 209.999 kr. 249.999 kr og 229.999 kr.
Europas bedste garantiKIA cee’d kunden får syv års garanti mod driftsproblemer forårsaget af materiale- eller fabrikationsfejl. Eneste betingelse er, at man overholder bilens serviceintervaller på 15.000 km/en gang om året, og at servicen bliver udført efter KIAs forskrifter. Ligesom ved andre bilgarantier er sliddele som f.eks. bremser og dæk ikke omfattet af garantien.
Præstationer, pris og udstyr | ||||
cee'd 1,4 | cee'd 1,6 | cee'd 2,0 | cee'd 1,6D | |
Effekt (hk) | 109 | 122 | 143 | 115 |
Moment (Nm) | 137 | 154 | 186 | 255 |
0-100km/t. (sek.) | 11,6 | 10,8 | 10,4 | 11,5 |
Topfart (km/t.) | 187 | 192 | 205 | 188 |
Km/l (EU-miks) | 16,4 | 15,6 | 14,1 | 21,3 |
Priser fra (kr.) | 189.999 | 209.999 | 249.999 | 229.999 |
KIA cee’d kan ses på de danske landeveje fra weekenden den 24-25. marts, hvor landets 55 KIA forhandlere holder Åbent Hus.
20/3-2007 08:00
© Copyright www.autoteket.dk