Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
GM opfinder bilen - en gang til, helt forfra: Sequel er bedre, renere og bruger ikke benzin.
General Motors har præsenteret en kørbar version af Sequel, som er den mest teknologisk avancerede bil, der nogensinde er bygget. GM-projektet Sequel skal tilbyde verden en renere bil, der ikke er afhængig af olie og benzin – og som desuden er bedre på næsten alle områder.
– General Motors beviser nu, at avanceret teknologi kan fjerne bilen fra miljødebatten og samtidig vores afhængighed af benzin. Med Sequel demonstrerer vi, at vores vision for fremtidens bil er forankret i virkeligheden og bygger på vedvarende energi, konstaterer Larry Burns, GM Vice President for forskning og udvikling samt strategisk planlægning.
Sequel blev introduceret i 2005 på biludstillingen i Detroit. Det er den første bil i verden, hvor man med held har integreret et brintdrevet brændselscellesystem med en bred vifte af avancerede teknologier – som f.eks. elektrisk styretøj (drive-by-wire), elmotorer i hjulnavet, litiumbatterier og en aluminiumsstruktur som giver bilen en lav vægt.
Bilen drives af brint, fremstillet ved hjælp af grønne metoder – og udstødningen består af ren vanddamp.
– Sequel indebærer en fundamental forandring sammenlignet med dagens biler. GM har skabt en ny type bil, som kommer til at tiltrække kunderne og føre til, at man bruger bilen som et ”grønt” transportmiddel. Sequel er bedre på næsten alle områder: den er hurtigere, ligger bedre på vejen, den er nemmere at håndtere og enklere at bygge, samtidig med at den er sikker og kun efterlader vanddampe, siger Larry Burns.
Sammenlignet med andre brændselscellebiler har Sequel en enestående rækkevidde på omkring 500 kilometer mellem opfyldningerne og den har desuden flotte præstationstal:
acceleration fra 0 til 100 km/t tager kun 10 sekunder. Sequel tilbyder alle bekvemmeligheder, som hører sig til i en luksus-crossover bil til fem personer, og den har også en imponerende formgivning, rummeligt indre og en avanceret opbygning med både karosseri og grundliggende struktur i aluminium – og bilen kommer til at klare alle kommende aktuelle sikkerhedskrav.
Andre fordele er:
- Suveræne køreegenskaber i sne, is eller dårligt terræn
- 70 procent højere drejningsmoment giver suveræn acceleration
- Kortere bremselængder
- Kan kommunikere med andre køretøjer om trafiksituationen
– For fire år siden fik vi en ”hjemmeopgave” af vores øverste chef, Rick Wagoner: Vi skulle opfinde bilen igen. Fra begyndelsen. Med Sequel har vi løst den opgave! Vi har fundet den nye DNA for biler, som vil vise sig at være livskraftige mange år frem i tiden, siger Larry Burns.
Tekniske data: GM Sequel | |
Generelt: | |
Biltype: | Firehjulsdreven crossover med brændselscelle og drive-by-wire teknik |
Chassis: | Aluminiumramme |
Karosseri: | Aluminiumkarosse med integreret rammestruktur i aluminium |
Sæder: | 4 eller 5 |
Mål/vægt (mm/kilo) | |
Akselafstand: | 3 040 |
Længde: | 4 994 |
Bredde: | 1 966 |
Højde: | 1 697 |
Tjenestevægt: | 2 170 |
Brændstofsystem | |
Tanke: | 3 højtryks brinttanke i kulfiber |
Arbejdstryk (psi/bar): | 10 |
Tankkapacitet (kg): | 8 |
Brændselsceller | |
Effekt (kW): | 73 |
Batterisystem | |
Type: | Litium höjeffektbatterier |
Effekt (kW): | 65 |
Elmotorer | |
Forhjulstrækket: | 3-fase asynkron elmotor med integreret styrelektronik og planetveksel |
Effekt (kW): | 65 |
Drejningsmoment (Nm): | 2 350 |
Udveksling: | 10,95:1 |
Baghjulsdriften: | To 3-fase permanent magnet-synkron motorer med direkte drev i hjulnavene |
Effekt (kW): | |
Drejningsmoment (Nm): | 2 x 800 |
Udveksling: | 01:01 |
Total maksimaleffekt (kW): | 115 |
Totalt drejningsmoment (Nm): | 3 950 |
Præstationer | |
Acceleration 0 -100 km/t (sek): | < 10 |
Topfart (km/t): | 145 |
Rækkevidde (km): | 480 |
12/3-2007 08:00
© Copyright www.autoteket.dk