Artikel fra www.autoteket.dk
AF autoteket.dk
Toyotas salg i Europa nåede i 2006 rekordstore 1.124.119 biler fordelt på 1.073.549 Toyota og 50.570 Lexus. Samlet set er der tale om en salgsstigning på 13 % for Toyota og Lexus mod markedets generelle stigning på 2,7 %.
For første gang i historien passerede Toyotas salg i Europa de magiske 1.000.000 biler og for Toyota isoleret set, er der tale om en stigning ift. 2005 på 11 %. Stigning for Lexus var endnu mere dramatisk og passerede for første gang 50.000 biler svarende til en stigning ift. 2005 på 76 %. Samlet set steg Toyotas markedsandel i Europa med 0,5 % til 5,84 %, hvilket er den højeste markedsandel for Toyota i Europa nogensinde. Målsætningen for 2007 er et samlet salg på i alt 1.220.000 biler i Europa.
Toyotas store europæiske vækst er baseret på europæisk produktion. Omkring 70 % af de biler, der bliver solgt i Europa, er bygget i Europa. I 2006 blev der produceret 808.463 biler, 863.507 motorer og 568.212 gearkasser fra Toyotas fabrikker i England, Frankrig, Tyrkiet, Polen og Tjekkiet. I 2007 vil alt kapacitet atter blive udnyttet, og en ny fabrik vil komme til i slutningen af året i St. Petersburg i Rusland.
For Toyota var nogle af årets højdepunkter introduktionen af den nye Yaris og RAV4. Yaris blev igen Toyotas mest solgte bilmodel i Europa med et salg på 250.880 biler (+17 %), og RAV4 blev igen Europas mest populære 4x4 med et salg på 126.210 biler (+23 %).
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Lexus salget var præget at nyintroduktionen af fire nye modeller; GS 450h, RX 350, IS 220d og LS 460. IS-serie blev ikke overraskende den mest solgte med 21.772 biler (+275 %) efterfulgt af RX-serien med 19.543 (+35 %). 26 % af Lexus-salget i 2006 var varianter med hybridmotor og sammen med Toyotas miljøvenlige hybridbil Prius, blev der solgt 36.016 biler med hybridmotor i Europa, hvilket er en fremgang på hele 54 %.
Tyskland blev Toyotas største marked i 2006 med et salg på 141.097 biler (+8 %) tæt forfulgt af England, Italien og Frankrig. Den største vækst oplevede Toyota i Rusland, som øgede sit salg med 63 % til 108.959 biler.
”2007 bliver et krævende år for Toyota og Lexus i Europa. Vi ønsker at øge vores salg og markedsandel i alle de europæiske lande, og dette kan vi kun opnå, hvis vi fortsat sætter vores kunder i centrum og leverer den højeste kvalitet. Vores stærke modelrække giver os muligheden for at nå vores mål, og med den nye Toyota Auris som lanceres i slutningen af marts, får vi endnu et stærkt kort på hånden i bestræbelserne på at nå vores mål,” fortæller Toyotas øverste chef i Europa Tadashi Arashima.
22/1-2007 08:00
© Copyright www.autoteket.dk